Mesjanizm narodu Polskiego ukazany w „Widzeniu księdza Piotra” - III część „Dziadów” Adama Mickiewicza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Widzenie księdza Piotra, w III części „Dziadów”, to wizja przyszłości Polski, Boża obietnica wyzwolenia kraju. Bohater, leżąc krzyżem, modli się żarliwie i pokornie słowami:
„Panie! czymże ja jestem przed Twoim obliczem?/ Prochem i niczem”.
Wówczas Bóg zsyła mu proroczą wizję, która, choć pełna cierpienia, przynosi nadzieję i obietnicę wolności.
Najpierw przed oczyma pogrążonego w modlitwie księdza ukazuje się obraz zsyłki. Wizja jest przedstawiona w stylu przywodzącym skojarzenia z Apokalipsą św. Jana, zawiera wiele symboli i metaforycznych określeń. Ksiądz Piotr widzi wszystko z lotu ptaka, jednocześnie dostrzega szczegóły, zna też cel, w jakim zmierzają skazańcy:
„Przez puszcze, przez śniegi/ Wszystkie na północ! - tam, tam w kraj daleki”,
czyli na Syberię. Całą wizja opiera się na analogii między cierpieniem narodu polskiego a męką Chrystusa. Zesłanie na Syberię jest niczym droga krzyżowa. Młodzi ludzie to niewinne ofiary okrutnego Heroda:
„cała Polska młoda/ Wydana w ręce Heroda”.
Herod w tej metaforze to oczywiście rosyjski car, okrutny zaborca, zbrodniarz, winny śmierci dzieci. Ta biblijna analogia zostaje rozciągnięta na pozostałych zaborców i Francję. Prusy i Austria to rzymscy żołdacy, którzy poją umęczonego octem i żółcią. Bezpośrednio śmierć zadaje Moskal, ale pozostali zaborcy biorą w tej zbrodni udział. Francja zaś grzeszy obojętnością. Niczym Piłat, ze strachu przed odpowiedzialnością umywa ręce, nie ingeruje w spór, który nie dotyczy jej bezpośrednio:
„Gal w nim winy nie znalazł i - umywa ręce,/ A króle krzyczą: <<Potęp i wydaj go męce;/ [...]/ Ukrzyżuj, - bo powiemy, żeś ty wróg cesarza>>./ Gal wydał”.
W alegorii tej narodowi polskiemu przypisana została rola Mesjasza, a jego cierpienie jest nobilitowane. Śmierć i męka Polaków nabierają ogromnego znaczenia. Nie są przejawem słabości, dowodem na potęgę cara, ale ofiarą, która ma zbawić Europę. Mickiewicz wywyższa swój naród, przypisuje mu szczególną, zbawczą rolę w dziejach świata:
„Ku niebu, on ku niebu, ku niebu ulata!/ I od stóp jego wionęła/ Biała jak śnieg szata –/ Spadła, – szeroko – cały świat się w nią obwinął”.
Polska jest więc „Chrystusem narodów”. Jej upadek jest konieczny, musi zginąć, by mogła zmartwychwstać i przynieść wolność wszystkim uciskanym narodom.
Ogólnonarodowe męczeństwo ma przynieść wybawienie dla całego świata. Z kolei Polsce z pomocą ma przyjść tajemnicza postać, nazywana nieodgadnionym imieniem „czterdzieści i cztery”. Już na początku wizji, ksiądz Piotr widzi wśród zsyłanych postać dziecka, któremu udaje się ujść. Jest to nadzieja na przyszłość:
„Patrz! – ha! – to dziecię uszło – rośnie – to obrońca!/ Wskrzesiciel narodu,/ Z matki obcej; krew jego dawne bohatery,/ A imię jego będzie czterdzieści i cztery”.
Naród nie zginie. Po wielu cierpieniach doczeka się swego wybawiciela. Do wizji tajemniczego wyzwoliciela powraca autor pod koniec widzenia, tym razem nazywając go „namiestnikiem na ziemskim padole” i określając:
„A życie jego - trud trudów,/ A tytuł jego - lud ludów;”.
Mesjanizm III części „Dziadów” to idea niosąca pocieszenie i nadzieję dla zniewolonego narodu. Kolejna klęska powstańcza i związane z nią represje były potężnym ciosem dla Polaków. Coraz trudniej było uwierzyć, że kiedykolwiek uda się pokonać carską Rosję i odzyskać wolność. Powszechne zesłania i prześladowania wydawały się bezsensowną ofiarą. Mickiewicz pragnie oddać szacunek i podkreślić godność wszystkich, którzy cierpieli dla ojczyzny.
Podobne wypracowania do Mesjanizm narodu Polskiego ukazany w „Widzeniu księdza Piotra” - III część „Dziadów” Adama Mickiewicza
- Petrarka - biografia, życiorys
- Juliusz Słowacki „Na szczycie piramid” - interpretacja wiersza
- Adam Mickiewicz „Pan Tadeusz” - prawda historyczna a fikcja literacka
- Leopold Staff „Kochać i tracić” - interpretacja i analiza wiersza
- Cecylia Kolichowska - charakterystyka. Zofia Nałkowska „Granica”
- Joanna Papuzińska - wiersze dla dzieci - ogólna charakterystyka
- Rozczarowania romantycznych kochanków - rozwiń temat w oparciu o „Lalkę”, „Dziady” i inne wybrane utwory
- Pierre Corneille „Cyd” - charakterystyka Rodryga
- Witold Gombrowicz „Ferdydurke” - deformacja rzeczywistości w utworze. Mity i ich kompromitacja u Gombrowicza
- Mój pokój - Opis mojego pokoju
- Michaił Bułhakow „Mistrz i Małgorzata” - Losy Mistrza i Małgorzaty - omówienie
- Stendhal - biografia, życiorys
- Salinger „Buszujący w zbożu” - opracowanie powieści
- Jan Chryzostom Pasek - biografia, życiorys
- Kazimierz Przerwa-Tetmajer „Na skalnym Podhalu” - charakterystyka Józefa Smasia
- Adam Asnyk „Między nami nic nie było”, „Kubek” Marii Konopnickiej - interpretacja i analiza porównawcza
- Wiesław Myśliwski „Kamień na kamieniu” - charakterystyka Szymona Pietruszki
- Edvard Munch „Madonna” - interpretacja, opis obrazu
- Juliusz Słowacki „Balladyna” - list gończy za Balladyną
- Adam Mickiewicz „Romantyczność” - „Romantyczność” jako manifest światopoglądowy. Opracowanie