Wacław Berent „Próchno” - styl i kompozycja utworu
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Próchno” Wacława Berenta zostało napisane w stylistyce dekadenckiej „powieści o artyście”, której prekursorami w literaturze światowej byli m.in. Fiodor Dostojewski, Gustaw Flaubert, czy Emil Zola. Jej główny wyznacznik stanowiło daleko idące rozluźnienie węzła przyczynowo-skutkowego powieści, która bardziej skupiała się na luźno połączonych scenach zdominowanych przez dywagacje filozoficzno-psychologiczne, niż na budowanie skomplikowanej fabuły i intrygi. Bardzo ważną cechą „Próchna” jest również jej - programowa dla estetyki dekadenckiej - polifoniczność, zakładająca czynne uczestnictwo czytelnika w świecie przedstawionym jako partnera w prowadzonej tu dyskusji.
W powieści Berenta narrację auktorialną (prowadzoną z pozycji narratora wszechwiedzącego) zastępuje personalna, nastawiona na ukazanie subiektywnego spojrzenia danego bohatera lub też prowadzona jako jego wypowiedź o charakterze monologu lub retrospekcji. Całą powieść rozpoczynają dwie długie opowieści - Borowskiego, później Hertensteina - o ich życiu, a więc zawierające w sobie kilka odrębnych wątków, co przywodzi na myśl konstrukcję powieści szkatułkowej, zwłaszcza w przypadku retrospekcji muzyka, który w jej ramach opowiada legendę „O księżniczce Bratumile, witeziu Niezamyslu i świętym Jacławie”. Obie wypowiedzi cechują się dokładnym przytaczaniem rozmaitych wypowiedzi, zostały więc poprowadzone w konwencji „doskonałej pamięci”.
Proza „Próchna” zbliża się także bardzo znacznie ku teatralizacji powieści przez przytłaczającą przewagę dialogów nad opisem oraz ich dramatyzację przez charakterystyczny, drobiazgowy opis mimiki, gestów, a nawet intonacji towarzyszących wypowiedziom bohaterów. Technika teatralizacji wpływa również na konstrukcję scen, które składają się zazwyczaj z kilku mniejszych epizodów oddzielonych od siebie krótką przerwą narracyjną, niepołączonych w zasadzie żadnym węzłem przyczynowo-skutkowym, co najwyżej pojawianiem się w określonych sekwencjach tych samych postaci.
Pod względem stylu powieść wyróżnia się percepcją impresjonistyczną w opisie świata przedstawionego, rozbudowanymi aluzjami literackimi oraz bogatą metaforyką i symboliką. W specyficzny sposób zostały tutaj również wprowadzone dialogi, które dzięki skrupulatnie budowanym tle dźwiękowo-emocjonalnym wprowadzają zróżnicowaną intonację wypowiedzi poszczególnych bohaterów, co podkreśla dramatyzm partii dialogowych i ich realizm psychologiczny. W stylistyce powieści wyraźnie możemy zauważyć także naprzemienność dwóch typów narracji - jeden imituje język mówiony, drugi zaś odwołuje się do norm języka pisanego.
Kompozycja powieści ma charakter trójdzielny, oparty na triadycznym zestawieniu artystów sprawnych i spełnionych z improduktywnymi, którzy układają się w odpowiednie pary: Borowski - Turkuł, jako ludzie teatru; Jelsky - Yvetta Guilbert, dziennikarz i piosenkarka, a więc przedstawiciele dziedzin przyporządkowywanych na początku XX wieku do tzw. kultury popularnej; Hertenstein - Hilda Hertenstein, jako muzycy.
Jest to triada statyczna, nie podlegająca zmianom w toku powieści, a jedynie stanowiąca pewnego rodzaju pobudkę do dyskusji, jakie stały się materią akcji. Oprócz tego konstrukcja „Próchna” została zbudowana również wokół triady, którą możemy uznać za dynamiczną - wokół dyskusji o roli artysty rozbijającej się na trzy zasadnicze kontrapunkty: między Jelsky’m wierzącym w posłannictwo sztuki a „zdradzającym” sztukę Kunickim; między Müllerem-nietzscheanistą a idealistycznie nastawionym Jelsky’m; między Hertensteinem-buddystą a nietzscheańskimi złudzeniami Müllera.
Rytm kompozycyjny polega natomiast na dodawaniu w kolejnych epizodach nowych postaci w obecności tych, które czytelnik już zna. W pierwszej części poznajemy wszystkich pierwszoplanowych bohaterów skupiających na sobie ośrodek akcji w każdym z kolejnych epizodów. Inne postaci pojawiające się w toku akcji stanowią jedynie tło dla ich dyskusji lub też pełnią funkcję „łącznika” pomiędzy sąsiadującymi jednostkami kompozycji, jak np. Zosia Borowska, którą poznajemy w inicjującej powieść retrospekcji Borowskiego, zaś w dalszych partiach pojawi się jako obiekt niespełnionej miłości Müllera, Pawluka i Jelsky’ego.
Podobne wypracowania do Wacław Berent „Próchno” - styl i kompozycja utworu
- Legenda o poznańskich koziołkach - opracowanie
- Literatura wojenna - śmierć z głodu oczami lekarza. Opracowanie
- Władysław Reymont „Chłopi” - rola przyrody i sposób jej ukazania w „Chłopach”
- Zofia Nałkowska „Medaliony” - Porażeni złem - charakterystyka wybranych bohaterów
- Adam Ważyk „Rzeka” - interpretacja i analiza utworu
- Paulo Coelho „Weronika postanawia umrzeć” - recenzja książki
- Melchior Wańkowicz „Ziele na kraterze” - opinia o książce
- Jan Kochanowski „Odprawa posłów greckich” - problematyka utworu
- Harry Potter - opis postaci
- Aleksander Fredro „Zemsta” - charakterystyka Rejenta
- Sofokles „Antygona” - tragizm Kreona
- Opowiadania Marka Hłaski - sposób konstrukcji bohatera
- Aleksander Fredro „Śluby panieńskie” - Albin i Gustaw - charakterystyka porównawcza
- Jan Kochanowski „Do fraszek” - interpretacja - „Fraszki moje...”
- Jan Matejko „Astronom Kopernik, czyli rozmowa z Bogiem” - opis obrazu, interpretacja
- Ewa Nowak „Wszystko, tylko nie mięta” - opracowanie powieści
- Henryk Sienkiewicz przeciw wszelkim przejawom zaborczości - rozwiń temat na podstawie noweli „Sachem”
- Antoni Gołubiew - biografia, życiorys
- Halina Poświatowska - twórczość. Czas, miłość i śmierć w utworach Haliny Poświatowskiej
- Stanisław Przybyszewski „Confiteor” - interpretacja utworu