Markiz de Sade - biografia, życiorys
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Słysząc nazwisko de Sade, prawie każdy czytelnik ma przed oczami wyuzdane sceny opisywane w „Judycie” czy „Stu dwudziestu dniach sodomy”, uważając pisarza za maniaka seksualnego, dla którego żadna świętość nie miała racji bytu. Z pewnością jest w tym ziarno prawdy, jednak pamiętać trzeba, iż Sade ukuł specyficzną filozofię oraz był w pewnym sensie także psychologiem.
Jego pełne nazwisko brzmi Donatien-Alphonse-François de Sade. Urodził się we Francji w 1740 roku, zmarł natomiast w 1814. Dzieciństwo chłopca nie wskazywało na jakiekolwiek zaburzenia. Odebrał on solidne wykształcenie w dziedzinie humanistycznej, następnie wstąpił do gwardii królewskiej, gdzie awansował do stopnia kapitana pułku i w licznych bitwach wykazał się męstwem oraz heroizmem. Punktem przełomowym w jego życiu było wzięcie udziału w 120-dniowej orgii, co później stało się kanwą do napisania powieści „Sto dwadzieścia dni Sodomy”. Mniej więcej od tego czasu mężczyzna stawał się uosobieniem nierządu i rozpusty. Najpierw w Paryżu, a potem w całej Francji stawało się coraz głośniej o jego, czasami niebezpiecznych, a na pewno – ryzykownych wyczynach.
De Sade kilka razy był więziony oraz skazywany na karę nie tylko grzywny, ale i śmierci, której jednak uniknął. Jego osoba była przedmiotem licznych oskarżeń o otrucia, gwałty, sodomię i pobicia. Markiz jednak był w stanie albo przekupić rodziny ofiar i sądy, albo po prostu uciec przed wymiarem sprawiedliwości.
Wiele jego dzieł zaginęło, jednak te, które ocalały po zburzeniu Bastylii w 1789 roku, pokazują, jakim kunsztem prozatorskim dysponował francuski pisarz. Jego wywody są logiczne i spójne, konsekwencja i ostrość dedukcji wyzierają z jego pism filozoficznych pokazując, iż problemy religii czy moralności były przez niego dokładnie przeanalizowane. De Sade Stworzył swoistą filozofię pozostającą w opozycji do postawy ówczesnej arystokracji oraz kleru. Wyższe warstwy także oddawały się rozpuście, jednak usilnie pragnęły utrzymać pozory moralności i świętobliwości, de Sade wystrzegał się takiego zachowania. Przeciwko takiej obłudzie i zakłamaniu występował markiz, który twierdził, że naturalną potrzebą człowieka jest uleganie własnym popędom i nieograniczanie ich. Tylko w taki sposób możliwe jest osiągnięcie wolności, która jest wartością nadrzędną wobec tradycyjnie pojmowanych kanonów moralności – prawa czy religii.
De Sade uznawany jest za libertyna. Pogląd ten pierwotnie mówił o potrzebie detabuizacji spraw związanych z seksem i nagością, później jednak stał się wygodną przykrywka dla rozwiązłych ludzi, którzy podpierając się ideologią pierwszych libertynów, wywodzących się z Holandii, bez skrupułów oddawali się rozpuście. Nazwisko markiza stało się także podstawą do nazwania zaburzenia seksualnego – sadyzmu, polegającego na czerpaniu przyjemności z zadawaniu innej osobie bólu lub upokarzania jej fizycznie bądź psychicznie. Markiz de Sade opisywał w swoich książkach właśnie takie praktyki.
Jedną z powieści pisarza jest „Justyna, czyli nieszczęścia cnoty”. Opowiada ona o dwóch siostrach, które po wydalenia z klasztoru muszą wybrać swoje drogi życia. Starsza – Julietta – wybiera pracę w domu publicznym, z kolei Justyna jak najdłużej pragnie obronić się przed złym wpływem środowiska miejskiego.
Inne jego słynne dzieła to „Sto dwadzieścia dni Sodomy”, „Filozofia w buduarze” czy „Zbrodnie miłości”. De Sade pisał także rozprawy z dziedziny religii, której był przeciwny, czemu dawał wyraz np. w „Dialogu między księdzem a umierającym” czy w „Prawdzie”.
Zarzuty o rozwiązłość, perwersję i brutalność stawiane markizowi zapewne są słuszne, jednak pamiętać trzeba także o jego wkładzie literackim oraz filozoficznym w kulturę oświecenia oraz jak ciekawą inspiracją stał się dla pokoleń późniejszych.
Podobne wypracowania do Markiz de Sade - biografia, życiorys
- Romantyzm a średniowiecze - Fascynacja średniowieczem w epoce romantyzmu
- „Ten obcy” Irena Jurgielewiczowa - wypracowanie pod tytułem „Przygoda czwórki przyjaciół”
- Liryka opisowa - charakterystyka, znaczenie, rola, przykłady
- Henryk Sienkiewicz „Szkice węglem” - znaczenie tytułu noweli. Opracowanie
- Cyprian Kamil Norwid „Bema pamięci żałobny rapsod” - interpretacja i analiza wiersza
- Adam Mickiewicz „Do matki Polki” - motyw Stabat Mater Dolorosa - opracowanie
- Mikołaj Rej „Żywot człowieka poczciwego” - Człowiek poczciwy według Mikołaja Reja - charakterystyka, opis
- Piotr Skarga „Kazania sejmowe” - interpretacja i analiza kazań
- Jan Kasprowicz „Akordy jesienne” - interpretacja i analiza wiersza
- Turpizm w twórczości Jana Andrzeja Morsztyna
- Motyw samotności w literaturze - opracowanie
- Paulo Coelho „Alchemik” - alchemia, symbole alchemiczne
- Księga Hioba - Jaki był sens cierpienia Hioba? - opracowanie opowieści biblijnej
- Tomcio Paluch - streszczenie baśni
- Biblia - co to jest Biblia? Wyjaśnij, czym dla ciebie jest Biblia
- Leopold Staff „Curriculum vitae” - interpretacja i analiza wiersza
- Człowiek renesansowy - „Fraszka” czy „klejnot drogi”? Rozwiń temat analizując „Pieśń III” („Księgi Wtóre”) i „Tren XI” Jana Kochanowskiego
- Porównanie - co to jest porównanie? Definicja, rodzaje, funkcja porównań
- Fiodor Dostojewski - biografia, życiorys
- Mark Twain „Przygody Tomka Sawyera” - charakterystyka bohaterów książki