Naturalizm w literaturze i sztuce - charakterystyka, opracowanie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Naturalizm narodził się we Francji drugiej w połowie wieku XIX, jego echa pobrzmiewają jednak także w literaturze XX wieku. W formułowaniu programu ideowego naturalizmu najważniejszą rolę odegrał Emil Zola, ale także Darwin i Bernard. Największymi pisarzami w twórczości których pojawiają się cechy charakterystyczne tego okresu, byli Flaubert, Goncourt, Maupassant, Huysmans i, oczywiście, Zola. W Polsce naturalizm pojawił się w latach 90. dzięki A. Sygietyńskiemu. W naturalizmie inspirację znaleźli: Witkiewicz, Reymont, Żeromski, Zapolska („Zola w spódnicy”), a później – na przykład – Kaden-Bandrowski.
W warstwie teoretycznej naturalizm stworzył kilka podstawowych założeń. Swój rodowód wywodzi od filozofii pozytywistycznej, którą usiłował przeszczepić na łono literatury. Jeśli idzie o literackie strategie, Zola postulował upodobnienie ich do metodologii eksperymentów naukowych. W praktyce miało to oznaczać całkowity obiektywizm narratora, dokładne przyglądanie się i badanie tkanki świata przedstawionego, prawie empiryczne, zamiast podporządkowywania go gotowym teoriom i założeniom ideowym lub moralizatorskim. Ważnym aspektem jest wpływ Darwina, zwłaszcza ewolucjonizmu i determinizmu. Zola zwykł nazywać człowieka „la bete humaine”, to znaczy „zwierzę ludzkie”. Blisko stąd do biologizmu, motywowania działań postaci biologicznymi potrzebami, popędami i instynktami (behawioryzm). Ponadto naturalizm zdecydowanie stawiał na mimetyzm przedstawienia. Zbliżał się w tym do realizmu, choć opisy obyczajowości zarzucał na rzecz „brania pod lupę” zastanej rzeczywistości w celu wyciągnięcia na światło dzienne jej „brudów”. Zola umieścił swój program w przedmowie do „Teresy Raquin” oraz w serii artykułów „Le Roman experimental” (1880), całość zaś usiłował zrealizować w powieściowym cyklu, który nazwał „Rougon-Macquartowie”.
Praktyka pisarska wybiórczo potraktowała życzenia Zoli. I tak – do stałych motywów czy też chwytów literackich wszedł przykładowo subiektywny narrator rezygnujący ze swojej wszechwiedzy na rzecz uczestnictwa w akcji. Wzrosła rola dygresji, ujawniania chwil z życia postaci, które niekoniecznie musiały mieć związek z fabułą. W zakresie języka naturaliści wciągnęli do swoich powieści kolokwializmy, język ulicy, odgłosy świata. Poszerzyli także dialogi, mocniej związali opis chociażby przyrody z przeżyciami bohaterów, coraz częściej odwoływali się do koncepcji bohatera zbiorowego. Pod szyldem naturalizmu można umieścić takie dzieła jak „Ulisses” Jamesa Joyce'a, „Germinal” oraz „Bestię ludzką” Zoli, a także „Panie Bovary” Gustawa Flauberta.
W Polsce naturalizm rozkwitł na dobre w okresie Młodej Polski. Lubowali się w nim: Zapolska, Reymont, Żeromski. Przyniósł on wiele zmian w prozie krajowej. Coraz częściej rezygnowano z koherentnej kompozycji dzieła na rzecz gawędy, luźno powiązanych momentów czy poszczególnych scen. Łączono go z innymi nurtami. Dzięki niemu rozwinęła się tzw. literatura faktu, zwana także faktami ludzkimi. Z tego czasu pochodzą: „Chłopi”, „Moralność Pani Dulskiej”, „Nad Niemnem” czy „Lalka”. Naturalizm wygasł w sposób, by tak rzec, naturalny w latach 30., kiedy prym wieść poczęły tendencje klasycyzujące. Mimo to trwale zapisał się w historii literatury, wiele zawdzięczają mu proza i dramat zarówno światowy, jak i polski.
W malarstwie naturalizm przyniósł głównie zamiłowanie do siermiężności, prostoty i brzydoty. Na obrazach pojawiają się głównie chłopi i robotnicy przy pracy. Malowano z natury, starając oddać się ją w jak najwierniejszej postaci, bez zbędnych, jak uważano, alegorii, nawiązań do tradycji czy treści ideologicznych (metaforycznych). Najsłynniejszym obrazem tego okresu są „Kamieniarze” Gustawa Courbeta. Polskim przedstawicielem naturalizmu w sztuce plastycznej był Józef Pankiewicz.
Podobne wypracowania do Naturalizm w literaturze i sztuce - charakterystyka, opracowanie
- Adam Asnyk „Do młodych” - dlaczego wiersz „Do młodych” nazywany jest utworem programowym? Opracowanie
- Sławomir Mrożek „Tango” a „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego - analiza porównawcza i interpretacja
- Henryk Sienkiewicz „Potop” - Michał Wołodyjowski jako rycerz bez skazy - opracowanie tematu
- Zofia Nałkowska „Medaliony” - opracowanie książki
- Obraz wsi - „Żywot człowieka poczciwego” Mikołaja Reja
- Orientalizm w „Sonetach krymskich” oraz innych utworach romantycznych. Przykłady oraz znaczenie
- Juliusz Słowacki „Kordian” - ocena powstania listopadowego zawarta w dramacie Słowackiego
- Ignacy Krasicki „Żona modna” - charakterystyka porównawcza żony modnej i Pana Piotra
- Kat i ofiara - obraz i relacje. „Rozmowy z katem” Moczarskiego, „Zdążyć przed Panem Bogiem” Krall oraz „Medaliony” Nałkowskiej
- Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” - opis sadu
- „Cudzoziemka” jako ilustracja freudowskiej psychoanalizy kompleksów
- Zofia Nałkowska „Granica” - powieść realistyczna. Cechy powieści realistycznej na podstawie powieści
- Hymn - cechy gatunkowe hymnu na przykładzie utworu „Smutno mi Boże” Juliusza Słowackiego
- Tragizm Edypa i jego przyczyny - Sofokles „Król Edyp”
- Charles Baudelaire „Kwiaty zła” - obraz kobiety przedstawiony w „Kwiatach zła”. Opracowanie
- Simone de Beauvoir – biografia, życiorys
- Mikołaj Rej „Krótka rozprawa między Panem, Wójtem a Plebanem” - charakterystyka Wójta
- Motyw samotności - literackie portrety samotników i ludzi wyobcowanych. Opracowanie tematu
- Jan Kochanowski „Odprawa posłów greckich” - charakterystyka Antenora
- Tadeusz Różewicz „Ocalony” - interpretacja i analiza wiersza