Najważniejsze gatunki literackie w średniowieczu
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Średniowiecze doczekało się wielu charakterystycznych form literackich. Część z nich została przejęta ze starożytności i nieco zmieniona, a część narodziła się dopiero w wiekach średnich.
Epos rycerski to nawiązanie do starożytnych poematów epickich. Jednak w średniowieczu przyświecały mu nieco inne cele. Z francuskiego nazywany był „chansons de geste” i opowiadał o wspaniałych czynach, dokonywanych przez wspaniałych wojowników. To właśnie na gruncie tego rodzaju utrwalił się ideał rycerza, jako człowieka odważnego, nieustraszonego, gotowego do poświęceń i bohaterskich czynów, honorowego i dumnego. Jako przykład takich utworów możemy podać „Pieśń o Rolandzie”, której bohater kieruje się takim właśnie etosem rycerskim.
Legendy nosiły nieco inne cechy. Były utworami przeznaczonymi do czytania przez lud, a samo słowo „legenda” znaczy „to co powinno być przeczytane”. W tej literaturze zawierały się wzorce religijne oraz wskazówki wychowawcze. Często przedstawiała ona postaci świętych oraz drogę, która umożliwiła im zbliżyć się do Boga. Najważniejszymi legendami były: „Legenda o św. Aleksym” (wzór cnoty i ascezy) oraz „Złota legenda” Jakuba de Voragine (wielki zbiór żywotów świętych mężów).
Średniowiecze to okres narodzin kronik. Opisywano w nich wydarzenie polityczne ówczesnego świata. Możemy znaleźć tam opisy wojen, ale również przedstawienia życia codziennego. Trzeba jednak pamiętać, że w kronikach średniowiecznych często dochodziło do przejaskrawienia historii. Tworzyli je głównie mnisi i duchowni, a więc ludzie wykształceni. Chcąc przypodobać się władcom, nie skąpili im wielkości i wspaniałych przymiotów.
Innym gatunkiem literackim, charakterystycznym dla średniowiecza, były pieśni. Podejmowano w nich zazwyczaj tematy religijne, a śpiewano je podczas liturgii. Co ciekawe, ich średniowieczna forma znacznie różniła się od tej znanej z antyki i renesansu. Nie były one sylabiczne, rymy znajdowały się w obrębie jednego wersu, a za melodię odpowiadała intonacja. Efekt ten osiągana poprzez kadencję (opadającą, charakterystyczną dla wykrzyknień), antykadencję (wznoszącą, charakterystyczną dla zapytań) oraz zdania oznajmujące, w których intonacja najpierw się wznosi, a następnie opada.
Bardzo znaczącym w średniowieczu rodzajem literackim było kazanie. Miało silnie dydaktyczny wydźwięk, nauczało postaw życiowych przez konkretne przykłady, najczęściej odwołujące się do Biblii. Przykładem takich właśnie tekstów mogą być „Kazania świętokrzyskie”, które w szczątkowej formie dotrwały do dnia dzisiejszego.
Podobne wypracowania do Najważniejsze gatunki literackie w średniowieczu
- William Szekspir „Makbet” - narodziny zbrodniarza - opis, opracowanie tematu
- Czesław Miłosz „Wiek nowy” - interpretacja i analiza wiersza
- Tadeusz Borowski „Pożegnanie z Marią” - streszczenie skrótowe
- Ignacy Krasicki „Żona modna” - Portret męża przedstawiony oczami żony - opis
- Charles Baudelaire „Litania do Szatana” - interpretacja, opracowanie wiersza
- Paul Cézanne „Martwa natura z jabłkami i pomarańczami” - opis, interpretacja obrazu
- „Chłopi” Władysława Reymonta jako powieść mitologizująca chłopską egzystencję
- Jesień - opis jesieni - charakterystyka jesieni
- Gałczyński „Zaczarowana dorożka” - interpretacja i analiza wiersza
- Napisz sprawozdanie z wycieczki szkolnej - Sprawozdanie z wycieczki szkolnej do teatru
- Jan Kochanowski - „Treny” - „Tren VI” - interpretacja i analiza trenu
- Mark Twain „Pamiętniki Adama i Ewy” - opracowanie
- Motyw labiryntu w literaturze - opracowanie
- Główne wątki powieści „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego
- Wiktor Gomulicki „Wspomnienia niebieskiego mundurka” - rozmowa Dembowskiego i Sprężyckiego na temat literatury
- Eric Knight „Lassie wróć” - opis Lassie
- „Świętoszek” Moliera - komizm w „Świętoszku”
- Kwiat paproci - Co bym zrobił, gdybym znalazł kwiat paproci?
- Henryk Sienkiewicz „Janko Muzykant” - streszczenie noweli
- Motyw przemijania w baroku - poezja Daniela Naborowskiego i Zbigniewa Morsztyna. Opracowanie tematu