Gustaw Flaubert „Pani Bovary” - cechy powieści realistycznej
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Powieść realistyczna zaczęła kształtować się w drugiej połowie XIX wieku, początkowo głównie we Francji, gdzie ukazywały się największe dzieła Balzaka i Stendhala. Jednym z prekursorów tego gatunku był również Gustaw Flaubert, którego powieść „Pani Bovary” z 1857 roku w wielu aspektach korzystała z nowatorskich technik narracyjnych.
Kompozycja tego dzieła jest zamknięta, czas akcji został bowiem ograniczony do dziejów znajomości i małżeństwa państwa Bovary, które wzbogacają wspomnienia bohaterów. Historie pobocznych postaci pojawiają się na zasadzie licznych epizodów, pozostających zawsze w zgodzie z linearnością i chronologią prezentowanych tu wypadków, którymi kieruje bardzo stabilna zależność przyczynowo-skutkowa. Wydarzenia fabularne opowiada trzecioosobowy, wszechwiedzący narrator, który ogranicza się do wypowiedzi o charakterze czysto opisowym – nie komentuje motywacji i zachowań bohaterów, nie podpowiada też czytelnikowi, w jaki sposób powinien je interpretować. Nośnikiem przekazu powieści pozostaje wyłącznie czynnik fabularny, wzbogacony w tym wypadku o bogatą analizę charakterologiczną i psychologiczną bohaterów, zwłaszcza Emmy, której postępowanie determinuje kształt kolejnych segmentów konstrukcji fabularnej.
Bohaterowie „Pani Bovary” pochodzą z klasy średniej, co stanowiło bardzo znaczącą innowację wprowadzoną do literatury przez powieść realistyczną – poszerzyła zakres zainteresowania artystycznej analizy na właściwie wszystkie warstwy społeczne, z uwzględnieniem ich charakterystycznych realiów i języka. Emma przemawia w stylu odpowiadającym temu, jakim posługiwały się kobiety w drugiej połowie XIX wieku, jej mąż posługuje się terminami krążącymi w środowisku medycznym, a Rudolf Boulanger – językiem zblazowanej arystokracji. Została więc zachowana zasadza prawdopodobieństwa, odnosząca się zarówno do zobrazowania realiów świata, w jakim poruszają się postacie, jak i do ich kreacji charakterologicznej oraz psychologicznej.
Osiągnięciem powieści realistycznej było również swego rodzaju „odbrązowienie” bohatera literackiego, który nie przypominał już posągowego herosa, ale był ukazywany z szeregiem wad i słabości odpowiadających tym, jakie towarzyszą ludziom w rzeczywistości. Było to związane z zasadą ukazania rozmaitych aspektów charakteru jednej i tej samej postaci, która – podobnie jak realni ludzie – nigdy nie jest czarno-biała, nigdy skrajnie zła i zepsuta, ale także nie realizuje w pełni ideału dobra i czystości. Flaubert w najbardziej widoczny sposób spełnił to założenie w kreacji Emmy Bovary jako kobiety, która z jednej strony zdradza męża, porzuca własne dziecko i wpędza rodzinę w poważne problemy finansowe, z drugiej jednak – miewa chwile przebudzenia, czyniąc sobie wymówki, w finale powieści popełnia też samobójstwo, przygnieciona ciężarem zła, jakie wyrządziła (samej sobie i innym). Postępowanie bohaterów nie zostało tutaj umotywowane z góry założoną tezą autora, ale gruntownie przemyślanym związkiem pomiędzy ich uwarunkowaniami psychologicznymi a weryfikującym je światem zewnętrznym.
Podobne wypracowania do Gustaw Flaubert „Pani Bovary” - cechy powieści realistycznej
- Piotr Skarga „Kazania Sejmowe” - Polska jako tonący okręt – opracowanie zagadnienia
- Truman Capote - biografia, życiorys
- „Skarga umierającego” - streszczenie, interpretacja i geneza utworu
- Stanisław Korab-Brzozowski „O przyjdź” - interpretacja i analiza wiersza
- Krzysztof Kamil Baczyński „Moce” - interpretacja i analiza utworu
- Tadeusz Konwicki - biografia, życiorys
- Niepokój egzystencjalisty w poezji Barańczaka, Szymborskiej, Różewicza
- Elementy klasyczne i romantyczne w utworze „Oda do młodości” Adama Mickiewicza
- „Przypowieść o synu marnotrawnym” - archetypy w przypowieści
- Frazeologizmy z Biblii - podaj najważniejsze przykłady wraz ze źródłem, wyjaśnij ich znaczenie, funkcję itd.
- C.S. Lewis „Opowieści z Narnii” - charakterystyka Zuzanny
- Charles Baudelaire „Kwiaty zła” - opracowanie tomu poetyckiego Baudelaire'a
- Romantyzm a średniowiecze - Fascynacja średniowieczem w epoce romantyzmu
- „Ten obcy” Irena Jurgielewiczowa - wypracowanie pod tytułem „Przygoda czwórki przyjaciół”
- Liryka opisowa - charakterystyka, znaczenie, rola, przykłady
- Henryk Sienkiewicz „Szkice węglem” - znaczenie tytułu noweli. Opracowanie
- Cyprian Kamil Norwid „Bema pamięci żałobny rapsod” - interpretacja i analiza wiersza
- Adam Mickiewicz „Do matki Polki” - motyw Stabat Mater Dolorosa - opracowanie
- Mikołaj Rej „Żywot człowieka poczciwego” - Człowiek poczciwy według Mikołaja Reja - charakterystyka, opis
- Piotr Skarga „Kazania sejmowe” - interpretacja i analiza kazań