Julian Przyboś „Gmachy” - interpretacja i analiza utworu
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Julian Przyboś to poeta, którego debiut literacki przypada na dwudziestolecie międzywojenne. Jest to epoka literacka, której daty rozpoczęcia i zakończenia są wyznaczane przez dwie wojny światowe. Początek determinuje rok zakończenia Wielkiej Wojny w 1918, a za koniec epoki uznajemy rok 1939. W dwudziestoleciu międzywojennym poeci grupowali się wokół czasopism literackich. Julian Przyboś publikował w czasopiśmie „Zwrotnica”, redagowanym przez Tadeusza Peipera, czołowego przedstawiciela Awangardy Krakowskiej. Głównym hasłem awangardzistów był postulat 3xM (miasto, masa, maszyna). Postrzegali poezję jako usłużną wobec społeczeństwa, uważali, że powinna współbrzmieć z rzeczywistością. Stąd narodziła się fascynacja życiem codziennym, technologią i urbanizmem oraz spojrzenie na artystę jako na rzemieślnika, którego materiałem jest słowo.
Wiersz Juliana Przybosia zatytułowany „Gmachy” powstał w 1927 roku. W tym okresie poeta debiutował tomikami wierszy „Śruby” i „Oburącz” - bohaterami wzywających do wysiłku utworów byli robotnicy. W wierszu „Gmachy” również zawarta jest pochwała cywilizacji oraz miasta, w którym powstają nowe budynki. Utwór rozpoczynają wersy: „Poeta, wykrzyknik ulicy!” Utożsamiają one poetę z budowniczym, jasno interpretują rolę i misję poety, a także wskazują jego miejsce w świecie: poeta powinien być nikim innym, tylko chwalcą potęgi cywilizacji, s swojej twórczości powinien ukazywać rozmach i piękno miasta. Przyboś stosuje wyszukane metafory: „masy współzatrzymane, z których budowniczy uprowadził ruch”, „góry naładowane trudnym człowiekiem”, a także liczne zdania eliptyczne: „dachy”, „mury”. Wykorzystanie tych środków artystycznego wyrazu sprawia, że poeta, używając małej ilości słów, uzyskuje zamierzony efekt poprzez opisanie ulic. Staje się przez to „piewcą ulicy”. Kończący wiersz wersy: „pomyśleć: każda cegła spoczywa na wyjętej dłoni” wzmaga i umacnia porównanie poety do budowniczego. Budowniczy w dłoni trzyma cegły, z których powstaną gmachy. Poeta w dłoni trzyma pióro, którym napisze pean na cześć owych gmachów. Wszystko zaczyna i kończy się w mieście; powstaje w mieście lub dla miasta.
Podobne wypracowania do Julian Przyboś „Gmachy” - interpretacja i analiza utworu
- Abraham - charakterystyka postaci biblijnej, życiorys
- Jerzy Andrzejewski „Popiół i diament” jako powieść psychologiczna - cechy
- Portrety Szatana w literaturze młodopolskiej - omów temat na wybranych przykładach
- Starożytne cywilizacje - czy chciałbyś żyć w jednej z nich? Wypracowanie
- Napisz list - list do żurawia z prośbą o powrót na zimę do kraju
- Henryk Ibsen „Dzika kaczka” - jakie refleksje na temat prawdy nasuwa dramat Henryka Ibsena?
- „Plastusiowy pamiętnik” - przygoda Plastusia. Opis przygody Plastusia z książki „Plastusiowy pamiętnik” Marii Kownackiej
- Franz Kafka „Proces” - filozofia egzystencjalna w powieści - opracowanie
- Anna Achmatowa - biografia, życiorys
- Modernizm - Motyw apokalipsy w literaturze i sztuce modernizmu. Opracowanie
- Witkacy „Szewcy” - charakterystyka postaci
- Kornel Makuszyński „Szatan z siódmej klasy” - ponadczasowość powieści Makuszyńskiego
- Motyw rycerza w literaturze - opracowanie
- Ewa Lipska - biografia, życiorys
- Moje hobby - opis
- Rafael Santi „Szkoła ateńska” - interpretacja, opis, analiza obrazu
- Julian Tuwim „Kwiaty polskie” - interpretacja i analiza utworu
- Sławomir Mrożek „Tango” - charakterystyka Edka
- Jan Twardowski „Sześć pór roku” - interpretacja i analiza utworu
- Marcel Proust - biografia, życiorys