Gabriela Zapolska „Moralności Pani Dulskiej” - tragizm i komizm
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Gatunkową przynależność dramatu „Moralność Pani Dulskiej” Zapolska określiła jako tragifarsę. Tragifarsa, odmiana tragikomedii, to połączenie komediowych chwytów z tematyką dotyczącą aktualnych problemów społeczno-obyczajowych. Tradycja literaturoznawcza z kolei lokuje „Moralność...” w obrębie komedii obyczajowej, która jest wariantem satyry. Aby uniknąć tych zawikłań, dobrze jest jednak rozdzielić i zastanowić się, na czym polegają dwa bezsprzeczne elementy tego utworu: komizm i tragizm.
Komizm „Moralności Pani Dulskiej” opiera się głównie na tzw. komizmie sytuacyjnym oraz językowym, niejednokrotnie wywołujących u odbiorcy niepohamowany śmiech. Komizm sytuacyjny wypływa przede wszystkim z wartkości akcji, która dzięki niezwykłemu tempu daje okazję do różnorodnych powikłań, konfliktów, przypadkowych zderzeń bohaterów, które zmieniają jej kierunek. Tak dzieje się w dramacie Zapolskiej: informacje wydobyte z Hanki, dzięki nieodpowiedzeniom, zostają przez Melę naiwnie przekazane Juliasiewiczowej, która w gniewie wyrzuca Dulskiej prosto w twarz niemoralne „prowadzenie się” służącej i jej syna. Hesia, naigrawająca się z ojca chodzącego wokół stołu na lecznicze spacery, rzuca uwagę o rozbijaniu tunelu, co skutkuje karnymi kilometrami wyznaczonymi przez Dulską na dzień następny. Śmieszy też sama Dulska, biegająca na wpół rozebrana, krzycząca i wiecznie podenerwowana, wydająca rozkazy, które wykonywane są „póki mama patrzy”.
Językowych zabiegów komicznych jest nieco mniej. Bawi jednak zręcznie podchwycona przez Hesię „lumpka”, „oblubienica z Lammermooru” i „buzia w ciup”. Śmiechu dostarczają powiedzenia Anieli, że żyć po bożemu i skromnie to największy skarb młodej panny i że ona sama oraz jej mąż Felicjan to ludzie uczciwi i godnie zarabiający na utrzymanie. Dowcipu nie brakuje również w przekomarzaniach Zbyszka i Juliasiewiczowej, a przykłady złośliwości i językowych potknięć można by mnożyć.
Nieco inaczej rzecz ma się z tragizmem. Nie jest to bowiem tragizm w klasycznej postaci – rozumiany jako konflikt dwóch równorzędnych racji, gdzie wybór którejkolwiek doprowadzi bohatera tragicznego do katastrofy ze względu na wiszące nad nim fatum, bądź tzw. winę tragiczną – lecz raczej gorzki wydźwięk utworu wynikający z jego satyrycznego ostrza. Jeśliby jednak pokusić się o przyłożenie modelu tragedii do dzieła Zapolskiej, można odnaleźć w niej jeden kluczowy element, a mianowicie – „dulszczyznę” (czy lepiej „dulskość”) jako hamartię, której bohaterowie są równocześnie winowajcami i ofiarami. Fatum tutaj występowałoby pod postacią dziedziczności, o której mówi Zbyszek. Ostatecznie tylko on zostaje postawiony przed wyborem, gdzie bunt oznaczałby społeczny ostracyzm, a zgoda – włączenie w odwieczny łańcuch filisterstwa. Wybiera mieszczańską wygodę, ponosząc moralną klęskę. Nie jest to wszakże klęska na miarę Edypa czy Fedry.
Nie tyle to zatem tragizm, ile satyra i gorzka refleksja z niej się wywiązująca. Uwięzione w stworzonych przez siebie konwencjach, mieszczaństwo wybiera wygodne życie, w którym króluje zakłamanie i obłuda. Pomiędzy pięknym pozorem uczciwości a kryjącym się w głębi zepsuciem moralnym dochodzi do konfliktu. Ujawnia on słabość charakterów, zapatrzenie w materializm i zupełny brak hierarchii wartości, która prawdziwie organizowałaby życie i wytyczała postawy bohater
Połączenie komizmu i tragizmu to przepis Zapolskiej na komercyjny sukces. Wielokrotnie wznawiana, szeroko komentowana i pochlebnie recenzowana w kraju i za granicą tragikomedia, doczekała się również współczesnych adaptacji teatralnych i filmowych. Dzięki komizmowi bowiem wzrasta atrakcyjność sztuki. Prześmiewczość i tragizm natomiast uzupełniają ją o „drugie dno” – refleksyjne i zmuszające do weryfikacji własnych przekonań i relacji.
Podobne wypracowania do Gabriela Zapolska „Moralności Pani Dulskiej” - tragizm i komizm
- Koncepcje miłości romantycznej w oparciu o „Śluby panieńskie” Aleksander Fredro oraz inne utwory literackie epoki romantyzmu
- Skamander - Rola i znaczenie grupy poetyckiej Skamander
- Znaczenie pojęcia „nirwana” - buddyzm i jego elementy w Młodej Polsce
- Stefan Żeromski „Wierna rzeka” - ocena powstania styczniowego przedstawiona w „Wiernej rzece”
- Motyw pieniędzy w literaturze - Wpływ pieniędzy na życie bohaterów. Omów temat na przykładzie „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego oraz innych utworów literackich
- Motyw sokoła w noweli „Sokół” - Giovanni Boccaccio „Dekameron”
- Adam Mickiewicz „Dziady” - porównanie postaw Pustelnika oraz Księdza z IV części „Dziadów”
- William Szekspir „Makbet” - jako dramat szekspirowski
- Legenda o złotej kaczce - charakterystyka bohaterów
- Franz Kafka „Proces” - wyjaśnienie tytułu powieści. Opracowanie
- Tragizm bohaterów Szekspira - Makbet, Lady Makbet - charakterystyka
- Jan Kochanowski „O miłości” - interpretacja fraszki
- Tadeusz Miciński „Lucyfer” - interpretacja i analiza wiersza
- Adam Mickiewicz „Romantyczność”, „Ballady i romanse” Władysława Broniewskiego - interpretacja i analiza porównawcza
- Hanna Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem” - relacje między mitem a prawdą w dokumencie
- Motyw Ikara w literaturze i sztuce - opracowanie
- Edward Stachura „Życie to nie teatr”, „Prośba” Rafała Wojaczka - interpretacja i analiza porównawcza
- Władysław Broniewski „Brzoza” - interpretacja i analiza wiersza
- Aldous Huxley „Nowy wspaniały świat” - Motyw antyutopii w literaturze - opracowanie
- Jan Kochanowski „Tren III” - opracowanie, interpretacja, analiza