Adam Mickiewicz „Dziady”- kompozycja i walory artystyczne „Dziadów” kowieńsko-wileńskich
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Mianem „Dziadów” kowieńsko - wileńskich określane są te części dramatu, które powstały w latach 1820-1822 w Wilnie i Kownie. Intrygującym może wydawać się fakt, że numeracja poszczególnych części jest zaburzona - rozpoczyna się od drugiej, kończy natomiast na czwartej. Celem takiego zabiegu, było pozostawienie kompozycji utworu otwartą, co wskazywałoby na odrzucenie zasady trzech jedności i przynależność dzieła do gatunku, jakim jest dramat romantyczny.
Motywem spajającym te dwie części są gusła - rytuały mające na celu przywołanie duchów zmarłych. Druga część jest w całości oparta na tym motywie, jesteśmy świadkami obrzędów odbywających się przycmentarnej kaplicy. W czwartej akcja także rozgrywa się w Zaduszki i jest rozmową księdza ze zjawą Gustawa, który przybywa na ziemię, by dokonać pokuty. Jak więc widzimy, ogniwem łączącym różniące się od siebie części jest tytułowy obrzęd dziadów.
Paraleli można doszukiwać się także w postaci głównego bohatera. Być może milczące Widmo z drugiej części jest Pustelnikiem - Gustawem z części czwartej. Paradoksalnie poparciem tej tezy wysuwanej przez wielu badaczy literatury, okazuje się fakt, iż „Dziady” to dramat romantyczny, dlatego nie musi kierować się logiką prawdopodobieństwa.
„Dziady” kowieńsko-wileńskie realizują klasyczną zasadę trzech jedności. Mimo to kompozycja tych części jest fragmentaryczna, jakby wyrwana z szerszego kontekstu. Walory artystyczne pojawiające się w tych częściach utworu są charakterystyczne dla tego etapu pisarstwa Mickiewicza. Poeta dokonuje wielu literackich przetworzeń motywów ludowych, których celem jest budowanie nastroju. Możemy obserwować to w szerszej skali - obrzędy w przycmentarnej kaplicy, a także w mniejszej - np. pianie koguta. Mamy także do czynienia z przenikaniem się dwóch światów - realnego i fantastycznego.
Forma literacka „Dziadów” litewsko - kowieńskich również jest niezwykle rozbudowana. W części czwartej pojawiają się wręcz epickie opisy przeżyć Gustawa związanych z nieszczęśliwą miłością. Sama tematyka nasuwa skojarzenia z liryką i „chwytaniem uczuć”. Warto zwrócić uwagę na samą konstrukcję stroficzną. Szczególnie widoczne jest to w części drugiej, w wypowiedziach Chóru. Nie są to oczywiście regularne strofy, jednak często mają budowę typową dla wiersza lub ballady. Także liczba sylab w poszczególnych wersach ich kwestii jest równa, co nadaje im rytmikę i, typowy dla chóru, zaśpiew.
„Dziady” litewsko-kowieńskie są utworem niezwykle rozbudowanym i różnorodnym. Jego niepodważalnymi atutami są nastrojowość oraz tajemniczość. Wszystko to Mickiewicz osiąga dzięki doskonałemu operowaniu poetyckim tworzywem.
Podobne wypracowania do Adam Mickiewicz „Dziady”- kompozycja i walory artystyczne „Dziadów” kowieńsko-wileńskich
- Stefan Żeromski - biografia, życiorys
- Łukasz Górnicki „Dworzanin polski” - cechy idealnego dworzanina - Idealny dworzanin według Łukasza Górnickiego
- Opis urodzin - opowiadanie o urodzinach
- Tolkien „Władca Pierścieni” - charakterystyka Gandalfa
- Fiodor Dostojewski „Zbrodnia i kara” - motyw zbrodni i kary - opracowanie
- William Szekspir „Romeo i Julia” - Opowiadanie na podstawie dramatu: historia miłości Romea i Julii
- Stanisław Lem - twórczość. Ogólna charakterystyka
- Jerome David Salinger „Buszujący w zbożu” - recenzja książki
- Henryk Sienkiewicz „Quo vadis” - charakterystyka Ligii
- Powieść historyczna jako gatunek literacki. Cechy powieści historycznej
- Motyw dziecka w literaturze - Motyw sieroty w literaturze. Opracowanie
- Adam Mickiewicz „Pieśń Filaretów” - interpretacja i analiza utworu
- Józef Czechowicz „Na wsi” - interpretacja i analiza wiersza
- Bolesław Prus „Faraon” - charakterystyka Ramzesa XIII jako namiestnika i faraona
- Adam Mickiewicz „Pana Tadeusz” - kim był Napoleon Bonaparte dla Polaków? Odpowiedz na podstawie wybranych fragmentów
- Szlachcic sarmata w „Pamiętnikach” Jana Chryzostoma Paska
- Cyprian Kamil Norwid „Białe kwiaty” - interpretacja i analiza dzieła
- Liryka miłosna - dwudziestolecie międzywojenne (Tuwim, Pawlikowska-Jasnorzewska, Leśmian)
- Nancy Kleinbaum „Stowarzyszenie Umarłych Poetów” - refleksje po lekturze książki
- Maria Kownacka „Rogaś z Doliny Roztoki” - krótkie opracowanie