Tadeusz Miciński - omówienie ogólne twórczości i kierunków jej rozwoju
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Tadeusz Miciński wydał tylko jeden tom poezji - „W mroku gwiazd” (1902). Jego poezja jest poezją trudną ze względu na swoją hermetyczność. Jest utrzymana w bardzo ciemnej tonacji, często podszyta erotyzmem, pełna często bardzo zadziwiających zestawień oksymoronicznych.
Częstym tematem, podejmowanym przez Micińskiego w poezji jest religia i religijność. To bardzo charakterystyczne zjawisko doby Młodej Polski, w której duży nacisk kładziono na metafizykę. Poeta wplatał w swoje utwory również ideę satanizmu który studiował, zafascynowany ideą w myśl której świat został stworzony przez Szatana jako karykatura nieba. W tym tonie utrzymany jest utwór „Lucifer”.
Wiersze Micińskiego są jak gdyby obrazami wyjętymi wprost z duszy dekadenta. Obecne są w nich odwołania do przeszłości historycznej lub legend („Widma”, „Umarły świat”), lecz przedstawiona w nich rzeczywistość niewiele różni się od tej, która otacza poetę - przynajmniej nie w wymiarze duchowym. Tak jak u schyłku wieku, tak w odległej przeszłości otaczała człowieka według Micińskiego atmosfera śmierci i rozkładu.
Widoczne jest negatywne nacechowanie budowanych przez poetę wizji. Kolory, których używa, są zawsze ciemne. Przoduje czerń, obok niej czerwień krwi („Droga mleczna”, „Wampir”).
Obecny w wierszach podmiot wydaje się tożsamy ze stereotypowym człowiekiem doby Młodej Polski. Mimo tego sama poezja Micińskiego przekracza granice swojej epoki, oscylując w kierunku nadrealizmu. Próby ukazania przez poetę wnętrza ludzkiej duszy zaowocowały utworami będącymi jak gdyby sekwencjami wizji, niemalże fantasmagorii, nierzadko niepołączonych ze sobą.
Podobnie jak poezja Micińskiego, jego proza i dramat są niezwykle nowatorskie. Również podszyte sadystycznym erotyzmem, w większym nawet stopniu niż poezja czerpią z sennych wizji.
Powieści („Nietota” 1910, „Xiądz Faust” 1913) pisane są niezwykłym językiem z pogranicza baśni i groteski. Utrzymane w konwencji spoza jakichkolwiek granic prawdopodobieństwa, powieści Micińskiego - jak i cała jego twórczość - przede wszystkim starają się znaleźć odpowiedź na jątrzące umysł człowieka epoki pytanie o cel i sens ziemskiej egzystencji.
Dramaty, takie jak „Kniaź Patiomkin” (1906) czy „Bazylissa Teofanu” (1909) operują techniką teatralizacji marzenia sennego. Sam Miciński wiązał bardzo wielkie nadzieje z medium dramatu, nieustannie swoje utwory przerabiając i poprawiając. Niestety, do dziś mają one niewielkie grono zwolenników, choć sam autor uważany jest za jednego z najciekawszych twórców epoki.
Podobne wypracowania do Tadeusz Miciński - omówienie ogólne twórczości i kierunków jej rozwoju
- Tadeusz Boy-Żeleński „Plotka o >>Weselu<<...” - streszczenie, opracowanie
- Jan Kochanowski „Jest kto, co by wzgardziwszy...” - interpretacja i analiza pieśni
- Henryk Sienkiewicz „Potop” - charakterystyka Sapiehy
- Biblia - „Przypowieść o siewcy” - interpretacja, przesłanie
- Wacław Berent „Ozimina” - aluzje literackie w powieści
- Aleksander Fredro „Zemsta” - komizm słowny w „Zemście”
- Lucy Maud Montgomery „Ania z Zielonego Wzgórza” - charakterystyka Gilberta Blythe
- Henryk Ibsen - biografia, życiorys
- Zbigniew Herbert - wiersze. Neoklasycyzm w poezji Zbigniewa Herberta
- Opowiadanie o górach
- Stefan Żeromski „Ludzie bezdomni” - charakterystyka Joanny Podborskiej
- Jak przyjaźń wpłynęła na zachowanie bohaterów powieści „Tajemniczy ogród” Frances Hodgson Burnett
- Ignacy Krasicki „Świat zepsuty” - interpretacja i opracowanie satyry
- Jan Kasprowicz „Cisza wieczorna” - interpretacja i analiza wiersza
- Mikołaj Rej - dzieła, wiersze, utwory. Ogólne opracowanie twórczości Mikołaja Reja
- Hierarchia wartości w życiu człowieka - opracowanie
- Heinrich Heine - biografia, życiorys
- Mikołaj Sęp-Szarzyński „O krótkości i niepewności na świecie żywota człowieczego” - interpretacja i analiza „Sonetu I”
- Obraz człowieka i obywatela w twórczości Mikołaja Reja i Jana Kochanowskiego
- Motyw nieszczęśliwej miłości w literaturze - opracowanie