Wisława Szymborska „Muzeum” - interpretacja i analiza wiersza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Wiersz W. Szymborskiej „Muzeum” to wiersz biały, podzielony na 6 strofek o długości trzech bądź czterech wersów.
Poetka przedstawia w nim wizję muzeum w opozycji do życia. Muzeum staje się tutaj składowiskiem pamiątek po ludziach dawno już umarłych, zdarzeniach od dawna nieaktualnych.
Podmiot liryczny wiersza niejako przechadza się po muzem, oglądając jego eksponaty i rozmyślająć o ludziach, dla których przedmioty te były po prostu obiektami codziennego użytku.
Myśli o funkcji, jaką przedmioty owe utraciły już dawno, razem ze śmiercią swych właścicieli. Teraz jedyną ich funkcją jest leżenie w zamkniętych gablotkach i świadczenie o przeszłości.
Poetka zastanawia się jednak, czy funkcja taka ma jakieś znaczenie. Obecność talerzy wydaje się niepotrzebna, skoro nikt nie zamierza z nich jeść. Obrączki straciły swoją funkcję, odkąd nie świadczą o niczyjej wierności. Wachlarz nie kryje już panieńskich rumieńców, a miecze leżą spokojnie, zamiast ścierać się ze sobą w pojedynku. Wszystko wydaje się tak martwe, jak przeszłość.
Zgromadzenie wszystkich tych przedmiotów miało według autorki na celu doścignięcie wieczności, jednak próba ta spełzła na niczym i jedyne, co udało się osiągnąć, to zgromadzenie tysiąca zakurzonych przedmiotów. Nawet żyjący woźny upodabnia się z czasem do eksponatów - staje się „omszały” i zapada w drzemkę, nieruchomiejąc na wzór otaczających go bibelotów.
W dalszej części utworu trwałość przedmiotów zostaje przez poetkę przeciwstawiona trwałości życia. Jak można się spodziewać, przedmioty wygrywają w tym pojedynku. Wspomniana zostaje korona, rękawica i but - wszystko wciąż obecne, podczas gdy ciało niegdyś noszące je już dawno rozsypało się w proch.
Końcowa część wiersza jest eksklamacją, świadectwem życia podmiotu lirycznego. W przeciwieństwie do oglądanych eksponatów jest to życie prawdziwe, które z całą pewnością kiedyś się skończy i ulegnie zapomnieniu, lecz niewątpliwie posiada dynamizm, od dawna obcy muzealnym okazom.
Podobne wypracowania do Wisława Szymborska „Muzeum” - interpretacja i analiza wiersza
- Andrzej Bursa - biografia, życiorys
- Arkady Fiedler - biografia, życiorys
- Adam Naruszewicz „Chudy literat” - interpretacja, opracowanie satyry
- Aleksander Fredro „Zemsta” - historia miłości Klary i Wacława. Opis
- „Nowa Fala” - cechy generacji literackiej
- Istota werteryzmu na podstawie utworu „Cierpienia młodego Wertera” Johanna Wolfganga Goethego
- Jan Kochanowski - „Treny” - „Tren XIX (albo Sen)” - interpretacja i analiza trenu
- Motyw kata i ofiary - „Medaliony” Zofii Nałkowskiej. Opracowanie
- Obraz krainy dzieciństwa w „Ludziach bezdomnych” Stefana Żeromskiego
- Adam Mickiewicz „Dziadów” cz. III - interpretacja i analiza Wielkiej Improwizacji
- Ocena zbrodni faszyzmu i stalinizmu na podstawie „Opowiadań” Borowskiego, „Medalionów” Nałkowskiej i „Innego świata” Herlinga-Grudzińskiego
- Zofia Nałkowska „Medaliony” - geneza „Medalionów”
- Bóg w Młodej Polsce - Motyw Boga w poezji Jana Kasprowicza na wybranych przykładach
- Jak ciekawie spędzić wieczór bez włączania telewizora?
- Obraz Polski oraz próba jej naprawy ukazana w „Przedwiośniu” Stefana Żeromskiego
- Charles Perrault „Śpiąca królewna” - streszczenie baśni
- Moja mama - opis
- „Stowarzyszenie Umarłych Poetów” Nancy Kleinbaum - czy można obarczyć Keatinga odpowiedzialnością za śmierć Neila?
- Świat rzeczywisty i świat fantastyczny - „Balladyna” Juliusza Słowackiego
- Cyprian Kamil Norwid „Fortepian Szopena” - interpretacja i analiza utworu