JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
 - 1594 wypracowanie - WOS
 - 2021 wypracowanie - Historia
 - 787 wypracowanie - Religia
 - 528 wypracowanie - Język angielski
 - 58 wypracowanie - Język niemiecki
 
Władysław Broniewski „Ballady i romanse” - interpretacja i analiza wiersza
Twórczość Władysława Broniewskiego przechodziła liczne przeobrażenia – wiąże się to z faktem, iż światopogląd Broniewskiego ewoluował i zmieniał się w zależności od nastrojów politycznych i społecznych.
Wiersz „Ballady i romanse” pochodzi z tomiku wydanego w 1945 roku. Jest on aluzją literacką do utworu Mickiewicza pt. „Romantyczność”. Broniewski, zainspirowany przerażającym obrazem działań wojennych, pisze własną wersję ballady. Podobieństwa obu utworów są następujące: „Ballady i romanse” i „Romantyczność” należą do tego samego gatunku literackiego – mianowicie są balladami. Autorzy opisują losy młodych dziewczyn, które są opuszczone, osamotnione i nierozumiane przez społeczeństwo. Przeciwstawiają zło całego świata losom dziewczyn, które pochodzą z prostego ludu – przez to stają się niemalże symbolami.
Już pierwszy wers: „Słuchaj dzieweczko! Ona nie słucha…” nawiązuje do romantycznego utworu. Bohaterem lirycznym wiersza jest mała, osierocona dziewczynka Ryfka. Jej mama zginęła podczas wojny, a ojciec przebywa w obozie koncentracyjnym. Jednak wydaje się, że dziewczynka nie zauważyła ich nieobecności – podarowane przez dobrych ludzi jedzenie pragnie zanieść rodzicom. Chociaż samotna, Ryfka nie jest skazana tylko na siebie. Ludzie zauważają jej nędzę i wspomagają ją: „Przejeżdżał chłop, rzucił grosik, przejeżdżała baba, też dała cosik”. Jednocześnie pomoc bliźnich jest powierzchowna i niewystarczająca; nikt nie pochyla się nad Ryfką, w której okrucieństwo wojny rodzi liczne urojenia. Dziewczynka w desperacji szuka jedynych przyjaznych osób – rodziców, jednakże te poszukiwania skazane są na niepowodzenie: „Mama pod gruzami, tata w Majdanku...” Charakterystyka Ryfki przez podmiot liryczny: „po gruzach biega naga, ruda Ryfka” oraz fakt, że jej mama najprawdopodobniej została zamordowana w obozie koncentracyjnym jednoznacznie wskazuje na jej pochodzenie: dziewczynka jest żydówką.
Następnie, u utworze pojawia się Jezus, który zostaje przedstawiony jako bezsilny człowiek wiedziony na męki przez esesmanów: „SS-mani go wiedli na męki, / postawili ich oboje pod miedzą, / potem wzięli karabiny do ręki”. Bohaterowie zostają zabici; uzasadniając wyrok, podmiot liryczny przytacza następujące słowa: „za koronę cierniową, za te włosy rude, / za to, żeście nadzy, za to, żeśmy winni, / obojeście umrzeć powinni”. Śmierć bohaterów jest okrutna i bezpodstawna, stają się oni ofiarami niszczącej ideologii, jednymi z wielu, których pochłonęło żniwo Holocaustu. Bohaterowie wiersza Broniewskiego stają się symbolem niewinnych, zastraszonych ludzi, którzy zginęli w trakcie II wojny światowej w trakcie walki z hitlerowskim najeźdźcą.
Poeta, pragnąc uczynić przedstawiany obraz bardziej realistycznym, wykorzystuje liczne środki artystycznego wyrazu; przede wszystkim charakteryzujące postaci epitety: „ruda Ryfka”, „bolejący Jezus”, wtrącone w nawias wykrzyknienie: („Uciekaj, uciekaj, Ryfka!”) oraz rymy: „grosik – cosik – luda – ruda”. Wiersz rozpoczyna apostrofa do głównej bohaterki. Podmiot liryczny często przytacza słowa wypowiedziane przez innych, posługując się w tym celu cudzysłowem. W cytatach niekiedy występują skłaniające do refleksji trzykropki: „Mama pod gruzami, tata w Majdanku...”, „Słuchaj, dzieweczko!... Ona nie słucha...”.
Podobne wypracowania do Władysław Broniewski „Ballady i romanse” - interpretacja i analiza wiersza
- Juliusz Słowacki „Kordian” - Motyw kobiety w romantyzmie na podstawie „Kordiana” i wiedzy o epoce
 - Ignacy Krasicki „Jagnię i wilcy” - interpretacja i analiza bajki
 - Zygmunt Krasiński „Nie-Boska komedia” jako dramat społeczny - cechy
 - Jak oceniasz Danusię? Jadwiga Korczakowska „Spotkanie nad morzem”
 - Krzysztof Kamil Baczyński „Dwie miłości” - interpretacja i analiza. Miłość do kobiety i miłość do Ojczyzny
 - Goethe „Król Olch” , „Romantyczność” Adama Mickiewicza - cechy ballady na przykładzie utworów
 - „bruLion” - charakterystyka czasopisma literackiego
 - Balzac „Ojciec Goriot” - charakterystyka postaci
 - Lewis Carroll „Alicja w Krainie Czarów” - charakterystyka postaci
 - Pieter Bruegel „Walka karnawału z postem” - opis obrazu
 - Abelard i Heloiza – słynni kochankowie w literaturze. Opracowanie
 - Tadeusz Gajcy - biografia, życiorys
 - Mikołaj Rej „Żywot człowieka poczciwego”, Olga Tokarczuk „Prawiek i inne czasy” - porównanie obrazu życia ludzkiego w utworach
 - Dramat współczesny - „Kartoteka” Tadeusza Różewicza
 - Vincent van Gogh „Jedzący kartofle” - opis obrazu, interpretacja
 - Barokowe spojrzenie na życie ludzkie ukazane na przykładzie wiersza Daniela Naborowskiego „Krótkość żywota” oraz innych utworów literackich tej epoki
 - Jan Kochanowski „Wy, którzy pospolitą rzeczą władacie...” - interpretacja i analiza pieśni
 - Cyprian Kamil Norwid „W Weronie”, „Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie” - interpretacja i analiza porównawcza wierszy
 - Edmund Niziurski „Niewiarygodne przygody Marka Piegusa” - opracowanie utworu
 - Henryk Sienkiewicz „Szkice węglem” - streszczenie skrótowe
 
