Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.
unikalne i sprawdzone wypracowania

Marketing polityczny - definicja, charakterystyka, przykłady

Dyscyplina zajmująca się podejmowaniem działań, które mają przekonać wyborców do określonej koncepcji politycznej. Polega na odpowiednim zastosowaniu mechanizmów i procedur marketingowych do polityki jako towaru będącego produktem sił politycznych, zmierzających do zdobycia władzy i utrzymania jej. 

Pojęcie marketingu politycznego wywodzi się z ekonomii. Mianem tym określano działania nakierowane na udoskonalenie produktu w celu zwiększenia jego sprzedaży, w oparciu o analizę potrzeb konsumenta, a następnie rywalizację o nowe rynki zbytu.

Marketing polityczny to zjawisko charakterystyczne dla wieku XX, wywodzące się ze Stanów Zjednoczonych Ameryki. Po raz pierwszy właściwe mu techniki, zastosowane zostały podczas kampanii wyborczej gen. D. Eisenhowera w 1952 r. Nieco później, w roku 1969,  koncepcję zastosowania marketingu politycznego w działalności instytucji publicznych przedstawili P. Kotler i S. Levy. „Żadna organizacja nie może uniknąć w swej działalności marketingu” – głosili. Przyczyn szybkiego rozwoju marketingu politycznego upatrywać też należy w początku ery telewizyjnej w kampaniach politycznych.

Dla rozwoju tego zjawiska konieczne jest funkcjonowanie liberalizmu i pluralizmu...

Podobne wypracowania