Gałczyński „Rozmowa liryczna” - interpretacja i analiza wiersza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Konstanty Ildefons Gałczyński tworzył w okresie dwudziestolecia międzywojennego oraz po zakończeniu wojny, kiedy polska kultura dominowana została przez socrealizm. Był twórcą wierszy, poematów i piosenek oraz autorem tekstów kabaretowych. Wydał powieść „Porfirion Osiełek”, zasłynął z testów satyrycznej serii „Teatrzyku Zielona Gęś”. Wiersz zatytułowana „Rozmowa liryczna” nie należy do satyr ani tekstów zaangażowanych politycznie. Opowiada o najprostszych sprawach z życia codziennego, a konkretnie – o miłości.
Utwór nie jest podzielony na strofy ma formę dialogu – zgodnie zresztą z zawartym w tytule słowem „rozmowa”. Rymy są żeńskie, nieregularne i niedokładne. Podmiot liryczny jest pierwszoosobowy, bezpośredni – czyli „ja” liryczne (forma wyznania lirycznego) – i stosuje zabieg wyliczenia, wypunktowania okoliczności, w których darzy uczuciem kochaną przez siebie kobietę. Adresatem lirycznym jest właśnie ukochana kobieta. Podmiot liryczny korzysta z potocznych określeń, zwrotów opisujących codzienne życie. Nie używa górnolotnych, wielkich słów, gorących zapewnień. Na przykład:
„- Kocham cię w słońcu. I przy blasku świec.
Kocham cię w kapeluszu i w berecie.
W wielkim wietrze na szosie, i na koncercie.
W bzach i w brzozach, i w malinach, i w klonach.
I gdy śpisz. I gdy pracujesz skupiona.
I gdy jajko roztłukujesz ładnie –
nawet wtedy, gdy ci łyżka spadnie”.
Wiersz zbudowany jest jak wyliczanka: „W morzu. W górach. W kaloszach. I boso (…)/ Dzisiaj, wczoraj. I jutro. Dniem i nocą”
Odwołanie do codziennych czynności, w czasie których miłość nie gaśnie, sprawia, że zapewnienia podmiotu lirycznego są jeszcze bardziej wiarygodne. Łatwo przecież powiedzieć „Kocham cię” i nie będzie to wiele znaczyć, będą to słowa zdawkowe i mechaniczne. Wymienianie tylu „okoliczności miłości”, miejsc, pór dnia i pór roku czyni to wyznanie prawdziwym i szczerym. Nie można wątpić w intencje podmiotu lirycznego, skoro wkłada on tak wiele wysiłku w to, by opowiedzieć o swoich uczuciach.
Podobne wypracowania do Gałczyński „Rozmowa liryczna” - interpretacja i analiza wiersza
- List gończy za władcą Koryntu, Syzyfem
- Ignacy Krasicki „Kruk i lis” - interpretacja i analiza bajki
- Antoine de Saint-Exupéry - symbolika „Małego Księcia”
- Nancy Kleinbaum „Stowarzyszenie Umarłych Poetów” - Jakim nauczycielem był John Keating?
- Gabriela Zapolska „Moralność Pani Dulskiej” - charakterystyka Felicjana Dulskiego
- Wizja społeczeństwa polskiego według Adama Mickiewicza - Obraz społeczeństwa polskiego w „Dziadach” cz. III. Opracowanie
- Stanisław Wyspiański „Dziewczynka” - opis obrazu, interpretacja
- Juliusz Słowacki „Grób Agamemnona” - interpretacja i analiza utworu
- Czy Sachem zapomniał o swoich przodkach i obietnicy zemsty? Odpowiedz na pytanie w kontekście noweli „Sachem” Henryka Sienkiewicza
- Olga Tokarczuk „Gra na wielu bębenkach” - recenzja utworu
- Impresjonizm - cechy impresjonizmu. Impresjonizm w literaturze
- Przykład romantycznej liryki wyznania na przykładzie utworu „Smutno mi, Boże” Juliusza Słowackiego
- Maria Dąbrowska „Noce i dnie” - motyw pracy - opracowanie
- Teofil Lenartowicz - biografia, życiorys
- Gospodarka w średniowieczu - Morze Śródziemne jako obszar rywalizacji handlowej miast włoskich
- Spowiedź Księdza Robaka (Jacka Soplicy) - interpretacja i znaczenie. Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz”
- Wisława Szymborska „Wieczór autorski” - interpretacja i analiza wiersza
- „Bajki robotów” - Stanisław Lem „Uranowe uszy” - streszczenie, interpretacja
- Symbolika w „Ludziach bezdomnych” Stefana Żeromskiego - jej rola i znaczenie
- „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego - obraz wsi polskiej po odzyskaniu niepodległości