„Wenus z Milo” - opis rzeźby
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Posąg „Wenus z Milo” jest dziełem twórcy szkoły rodyjskiej, którym według przypuszczeń mógł być Aleksander z Antiochii – jego podpis miał widnieć na podstawie rzeźby, nie zachowanej do czasów współczesnych. Dzieło powstało prawdopodobnie pomiędzy 150 a 125 rokiem p.n.e., a w późniejszym czasie spotkały je dosyć nietypowe losy.
Posąg został odnaleziony w 1820 roku przez wieśniaka Jorgosa w ruinach teatru niedaleko Adamas, głównego portu wyspy Milos leżącej na Morzu Egejskim. Francuski żeglarz Jules Dumont d’Urville, w imieniu francuskiego ambasadora w Konstantynopolu, zakupił rzeźbę. Ambasador Markiz de Riviere oddał znalezisko w prezencie Ludwikowi XVIII, ten zaś przekazał je do Luwru, gdzie znajduje się od 1821 roku aż po dziś dzień.
Według legendy, w chwili odnalezienia posąg był w kompletnym, niemal idealnym stanie, zaś ramiona miały oderwać się od figury w trakcie wypadku, jakiemu uległ statek d’Urville’a, roztrzaskując się o przybrzeżne skały. Zniszczeniu uległa również podstawa, na której miała widnieć sygnatura wykonawcy.
Dzieło przedstawia półnagą Wenus (grecką Afrodytę) w pozycji stojącej. Nie możemy mieć pewności co do tego, w jaki sposób ułożone były ręce bogini, z dużą dozą prawdopodobieństwa można jednak przypuszczać, że w lewej dłoni trzymała ona jabłko stanowiące trofeum dla najpiękniejszej z trzech bogiń, których spór rozsądził Parys. Według niektórych badaczy ręka trzymająca jabłko wspierała się na kolumnie, również zaginionej w trakcie transportu.
Dolna część ciała Wenus została ukryta pod szatą ułożoną w charakterystyczne dla starożytnej sztuki greckiej drapowania. Prawa noga bogini wspiera się na niewielkim wzniesieniu, jak twierdzą badacze – prawdopodobnie na skorupie żółwia symbolizującego ówczesne wyobrażenia na temat kształtu Ziemi. Cała rzeźba mierzy 204 centymetry. Stanowi ona kompilację rozwiązań artystycznych zastosowanych w dwóch wcześniejszych przedstawieniach Afrodyty – w posągu z Kapui, pochodzącym z IV wieku p.n.e., oraz w dziele Lizypa.
Intencją autora „Wenus z Milo” było nie tylko zilustrowanie jednego z niezwykle nośnych znaczeniowo wątków z mitologii greckiej, ale również ukazanie ideału kobiecego piękna tak, jak rozumiano go w starożytności. Dzieło stało się jednak w dużej mierze elementem francuskiej propagandy w pewnego rodzaju „wojnie na sztukę”, jaką na początku XIX wieku ojczyzna Balzaka prowadziła z Włochami. W 1815 roku, w wyniku ustaleń Kongresu Wiedeńskiego, Francja była zmuszona zwrócić muzeum we Florencji „Wenus Medycejską” uważaną za absolutne arcydzieło pośród realizacji tego toposu w sztukach plastycznych, którą zagrabiono kilka lat wcześniej w trakcie kampanii napoleońskiej. Niekwestionowaną stratę miało zrekompensować Luwrowi dopiero przybycie „Wenus z Milo”, toteż posąg ten zaczęto bardzo energicznie promować jako dzieło sztuki przewyższające swym kunsztem posąg medycejski. Akcja okazała się tak dalece skuteczną, że po dziś dzień to właśnie „francuska” Afrodyta jest jedną z najbardziej znanych i rozpoznawalnych na świecie rzeźb antycznych.
Posąg można podziwiać w pełnej krasie nie tylko w Luwrze, ale również w rozmaitych albumach, na plakatach i wystawach, zdjęć, jak i w trójwymiarowych prezentacjach dostępnych na stronach internetowych francuskiego muzeum.
Podobne wypracowania do „Wenus z Milo” - opis rzeźby
- Bolesław Prus „Antek” - streszczenie skrótowe
- Gabriela Zapolska „Moralność pani Dulskiej” - charakterystyka Anieli Dulskiej
- Opowiadanie o zimie
- Jonathan Swift „Podróże Guliwera” - motyw wędrówki w „Podróżach Guliwera”. Opracowanie
- Czy zgadzasz się z opinią, że łatwiej zmienić świat niż siebie? Uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do przykładów literackich: „Hamlet” (William Szekspir), „Kordian” (Juliusz Słowacki), Judym („Ludzie bezdomni” Stefan Żeromski), „Lord Jim” (Joseph Conr
- Motyw śmierci - Śmierć jako motyw przewodni „Medalionów” Zofii Nałkowskiej. Opracowanie
- Adam Mickiewicz „Romantyczność” - interpretacja i analiza ballady
- Thomas Stearns Eliot - biografia, życiorys
- Tadeusz Borowski „U nas w Auschwitzu” - opis bohaterów
- Hanna Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem”, Albert Camus „Dżuma” - Rieux i Edelman - ocena postaw lekarzy
- Antoni Czechow „Końskie nazwisko” - problematyka utworu
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II - Motyw buntu w „Dziadach” cz. II - opracowanie
- Przyjaźń w życiu i książkach - opracowanie tematu
- Molier „Świętoszek” jako dramat klasyczny - cechy
- Krzysztof Kamil Baczyński „Romantyczność” - interpretacja i analiza wiersza
- Edward Stachura - wiersze. Rozważania o życiu w poezji Edwarda Stachury
- William Szekspir „Makbet” - Rola czarownic w „Makbecie” - opracowanie
- Wiersze Tadeusza Różewicza - Ewolucja podmiotu lirycznego w wierszach Różewicza. Opracowanie
- Za co warto kochać życie?
- Opis ekspresjonistyczny - Obraz ekspresjonistyczny - Portret ekspresjonistyczny (przykład)