Wiersze Tadeusza Różewicza - Ewolucja podmiotu lirycznego w wierszach Różewicza. Opracowanie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Powojenna poezja Różewicza koncentruje się wokół tematu śmierci i zagłady. Nieustannie powracają w niej obrazy przemocy i cierpienia. Poeta posługuje się w niej bardzo oszczędnym językiem. Mówi o wojnie w sposób niemal potoczny, używając niewielu słów i rezygnując z interpunkcji. Ten styl, określany mianem „poetyki ściśniętego gardła”, jest wyrazem kapitulacji klasycznej poetyki wobec dramatu wojny. Tragiczne wydarzenia nie dawały się wyrazić w tradycyjnych środkach wyrazu. Podmiotem lirycznym tej poezji jest człowiek, który przeżył wojnę. Nie trudno więc utożsamiać go z poetą, jeśli jednak prześledzimy kolejne wiersze, możemy dostrzec, że postawa podmiotu podlegała pewnej ewolucji.
Niedługo po wojnie powstał wiersz „Zostawcie nas”, zamieszczony potem w zbiorze „Poemat otwarty (1955-1957), w którym poeta wypowiada się w imieniu całej generacji. Używając formy „my”, apeluje do następnych pokoleń: „Zostawcie nas / zapomnijcie o nas”. To pragnienie wynika z przekonania, że pamięć zdarzeń wojennych uniemożliwia normalne życie. Pokolenie Kolumbów było świadkiem strasznych mordów, wielu cierpień niewinnych ludzi, sami też musieli zabijać. Takie doświadczenia niszczą ludzką psychikę na zawsze, z takim bagażem nie sposób żyć „jak ludzie”. Dlatego podmiot liryczny nie chce, by młodzi ludzie, którzy nie są skażeni tą okropnością, wracali do niej, lepiej jeśli zapomną i będą patrzeć w przyszłość. Mimo to w kolejnych wierszach powraca pamięć wojny i przekonanie, że jednak żywi mają obowiązek dać świadectwo prawdzie. Bardzo przejmujący jest utwór zatytułowany „Warkoczyk” (1948). Wiersz powstał pod wpływem wrażeń, jakie na poecie wywołało zwiedzanie muzeum w Oświęcimiu. Pierwsza część przypomina relację naocznego świadka, który opisuje przyjazd transportu więźniów do obozu. Przedstawia te zdarzenia bez emocji i bez komentarza, opisując tylko suche fakty. W podobny sposób mówi o włosach zgromadzonych w gablotach jako eksponaty. Włosy, które niegdyś zdobiły kobiety, teraz są symbolem ich tragicznej śmierci w komorach gazowych. Mimo iż podmiot liryczny nie zdradza swoich emocji, obrazy, które przywołuje, silnie przemawiają do odbiorcy. Ze sterty włosów jego wzrok wyławia jeden warkoczyk: „mysi ogonek ze wstążeczką/ za który pociągają w szkole/ niegrzeczni chłopcy”. To „zbliżenie” i przywołanie przyszłości, która nie była dana właścicielce warkoczyka stanowią rodzaj komentarza. Poeta zwraca uwagę, że za każdym eksponatem, których są tysiące, kryje się jednostkowa tragedia.
Stopniowo wypowiedzi podmiotu lirycznego stają się bardziej osobiste. Przykładem takiej liryki wyznania jest wiersz „Ocalony”, w którym liryczne ja mówi: „widziałem:/ furgony porąbanych ludzi/ którzy nie zostaną zbawieni”. Poeta pisze o swoich wojennych przeżyciach, wyraźnie odwołuje się do swojego doświadczenia: „mam dwadzieścia cztery lata/ ocalałem prowadzony na rzeź”. W wierszu tym wyraźnie został przedstawiony proces degradacji człowieka przez wojnę. Zasady i normy moralne legły w gruzach, dlatego podmiot liryczny szuka nauczyciela, który: „jeszcze raz nazwie rzeczy i pojęcia”. W osobistym tonie utrzymany jest także wiersz „Lament” będący swego rodzaju wyznaniem winy: „mam lat dwadzieścia/ jestem mordercą/ jestem narzędziem/ tak ślepym jak miecz/ w dłoni kata/ zamordowałem człowieka/ i czerwonymi palcami/ gładziłem białe piersi kobiet”. Wojna na każdym odcisnęła swoje piętno, pozbawiła młodych ludzi niewinności, zniszczyła ich ideały i okaleczyła na całe życie. Podmiot liryczny czyni też wyznanie niewiary, po tym, co przeżył, czego był świadkiem i uczestnikiem, nie potrafi już wierzyć w Boga: „Nie wierzę w przemianę wody w wino/ nie wierzę w grzechów odpuszczenie/ nie wierzę w ciała zmartwychwstanie” - wyznaje, zaprzeczając podstawowym dogmatom.
Wierszem, który dobitnie ukazuje przemianę podmiotu lirycznego, są „Prawa i obowiązki”. Wiersz dzieli się na dwie części, mówiące o postawie podmiot. Dawniej był przekonany, że ma obowiązek reagować na ludzkie nieszczęście. Odwołując się do upadku Ikara, chciał krzyczeć na świadków tego zdarzenia, by oderwali się od swoich zajęć i spojrzeli w niebo. Nie mógł pojąć ich obojętności. Ale z czasem jego postawa uległa zmianie, już nie chce krzyczeć na oracza. Sam godzi się z tym, że zło istnieje na świecie i „nie ma w tym nic wstrząsającego, że piękny statek płynie dalej do portu przeznaczenia”. Każdy ma prawo zajmować się swoimi sprawami.
Podobne wypracowania do Wiersze Tadeusza Różewicza - Ewolucja podmiotu lirycznego w wierszach Różewicza. Opracowanie
- Tadeusz Borowski „U nas w Auschwitzu” - opis bohaterów
- Hanna Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem”, Albert Camus „Dżuma” - Rieux i Edelman - ocena postaw lekarzy
- „Wenus z Milo” - opis rzeźby
- Antoni Czechow „Końskie nazwisko” - problematyka utworu
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II - Motyw buntu w „Dziadach” cz. II - opracowanie
- Przyjaźń w życiu i książkach - opracowanie tematu
- Molier „Świętoszek” jako dramat klasyczny - cechy
- Krzysztof Kamil Baczyński „Romantyczność” - interpretacja i analiza wiersza
- Edward Stachura - wiersze. Rozważania o życiu w poezji Edwarda Stachury
- William Szekspir „Makbet” - Rola czarownic w „Makbecie” - opracowanie
- Za co warto kochać życie?
- Opis ekspresjonistyczny - Obraz ekspresjonistyczny - Portret ekspresjonistyczny (przykład)
- Jarosław Iwaszkiewicz „Matka Joanna od aniołów” - charakterystyka postaci
- Czy świat potrzebuje tolerancji religijnej i rasowej? Rozwiń temat w oparciu o twórczość Marii Konopnickiej i własne obserwacje. Rozprawka
- Opowiadanie „Adaś Niezgódka opowiada o psim raju” - „Akademia Pana Kleksa” Jan Brzechwa
- Dorota Terakowska „Córka Czarownic” - problematyka powieści
- Czesław Miłosz - Czesław Miłosz jako moralista, filozof, tłumacz Biblii. Opracowanie tematu
- Rodzaje komizmu przedstawione w utworach Moliera
- „Lament Świętokrzyski” jako arcydzieło literatury średniowiecznej - opracowanie
- Motywy kryminalne w literaturze. Omów temat na podstawie „Zbrodni i kary” Fiodora Dostojewskiego i innych utworów literackich