Czy „Dziady” A. Mickiewicza mogą podobać się współczesnemu czytelnikowi? Rozprawka
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Dziady” Adama Mickiewicza okazały się dziełem przełomowym dla polskiej literatury – wprowadziły nową strategię korzystania z klasycznych wzorców formalnych, na których podstawie wyrażano treści odpowiadające potrzebom duchowym epoki stanowiącej zaprzeczenie funkcjonujących wcześniej wartości. W romantyzmie porzucono kult wiekowego mędrca nauczającego o świecie z perspektywy sceptycznego, zmęczonego życiem człowieka, zastępując go kultem młodości z jej żywiołowością i fantazją, zwrotem ku emocjonalnemu poznawaniu świata i mistyce ludowych obrzędów.
Nowatorstwo „Dziadów” zachwyca i inspiruje po dziś, stając się niejednokrotnie płaszczyzną odwołania dla współczesnych twórców, ale również czyniąc całą tetralogię niezwykle ciekawą lekturą nawet dla zwykłych odbiorców. Przedawnieniu nie uległa jej fantastyczna, pełna magii atmosfera oraz sens nadrzędny każdej z poszczególnych części traktujących o problemach ponadczasowych.
Część IV stanowi pełną dramatyzmu opowieść młodzieńca – Gustawa – który popełnia samobójstwo na wieść o zamążpójściu ukochanej, winiąc za swoje nieszczęścia „zbójeckie księgi”, które w młodości naszkicowały przed nim wizję miłości idealnej, łączącej dwoje przeznaczonych sobie ludzi wiecznym węzłem oddania. Jego dramat odzwierciedla sytuację młodych ludzi niezależną od epoki i okoliczności historycznych, w każdym czasie i pod każdą szerokością geograficzną przytrafiają się bowiem nieszczęśliwe miłości zakończone bolesną utratą złudzeń i nieodzownym cierpieniem. W postaci na pół obłąkanego widma współczesny czytelnik może więc odnaleźć ziarno własnej historii, zapominając o różnicy dwóch wieków, jakie stoją pomiędzy tymi dwoma światami.
Duchy pojawiające się w części II obrazują natomiast pewne uniwersalne prawa moralne, które funkcjonują również we współczesnym świecie, nie tracąc na swej aktualności. Jako pierwsze pojawiają się zjawy dwojga dzieci – Józia i Rózi – których zawieszenie pomiędzy niebem i ziemią wynika z faktu, iż nie zdążyły zaznać trudów i cierpienia sankcjonujących niejako ludzką egzystencję. Po nich na obrzęd dziadów przybywa straszliwe Widmo Złego Pana stanowiące przestrogę przed okrucieństwem i brakiem empatii wobec innych ludzi, na koniec zaś pojawia się Pasterka, która swoje ziemskie życie traktowała zbyt lekko, by móc w jakikolwiek sposób zasłużyć na spokój w zaświatach. W tym utworze odnajdujemy więc przestrogę przed egzystencją płynącą bez refleksji nad konsekwencjami naszych czynów i strachu przed ich rzeczywistym, sprawiedliwym rozliczeniem po śmierci.
Część III „Dziadów” stanowi z kolei jeden z najznakomitszych utworów komentujących ucisk ze strony zaborcy, z jakim musieli zmagać się Polacy doby dwóch romantycznych powstań narodowowyzwoleńczych – listopadowego i styczniowego. Jest to dzieło cenne dla współczesnego czytelnika ze względu na swój wymiar historyczny, ale również przez wzgląd na wysoką próbę stricte artystycznych rozwiązań, jakie zostały tu zastosowane. Język tego utworu pozostaje do dziś żywy, budzący emocje, „wciągający” w świat przedstawiony z niezwykłą siłą. Wiekopomne dzieło Mickiewicza jest więc lekturą poruszającą i fascynującą i warto sięgnąć po nią nie tylko z powodu szkolnego obowiązku.
Podobne wypracowania do Czy „Dziady” A. Mickiewicza mogą podobać się współczesnemu czytelnikowi? Rozprawka
- Tadeusz Różewicz „Matka odchodzi” - opracowanie tomu
- Tadeusz Różewicz „Oblicze ojczyzny” - interpretacja i analiza wiersza
- Tadeusz Różewicz „Ocalony” - charakterystyka i opis podmiotu lirycznego
- Tadeusz Różewicz „Ojciec” - interpreacja i analiza wiersza
- Tadeusz Różewicz „Powrót” - interpretacja i analiza wiersza
- Tadeusz Różewicz „Syn marnotrawny (z obrazu Hieronima Boscha)” - interpretacja i analiza wiersza
- Tadeusz Różewicz „Termopile polskie” - interpretacja i analiza wiersza
- Tadeusz Różewicz „Unde malum” - interpretacja wraz z odpowiedzią Czesława Miłosza na wiersz Różewicza
- Tadeusz Różewicz „Walentynki (poemat z końca XX wieku)” - interpretacja i analiza wiersza
- Bohater romantyczny – zwycięzca czy moralny przegrany? Rozważ odwołując się do wybranych utworów epoki
- Czy „Dziady” A. Mickiewicza lepiej czytać, czy wystawiać na scenie? Rozprawka
- Czy „Konrad Wallenrod” Adama Mickiewicza jest apologią zdrady? Rozprawka
- H.Ch. Andersen „Księżniczka na ziarnku grochu” - streszczenie baśni
- Bracia Grimm „Kopciuszek” - streszczenie baśni
- Bracia Grimm „Czerwony Kapturek” - streszczenie baśni
- Konrad Wallenrod jako bohater bajroniczny. Rozwiń temat
- Przedstaw dylematy Konrada Wallenroda i wypowiedz się na temat jego moralnych wyborów
- Mira Jaworczakowa „Oto jest Kasia” - charakterystyka Kasi
- Adam Mickiewicz „Konrad Wallenrod” - opracowanie utworu
- Czy „Pan Tadeusz” uszczęśliwił Skawińskiego („Latarnik”)? Rozprawka