Pokolenie Kolumbów - moralne doświadczenia pokolenia w oparciu o twórczość Borowskiego, Baczyńskiego, Różewicza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Pokolenie Kolumbów zostało wystawione przez historię na nie lada próbę - przed młodymi, stojącymi zaledwie u progu dorosłości ludźmi postawiono zadanie zbadania „nowego lądu”, jakim był świat II wojny światowej, pełen okrucieństwa, masowej śmierci i terroru, o jakim nie śniło się wcześniej nawet filozofom. W tej rzeczywistości wszystkie zasady i wartości wyniesione z domów rodzinnych przestały mieć znaczenie, zdezaktualizowane przez prawa przetrwania i prymatu bezmyślnej siły nad moralnością. W polskiej literaturze, zwłaszcza tej tworzonej przez członków Pokolenia Kolumbów, pojawia się jednak obraz generacji, która z takiej próby wyszła obronną ręką, zachowując godność nawet w obliczu jej szargania na każdym kroku wojennej rzeczywistości.
Moralne doświadczenie wojennej generacji najbardziej obrazowo przedstawia wiersz Krzysztofa Kamila Baczyńskiego „Pokolenie”, w którym podmiot liryczny występujący w postaci głosu całej zbiorowości, mówi o doświadczeniu wojennym w ten sposób:
„Nas nauczono. Nie ma litości.
(…) Nie ma sumienia.
(…) Nie ma miłości.”.
Codzienne towarzyszenie śmierci i widok gwałcenia wszelkich wartości, jakie młodzi ludzie znali z nauk poprzednich pokoleń i Dekalogu, złożyły się na obraz nowego świata, w którym wszystko, co miało określać charakter człowieczeństwa, z wymiaru pozytywnego zmieniło się na negatywny. Wedle nauk wroga istota odmienności ludzi od zwierząt miała więc zasadzać się właśnie na owym okrucieństwie, braku litości, zdolności do zabijania „współbraci” bez powodu. Poezja Baczyńskiego dokumentuje jednak zwycięstwo Pokolenia Kolumbów nad tymi naukami - do samego końca pozstali czyści, wierzący w swoje ideały i wartości, wyżsi ponad nieporównanie potężniejszego wroga właśnie dlatego, że nawet w obliczu nieuniknionej zagłady potrafili zdobyć się na heroiczną walkę w obronie tego, w co wierzyli.
Podobny obraz rysuje przed nami równiez poezja Tadeusza Różewicza, który w wierszu „Ocalony” ilustruje rzeczywistość, w jakiej przyszło dojrzewać jego generacji. Wojna przyniosła dla podmiotu lirycznego tego utworu przewartościowanie wszystkich wartości w najgorszym z możliwych wariantów tego procesu:
„To są nazwy puste i jednoznaczne:
człowiek i zwierzę
miłość i nienawiść
wróg i przyjaciel
ciemność i światło.”
I tu moralnym doświadczeniem młodego człowieka okazuje się całkowite zaprzeczenie znanych mu wcześniej zasad etycznych i zastąpienie ich nowymi, wprowadzajacymi właściwie znak równości pomiędzy człowiekiem a bezmyślnym, okrutnym zwierzęciem. Wojna obnażyła również relatywizm zasad moralnych funkcjonujących w każdym społeczeństwie w normalnych warunkach bytowania - w walce o przetrwanie okazało się, że nawet czyny uznawane wcześniej za występne mogą nabrać znaczenia pozytywnego, zaś te reakcje, które kiedyś zdawały się naturalne i oczywiste, tutaj często uchodzić mogły za lekkomyślne lub nawet ekstrawaganckie. Powrót do „normalności” oznaczał więc dla Pokolenia Kolumbów naukę życia od zupełnych podstaw, tak, jakby po wojnie rodzili się na nowo, próbując nie wiedzieć nic o tym, co o ludzkiej naturze powiedziały im czasy spełniającej się apokalipsy.
Proza Tadeusza Borowskiego z kolei zwraca uwagę na problem tragicznej obojetności, z jaką stopniowo uczestnicy wojny zaczęli traktować wszechobecne okrucieństwo. Tomy opowiadań „Kamienny świat” i „Pożegnanie z Marią” prezentują szokujące sceny przemocy - ze strony wroga, ale również pomiędzy samymi więźniami obozów koncentracyjnych - opisane jako zupełnie naturalne i oczywiste. Pisarz stworzył tu portret „człowieka zlagrowanego”, pozbawionego naturalnej wrażlwiości, ta bowiem w świecie powszechnego okrucieństwa była jedynie niepotrzebnym balastem, każąc ubolewać nad zjawiskami, których nie dało sie zmienić w szerokiej skali. W odróznieniu od Baczyńskiego Borowski widział więc swoje pokolenie jako mocno skażone „antymoralnością” wojny, rekapitulujące wobec jej potęgi i wszechobecności.
Podobne wypracowania do Pokolenie Kolumbów - moralne doświadczenia pokolenia w oparciu o twórczość Borowskiego, Baczyńskiego, Różewicza
- Pokolenie Kolumbów - przedstawiciele, geneza nazwy, charakterystyka
- Miłość niespełniona jako uczucie charakterystyczne dla epoki romantyzmu. Przykłady literackie - przyczyny i skutki popularności motywu miłości w literaturze
- Dlaczego Mały Książę opuścił swoją planetę? – rozprawka na podstawie książki „Mały Książę” Antoine de Saint-Exupery' ego
- Jan Andrzej Morsztyn „Niestatek” („Prędzej kto wiatr w wór zamknie...”) - interpretacja i analiza wiersza
- Flaubert „Pani Bovary” - charakterystyka Leona Dupuis
- Legenda o bazyliszku - opis bazyliszka
- Stanisław Trembecki „Sofijówka”- interpretacja, opracowanie poematu
- Stanisław Lem „Opowieść o pilocie Pirxie” - opracowanie utworu
- Bajronizm a werteryzm - dokonaj charakterystyki porównawczej
- Homer „Iliada” - „Pożegnanie Hektora z Andromachą” - opowiedz fragment „Iliady”
- Rilke „Zgaś moje oczy” - interpretacja i analiza utworu
- Olga Tokarczuk „Prawiek i inne czasy” - przedmioty codzienne i ich znaczenie. Znaczenie pamięci w powieści
- Rilke - biografia, życiorys
- René Goscinny - biografia, życiorys
- John Steinbeck - biografia, życiorys
- Symboliczne znaczenie latarni w utworze „Latarnik” Henryka Sienkiewicza
- Aleksander Kamiński „Kamienie na szaniec” - opisz swoje wrażenia po przeczytaniu utworu
- Balzac „Ojciec Goriot” - Dlaczego ojca Goriot można nazwać „Chrystusem ojcostwa”? Wypracowanie
- Mój pokój - opis
- List Tomka Wilmowskiego do ciotki - „Tomek w krainie kangurów” Alfreda Szklarskiego