Stanisław Grochowiak „Pocałunek – krajobraz”, „W malinowym chruśniaku” Bolesława Leśmiana - interpretacja i analiza porównawcza
Bolesław Leśmian i Stanisław Grochowiak to poeci, których twórczość rozwijała się w XX w. Zdecydowanie można powiedzieć o nich, że tworzyli bardzo specyficzne sytuacje liryczne, bogate w metafory i symboliczne odniesienia. Zapoznajmy się z ich dwoma utworami i postarajmy się uchwycić różnice oraz podobieństwa między nimi.
Najpierw zajmijmy się stylistyką obydwu tekstów – zarówno w jednym, jak i drugim jest to sfera bardzo rozbudowana, pojawiają się tu metafory, epitety. Za przykład mogą posłużyć chociażby takie fragmenty jak: „ust twoich dobrych uśpionego sioła” i „palce miałaś na oślep skrwawione ich sokiem”. Pierwszy pochodzi z wiersza Stanisława Grochowiaka i stanowi ukazanie ust jako bezpiecznej osady. W drugim, pojawiającym się w utworze Leśmiana, okraszone malinowym sokiem palce przedstawione są jako krwawiące. Liczne epitety są także cechą wspólną obydwu tekstów. W ten sposób poeci budują magiczny nastrój swoich wierszy.
Jednak w tym budulcu sytuacji lirycznej, jakim są używane przez poetów środki stylistyczne, pojawiają się również różnice. Bolesław Leśmian, co jest charakterystyczne dla tego poety, używa wielu neologizmów. Na przykład...
Podobne wypracowania
- Eric Emmanuel Schmitt „Oskar i pani Róża” - recenzja utworu
- Polska rzeczywistość w „Przedwiośniu” Stefana Żeromskiego
- Stanisław Wyspiański „Wesele” - charakterystyka Gospodarza
- Józef Wittlin - biografia, życiorys
- Literatura II wojny światowej – Motyw tyrtejski w literaturze wojennej (W. Broniewski, K.K. Baczyński)
- Maria Pawlikowska-Jasnorzewska „Ogród” - interpretacja i analiza utworu
- Miguel de Cervantes „Don Kichot” - charakterystyka Dulcynei
- Charles Baudelaire „Padlina” i obraz „Piękna z lustrem i śmierć” Hansa Baldunga - motyw przemijania w kontekście dzieł. Opracowanie
- Mark Twain „Pamiętniki Adama i Ewy” - charakterystyka Ewy
- Legenda o Morskim Oku - streszczenie
- Julian Tuwim „Bal w Operze” - interpretacja i analiza wiersza
- Symbolika III części „Dziadów” Adama Mickiewicza
- Antoni Czechow „Mewa” - problematyka dramatu
- Henryk Sienkiewicz „Quo vadis” - przemiana wewnętrzna Marka Winicjusza
- Emil Zola „Nana” - interpretacja powieści
- Miron Białoszewski - biografia, życiorys
- Władysław Broniewski „Żołnierz polski” - interpretacja i analiza wiersza
- Juliusz Verne - biografia, życiorys
- Groteska w „Małej apokalipsie” Tadeusza Konwickiego
- Władysław Reymont „Chłopi” - naturalizm w „Chłopach” Władysława Reymonta