William Blake - biografia, życiorys
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Urodził się w Londynie, 28 listopada 1757 r. w średniozamożnej rodzinie. Pisarz, poeta, malarz, rytownik, mistyk. Ukończył szkołę rysunku, a jako nastoletni chłopiec uczył się w warsztacie rytowniczym u Henry’ego Basire’a, gdzie na zlecenie kopiował znane dzieła, projektował nagrobki i ilustrował książki.
W roku 1779 dostał się do Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych. Nie ukończył jej jednak, ze względu na swoje zbyt ekscentryczne usposobienie i niezależność sądów, co nie odpowiadało wymaganiom konserwatywnej uczelni. Szczególnie niechętnie odnoszono się do jego przekonań (śmiało głoszonych) dotyczących twórczości założyciela uczelni, Reynoldsa, którego malarstwo Blake określił jako „przygnębiające”. Blake krytykował też modnych wówczas pejzażystów (m.in. Lorraine’a) oraz flamandzkie i weneckie malarstwo Tycjana i Rubensa.
Pod koniec lat siedemdziesiątych, Blake swoimi dziełami plastycznymi zdobył uznanie m.in. mecenasa Johna Flaxmana, czy George’a Cumberlanda, którzy pomogli mu wydać jego pierwszy tom poezji (1783 r.)
Był wizjonerem zafascynowanym mistycyzmem i doznającym objawień religijnych. Przeżycia duchowe przelewał w swoje dzieła plastyczne i literackie (ich wpływy są widoczne zwłaszcza w „Pieśniach niewinności”, które powstały po śmierci jego ukochanego brata), a z powodu tych tendencji w jego twórczości, uznano go w późniejszych czasach za prekursora romantyzmu w sztuce XVIII-wiecznej Anglii.
Blake w swoich dziełach dawał też wyraz swojemu światopoglądowi i przekonaniom filozoficznym. Począwszy od „Nieistnienia religii naturalnej”, po „Zaślubiny Nieba i Piekła” (z cyklu zatytułowanego „Biblia szatańska”). Sprzeciwiał się on racjonalizmowi i deizmowi.
W roku 1793 powstała symboliczna opowieść o niespełnionej mocy duszy ludzkiej, „Book of Thel”, a kolejne lata zaowocowały powstaniem ksiąg Blake’owskiej mitologii (od „Księgi Urizena”, po „Księgę Losa”), będącej wyrazem mistycyzmu autora, bogatej w treści ezoteryczne.
Gdy wyprowadził się z Londynu na wieś (1800 r.), napisał „Miltona”, który został uznany za najważniejsze dzieło mistyczne poety, a także świadczył o włączeniu się Blake’a w nurt angielskiego romantyzmu. Pracował wówczas także nad monumentalnym, nigdy nie ukończonym dziełem „Czterej Zoa”.
Późniejsze lata życia Blake’a są określane jako ciemny okres artysty, kolejne dzieło powstaje dopiero w 1818, jest to „Wieczysta Ewangelia”.
Pod koniec życia Blake zajął się ilustrowaniem Księgi Hioba. Ryciny te są do dziś podziwiane i porównywane do dzieł Rembrandta. Pracował także nad ilustracjami do „Boskiej Komedii” Dantego, lecz tego dzieła nie zdążył już ukończyć.
Blake zmarł 12 sierpnia 1827 r.
Podobne wypracowania do William Blake - biografia, życiorys
- Aleksander Dumas „Trzej muszkieterowie” - charakterystyka Aramisa
- Witold Gombrowicz „Trans-Atlantyk” - motywy biblijne w „Trans-Atlantyku”
- Daniel Naborowski „Krótkość żywota” - środki stylistyczne i ich funkcja w wierszu
- Motywy antyczne w literaturze nowożytnej - rozwiń temat - „Orfeusz w lesie” K.K. Baczyński oraz dwa wybrany dzieł
- Adam Mickiewicz „Upiór”, Czesław Miłosz „Dolina Issy” - interpretacja i analiza porównawcza
- Krzysztof Kamil Baczyński „Z lasu” - interpretacja i analiza utworu
- Irena Sendlerowa - charakterystyka osoby i działalności
- Samuel Beckett „Czekając na Godota” - opracowanie utworu
- Jacopo Bassano „Miłosierny Samarytanin” - opis, interpretacja obrazu
- Stefan Chwin - biografia, życiorys
- Wacław Potocki „Zbytki polskie” - interpretacja i analiza utworu
- Aleksander Dumas „Trzej muszkieterowie” - charakterystyka d’Artagnana
- Lew Tołstoj „Wojna i pokój” - idea fatalizmu historycznego na podstawie utworu
- Apollo i Muzy - opowiedz mit
- Pierre Corneille „Cyd” - konflikt honoru i miłości przedstawiony w utworze „Cydzie”. Opracowanie
- Antoine de Saint-Exupéry „Mały Książę” - charakterystyka Małego Księcia
- Tadeusz Konwicki „Mała apokalipsa” - Motyw wędrówki w „Małej apokalipsie”. Opracowanie
- Emil Zola – charakterystyka twórczości
- Definicja przypowieści - cechy, przykłady
- Stanisław Wyspiański - opracowanie i ogólna charakterystyka twórczości