Mark Twain „Pamiętniki Adama i Ewy” - obraz Boga w utworze Twaina
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Pamiętniki Adama i Ewy” Marka Twaina stały się bardzo twórczą, ciekawą transpozycją biblijnej historii o wygnaniu z Raju pierwszych ludzi na warunki i potrzeby wrażliwości człowieka z przełomu XIX i XX stulecia. Stanowiły odkrycie niejako na nowo tego niezwykle nośnego tematu, wzbogacając go o aspekt psychologiczny, jaki z pewnością miał spore znaczenie dla kształtu starotestamentowej historii, nie doczekał się jednak szerokiego opisu i analizy. Twain skupił się głównie na opisie dwóch odmiennych sposobów patrzenia na rzeczywistość zauważając ambiwalencję zarówno w stosunkach pomiędzy Adamem i Ewą, jak i w rozumieniu skutków ich grzechu.
Wątek religijny został tu odsunięty na dalszy plan, ustępując rozmyślaniom nad istotą miłości w jej bardzo ziemskim, ludzkim rozumieniu jako uczucia przyciągającego do siebie kobietę i mężczyznę, leżącego u podstaw ich wspólnego funkcjonowania w świecie i zakładania rodziny. Osoba Boga występuje tutaj jedynie w tle refleksji nad pierwszymi ludźmi - wiemy o Jego sile sprawczej, która uformowała cały świat (wedle Ewy - nadal wymagający rozmaitych estetycznych poprawek), jak również i osoby głównych bohaterów. To Bóg dał Adamowi rozum, by mógł poznawać i czynić sobie poddaną ziemię, jaka go otacza, to On zamienił również jego żebro w pierwszą kobietę, by była mu towarzyszką i pomocnicą. Nigdzie nie wymienia się jednak Jego imienia bezpośrednio, na próżno szukać także wzmianek na temat jakichkolwiek rytuałów religijnych w celu okazania wdzięczności Stworzycielowi.
W „Pamiętnikach” Bóg zdaje się więc być nieobecny. Domyślamy się Jego działalności jedynie pośrednio - widząc Jego dzieła w postaci natury, zwierząt, przede wszystkim zaś ludzi. Nie posiada jednak charakteru osoby uczestniczącej w świecie przedstawionym, Adam i Ewa nie usłyszą bowiem Jego surowego głosu zapowiadającego wygnanie z Raju po zerwaniu owocu z drzewa poznania dobra i zła - o skutkach tego kroku bohaterowie przekonają się dopiero za pomocą obserwacji przyrody, która nagle stanie się agresywna i autodestruktywna, „zakażając” Arkadię widmem śmierci. Nie próbują wtedy przepraszać Boga i prosić go o przywrócenie do stanu pierwotnej szczęśliwości, akceptując nowy stan rzeczy i szybko przyzwyczajając się do niego. Swój grzech postrzegają w kategoriach zaledwie drobnego błędu, zwykłej lekkomyślności, nie zaś wielkiego dramatu, jakim wedle wymowy Biblii miał być dla całej ludzkości.
Bóg Twaina pozostaje niemym, obojętnym na to, co dzieje się z Jego dziećmi, nie próbując ani powstrzymać ich przed zerwaniem zakazanego owocu, ani też nie okazując gniewu po popełnieniu grzechu. Nie ingeruje też w żaden sposób w tworzące się pomiędzy Ewą a Adamem relacje, pozostawiając im dowolność w sferze ich układania od samego początku, na długo przed uzyskaniem pełni wolnej woli po wygnaniu z Raju.
Finał powieści zdaje się komentować ową nieobecność w dosyć przewrotny, w pewnym sensie nawet buntowniczy sposób - Adam odnajduje utracony Raj w miłości do Ewy, okazuje się więc, iż Boże zakazy stały na drodze do pełnego szczęścia ludzkości i to właśnie nieposłuszeństwo wobec nich tę drogę otwarło. Powieść zdaje się więc potwierdzać prawdziwość sformułowania, iż „nieobecni nie mają racji” - nieobecny Bóg nie skonstruował bowiem świata w najlepszy z możliwych sposobów, a Jego dzieło musiał dokończyć człowiek, kierujący się już własnymi racjami i własną wizją tego, co jest słuszne.
Podobne wypracowania do Mark Twain „Pamiętniki Adama i Ewy” - obraz Boga w utworze Twaina
- Dorota Terakowska - biografia, życiorys
- Ludwik Jerzy Kern - biografia, życiorys
- Julian Tuwim „Sokrates tańczący” - interpretacja i analiza wiersza
- Arka Noego - streszczenie skrótowe
- Leon Kruczkowski „Niemcy” - charakterystyka porównawcza Willego i Waltera Sonnenbruchów
- William Szekspir „Makbet” - Uniwersalizm „Makbeta” Szekspira. Opracowanie
- Juliusz Słowacki, Jan Lechoń - „Grób Agamemnona” - analiza porównawcza dwóch tekstów poetyckich
- Juliusz Słowacki „Balladyna” - groteska w utworze
- Henryk Sienkiewicz „Janko Muzykant” - problematyka noweli
- Miron Białoszewski „Pamiętnik z powstania warszawskiego” - życie w nieludzkim świecie. Opis
- F.H. Burnett „Tajemniczy ogród” - opowiadanie o pobycie Mary Lennox w posiadłości
- Leon Wyczółkowski „Siewca” - opis obrazu, interpretacja
- Sylvia Plath - biografia, życiorys
- Historia wojny trojańskiej - streszczenie
- „Pieśni o Rolandzie” jako epos rycerski
- Henryk Sienkiewicz - biografia, życiorys
- Zagadka kobiecości - Charakterystyka Małgorzaty z „Mistrza i Małgorzaty” Bułhakowa i innych bohaterek
- Józef Ignacy Kraszewski „Stara baśń” - obyczaje słowiańskie obecne w utworze - opis, opracowanie
- Astrid Lindgren „Bracia Lwie Serce” - opracowanie, interpretacja
- Kazimierz Moczarski - biografia, życiorys