Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - opracowanie utworu
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Trzecia część dramatu Adama Mickiewicza pt.: „Dziady”, zwana również „Dziadami” drezdeńskimi ze względu na miejsce powstania, została napisana w roku 1832, a więc w rok po wydarzeniach powstania listopadowego. Pisząc ją, autor dokonał pewnego rodzaju rozrachunku z samym sobą oraz problemem walki powstańczej, w której nie brał czynnego udziału.
Głównym wątkiem „Dziadów” drezdeńskich jest motyw martyrologii narodu polskiego, lecz poeta porusza w tej części dramatu również inne problemy, takie jak, między innymi: problem samotności poety, niezwykle romantycznego buntu „jednostki wybitnej” oraz uczuć patriotycznych, odwagi i tchórzostwa, prawdy i fałszu.
Mickiewicz zbudował w utworze wizję Polski jako Zbawiciela, Chrystusa Narodów – siły niezbędnej do zbawienia świata (przede wszystkim widoczne jest to we fragmencie, przedstawiającym widzenie księdza Piotra). Cierpienie nękanego narodu porównane zostało do męczeństwa Chrystusa, który oddał swoje życie na krzyżu dla ocalenia rodzaju ludzkiego od grzechu i potępienia. Taką właśnie rolę miała według Mickiewicza odegrać Polska w historii świata. Cierpienie wydaje się wpisane w polskie dzieje, stając się czynnikiem niejako formułującym świadomość narodową.
III część „Dziadów” to również jeden z najpiękniejszych chyba i najdobitniejszych przykładów romantycznego indywidualizmu oraz kultu jednostki. Wielka Improwizacja Konrada to apogeum owego kultu – pycha i próżność bohatera w połączeniu z jego przekonaniem o własnej wielkiej roli w procesie ocalenia narodu jest bezpośrednim przejawem romantycznego twierdzenia o istnieniu jednostek wybitnych, wyróżniających się nietuzinkowymi przymiotami charakteru i umysłu. W swoim monologu bohater stawia się na równi z Bogiem, wyzywając Go na pojedynek. Pycha Konrada stopniowo wzmaga się, by w końcu osiągnąć swe apogeum w upadku bohatera, który nazywa Boga – nieczułego na ludzkie cierpienie – carem. Dusza Konrada zostaje przejęta przez złe duchy.
Poeta przedstawia w „Dziadach” drezdeńskich również odwieczny konflikt dobra ze złem, ukazany m.in. w zestawieniu polskich patriotów z carskimi urzędnikami. Dramat Mickiewicza jest dziełem niezwykle uniwersalnym – wciąż możliwe jest odniesienie jego treści do współczesności: do otaczającej nas rzeczywistości, a przede wszystkim do wciąż istniejących zachowań społecznych.
Podobne wypracowania do Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - opracowanie utworu
- Krzysztof Kamil Baczyński „Ten czas” - interpretacja i analiza wiersza
- Krzysztof Kamil Baczyński „Wyroki” - interpretacja i analiza wiersza
- Irena Jurgielewiczowa „Ten obcy” - problematyka powieści
- Irena Jurgielewiczowa „Ten obcy” - Chciałbym mieć takiego przyjaciela jak... - napisz, odwołując się do lektury
- Arkady Fiedler „Dywizjon 303” - problematyka książki
- Czy książka Arkady'ego Fiedlera „Dywizjon 303” powinna należeć do kanonu lektur szkolnych? - rozprawka
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - bohaterowie historyczni, fikcyjni, fantastyczni. Charakterystyka
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - scena I - interpretacja, opracowanie
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - scena I - bohaterowie. Opis bohaterów i ich sytuacji
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - scena VII (Salon warszawski) - bohaterowie, społeczeństwo polskie. Opis
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - scena VII - interpretacja, opracowanie
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - scena VIII - opracowanie, interpretacja
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - geneza utworu
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. IV - opracowanie utworu
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. IV - problematyka utworu
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. IV - charakterystyka Księdza