Stefan Żeromski „Siłaczka” - charakterystyka Pawła Obareckiego
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Wypalony i bezsilny - tak można by określić stan ducha doktora Pawła Obareckiego w momencie rozpoczęcia noweli Stefana Żeromskiego, pt.: „Siłaczka”, w którym to utworze Żeromski podnosi ważny dla postyczniowej inteligencji temat konfrontacji wielkich ideałów głoszonych przez młodych pozytywistów z rzeczywistością Polski XIX wieku.
Biografia Pawła Obareckiego nie wyróżnia go z grona jego rówieśników. Był zapalonym studentem, żarliwie wierzącym w ideały, miał świeży i zdolny umysłem. Oddany ideom pracy u podstaw i organicyzmu zrezygnował z kariery medycznej i wyjechał z Warszawy do Obrzydłówka – małej wsi w zaborze rosyjskim – aby pracować z ludem i dla ludu.
Doktor Paweł jako student był bardzo biedny: wychudzony, ubrany w wytarte, zniszczone palto i dziurawe buty. Zakochany w Stanisławie Bozowskiej, równie ubogiej jak on dziewczynie o wielkich marzeniach i aspiracjach, „darwinistce”, zaraz po ukończeniu studiów, podobnie jak ona, przenosi się na wieś. Kolega-społecznik, u którego młodzi intelektualiści spotykają się i prowadzą „salonowe” dysputy, przedstawia go jako marzyciela i lenia o wielkiej przyszłości.
W pierwszym roku pobytu na wsi, doktor Paweł rzucił się w wir pracy. Zwolennik idei pracy u podstaw, scjentyzmu rozpoczął karierę lekarza od konfliktu z miejscowym aptekarzem i felczerem. Był wówczas jeszcze pełen energii, ale i nieświadomy do końca stopnia trudności zadania, którego się podjął. Postrzegany jako burzyciel porządku i zagrożenie dla interesów szybko został sprowadzony na ziemię - oczerniony, nazywany nieukiem i pomyleńcem. Wiarę Pawła w prawdę, którą była demokracja i zmiana pozycji społecznej oraz sytuacji materialnej chłopów, wystawiano co rusz na próbę – wybijano mu szyby w oknach, hałasowano, a gdy założył okiennice posądzono o kontakty z duchami. Gorliwości i samozaparcia starczyło doktorowi na jeden rok. Leczył wówczas za darmo, jeździł do chorych, propagował higienę, prowadził dysputy, podejmował mordercze próby zmiany przyzwyczajeń zdrowotnych i żywieniowych chłopów.
Po roku neoficki zapał doktora Obareckiego opadł; wobec trudności bohater zaczyna ulegać zwątpieniu i powoli rezygnować z utopijnych marzeń, które w jego świadomości coraz częściej pojawiają się jako nic nie warte mrzonki. Przez kilka lat praktykował jeszcze darmowe leczenie, lecz zniechęcony obojętnością społeczności wiejskiej i jej upartym trwaniem w dawnych zwyczajach, rezygnuje z zawodu i wymownie chowa apteczkę do szafki,a tę z kolei zamyka na klucz.
Obarecki czuje się osamotniony i wykluczony – widuje się tylko z księdzem i sędzią, żaden z nich jednak nie podziela jego poglądów. Powoli pozwala ogarnąć się duchowej acedii; przestaje wierzyć w dawne ideały, konformistycznie godzi się z aptekarzem, odwiedza go, grywa w wista. Rezygnuje również z aspiracji intelektualnych, traci zainteresowanie najnowszymi osiągnięciami filozofii, godzi się na prowadzenie płytkich i miałkich rozmów, które kiedyś wywoływały u niego wstręt i litość. Ma świadomość, że stał się „karykaturą samego siebie”. Apatyczny, pogrążony w melancholicznych rozmyślaniach o własnej porażce bezczynnie przypatruje się rzeczywistości Obrzydłówka, którą przyjechał zmieniać i polepszać, a w którą bezpowrotnie dał się wciągnąć. Czarę jego goryczy przelewa rozpoznanie w pacjentce, do której go wezwano, Stasi. Jej śmierć zamyka go zupełnie na pracę u podstaw i na organizowanie nowego ładu w Obrzydłówku. Dołączył do obrzydłowskiej, gnuśnej elity - „utył, pieniędzy worek uczciwy nazbierał. Ożywił się nawet(...)”.
Doktor Paweł Obarecki to postać podobna w obranej drodze życiowej i poniesionej na niej klęsce niejednemu z pozytywistów, którzy - jak on - w konfrontacji z rzeczywistością polskiej wsi ulegli zwątpieniu w siłę ideałów głoszonych przez ówczesnych filozofów i nauczycieli. Z idealisty i pewnego swojej racji nonkonformisty, pod wpływem środowiska i z powodu rozprzężenia duchowego przeistoczył się w bezużytecznego społecznie i przegranego jako człowiek oportunistę. Zrezygnowawszy ze szlachetnych zamiarów, swoje życie przemienił w bezcelową i pozbawiona wyższych aspiracji wegetację. Jest to przykład gorzki, lecz potwierdzający nierealność głównych postulatów pozytywizmu, które mimo całej swojej racjonalności i słuszności, przegrywały z rzeczywistością, wiejską codziennością i zacofaniem społeczeństwa.
Podobne wypracowania do Stefan Żeromski „Siłaczka” - charakterystyka Pawła Obareckiego
- Henryk Sienkiewicz „Janko Muzykant” - streszczenie noweli
- Motyw przemijania w baroku - poezja Daniela Naborowskiego i Zbigniewa Morsztyna. Opracowanie tematu
- Bolesław Prus „Faraon” - Co zaskoczyło Cię w powieści „Faraon”? Wypracowanie
- Święta Wielkanocne - opis - jak spędziłem Święta Wielkanocne?
- Kornel Ujejski - biografia, życiorys
- Czesław Miłosz „Dolina Issy” - charakterystyka Tomasza Surkonta
- Przeżycia cierpiącego ojca zawarte w „Trenach” Jana Kochanowskiego
- Tadeusz Borowski „Proszę państwa do gazu” - opracowanie opowiadania
- William Szekspir „Hamlet” jako dramat elżbietański/ dramat renesansowy - cechy
- Hektor i Roland - najważniejsze autorytety Pana Cogito - „Pan Cogito” Zbigniewa Herberta
- Jan Kochanowski „Odprawa posłów greckich” - charakterystyka króla Priama
- Bracia Grimm - biografia, życiorys
- Ignacy Krasicki „Hymn do miłości Ojczyzny” - model patriotyzmu w wierszu Krasickiego. Opracowanie
- Mark Twain „Przygody Tomka Sawyera” - opis przygody. Poszukiwanie skarbu
- Stefan Żeromski „Wierna rzeka” - sposób przedstawienia Rosjan w powieści. Opracowanie
- Stanisław Wyspiański „Śpiący Staś” - opis obrazu, interpretacja
- Forma listu - list do Pinokia, który zachęca do chodzenia do szkoły
- Jan Kochanowski „Treny” - „Tren XVII” - interpretacja i analiza trenu
- Eliza Orzeszkowa „Nad Niemnem” - obraz powstania styczniowego w „Nad Niemnem”
- Mira Jaworczakowa „Oto jest Kasia” - opracowanie utworu