Cyprian Kamil Norwid „Białe kwiaty” - interpretacja i analiza dzieła
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Białe kwiaty” to starannie wybrane fragmenty zapisków Norwida, stanowiące rodzaj polemiki z krytyką literacką. Po ukazaniu się cyklu „Czarne kwiaty”, publikowanym w dodatku do „Czasu”, podniosły się liczne głosy krytyki pod adresem norwidowskiego stylu. Prosta, niepoetycka proza zastosowana do przedstawienia ostatnich spotkań z wielkimi romantykami budziła oburzenie, jako niestosowna. I choć we wstępie do „Czarnych kwiatów” pisarz uzasadnia zabieg „unikania stylu”, będący sposobem na ukazanie prawdy, po fali krytyki dostarcza szerszych wyjaśnień, przedstawiając swój program literacki w „Białych kwiatach”.
„Białe kwiaty” mają więc charakter teoretycznoliteracki, poruszają kwestię nowego stylu, opartego na prostocie i „przemilczeniach”, stylu, którym Norwid mistrzowsko posłużył się w „Czarnych kwiatach”. Zasadniczą rolę w literaturze, zdaniem autora, odgrywa cisza. Przemilczenie jest tak samo istotne dla słowa pisanego, jak samo słowo. Pisarz kategorycznie stwierdza: „(...) nie ma nigdzie prawdziwego dramatu”, to znaczy zarówno w polskiej jak i światowej literaturze. Żaden z polskich twórców nie stworzył „skończonego typu kobiety”. Postaci kobiece w dramacie istnieją, ale brak im autentyczności. Grażyna - główna bohaterka, heroina, bohater romantyczny: „w hełmie swym zamkniętym nic a nic już nie mówi nawet”, Maria (tytułowa bohaterka dramatu Malczewskiego): „kochanką nie śmiała być jeszcze, żoną nie miała i nie mogła”; Aldona z, żona Konrada Wallenroda: „jest to wieża śpiewająca”. Bez kobiety, zdaniem autora, dramat nie może istnieć. Ale to dotyczy rodzimej literatury, w sztuce europejskiej powstały postaci kobiece na miarę dramatu, a jednak dramat prawdziwy powstać nie może, dopóki twórcy nie docenią znaczenia ciszy.
Cisza jest kluczowym pojęciem dla poetyki Norwidowskiej. To jej przede wszystkim poświęca autor „Białe kwiaty”. Biel zawarta w tytule jest właśnie oznaczeniem ciszy, jak wyjaśnia autor: „Dramy prawdziwej nie może być, ilekroć się zatraci pojęcie dramatyczne ciszy i pojęcia jej natur - czyli, jaśniej tłumacząc, albo raczej szerzej tłumacząc założenie powyższe: kiedy się zatraci basso w muzyce, a kolor biały na palecie malarza, a pion w rysunku”. Cisza jest więc tak samo niezbędna w słowie pisanym, jak biel w malarstwie. Biel i cisza są tylko pozornym zaprzeczeniem koloru i słowa, w rzeczywistości umożliwiają jego istnienie.
„Białe kwiaty”, podobnie jak wcześniej „Czarne kwiaty”, napisane są prozą unikającą metaforyki i ozdobników stylu, „wywikłaną z fałszów estetyki schorzałej formułek”. Norwid postuluje nowy styl w literaturze, zupełnie odmienny od szczytowych osiągnięć polskiego romantyzmu. Chce, by literatura polska jako pierwsza wprowadziła go w życie: „zdaje mi się, koniecznie prawie, aby sztuka polska, pod tym względem pierwszą się w europejskiej dzisiejszej literaturze jawiąc, słupy swe żelazne zakopywała stanowczo i wyraźnie. Nowego budynku estetyki niebezpieczna jest systematami, najbezpieczniejsza prostotliwą parabolą, z życia bezstronnie przyjętą, uczuciem utwierdzać...”.
W „Czarnych kwiatach” Norwid opisywał swe spotkania z wybitnymi romantykami, w „Białych kwiatach” pojawiają się nieznani ludzie, z którymi zetknął go los. Oba cykle łączy sposób przedstawienia zdarzeń, drobiazgowy, prosty, dążący do prawdy. Pozornie zwykłe zdarzenia opowiedziane prostą prozą mogą zawierać więcej prawdy o życiu, niż wyszukane wiersze, pełne metafor i patosu.
Podobne wypracowania do Cyprian Kamil Norwid „Białe kwiaty” - interpretacja i analiza dzieła
- Jerome David Salinger „Buszujący w zbożu” - recenzja książki
- Henryk Sienkiewicz „Quo vadis” - charakterystyka Ligii
- Powieść historyczna jako gatunek literacki. Cechy powieści historycznej
- Adam Mickiewicz „Dziady”- kompozycja i walory artystyczne „Dziadów” kowieńsko-wileńskich
- Motyw dziecka w literaturze - Motyw sieroty w literaturze. Opracowanie
- Adam Mickiewicz „Pieśń Filaretów” - interpretacja i analiza utworu
- Józef Czechowicz „Na wsi” - interpretacja i analiza wiersza
- Bolesław Prus „Faraon” - charakterystyka Ramzesa XIII jako namiestnika i faraona
- Adam Mickiewicz „Pana Tadeusz” - kim był Napoleon Bonaparte dla Polaków? Odpowiedz na podstawie wybranych fragmentów
- Szlachcic sarmata w „Pamiętnikach” Jana Chryzostoma Paska
- Liryka miłosna - dwudziestolecie międzywojenne (Tuwim, Pawlikowska-Jasnorzewska, Leśmian)
- Nancy Kleinbaum „Stowarzyszenie Umarłych Poetów” - refleksje po lekturze książki
- Maria Kownacka „Rogaś z Doliny Roztoki” - krótkie opracowanie
- Cechy ballady - cechy ballady romantycznej na przykładzie „Króla olch” Goethego i „Romantyczności” Mickiewicza
- Awangarda Krakowska - dokonaj charakterystyki Awangardy Krakowskiej
- Waldemar Łysiak - biografia, życiorys
- Henryk Sienkiewicz „Quo vadis” - charakterystyka Petroniusza
- Narodziny Ateny - Mit o narodzinach Ateny
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. IV - charakterystyka Gustawa
- Marek Hłasko - Konstrukcja świata przedstawionego i interpretacja rzeczywistości w utworach Marka Hłaski