Wolny rynek - definicja, charakterystyka
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Wolny rynek to taki sposób wymiany dóbr, nad którym bezpośredniej kontroli nie sprawują żadne podmioty zewnętrzne, zwłaszcza organa władzy państwowej. Transakcje dokonują się w warunkach pełnej swobody kupujących i sprzedających, którzy dobrowolnie, na zasadzie porozumienia stron, ustalają ceny.
Rynek regulowany, obowiązujący w krajach, w których panuje tzw. interwencjonizm państwowy, czyli taki sposób regulacji transakcji, w którym to państwo decyduje: co, jak i dla kogo się produkuje stoi w opozycji do wolnego rynku. W większości państwowych systemów gospodarczych, w celu utrzymania ładu ekonomicznego, współistnieją ze sobą obydwa sposoby koordynacji rynku.
Procesem, który obejmuje działania wszystkich podmiotów działających na rynku jest tzw. mechanizm rynkowy. Polega on na zależności między podażą i popytem oraz cenami wszystkich dostępnych na rynku usług i dóbr. Popyt, to ilość dóbr, jaką potencjalni nabywcy są w stanie zakupić, biorąc pod uwagę ich ceny. Podaż, to ilość dóbr, jaką są w stanie zaoferować sprzedawcy, zakładając niezmienność pewnych elementów rynkowych i biorąc pod uwagę poziom cen. Cena zaś, ważna jest o tyle, że ustala wartość produktu, reguluje wymianę rynkową i pobudza konkurencję. Stawki cenowe nie tylko uświadamiają producentom i konsumentom wysokość popytu i podaży, ale też motywują ich do odpowiednich działań rynkowych.
W wyniku prawidłowego działania powyższych mechanizmów rynkowych, ustala się równowaga rynkowa, polegająca na tym, że popyt równoważy się z podażą. Jeśli ilość towaru, jaką się oferuje, przewyższa jego ilość pożądaną przez konsumentów – mogą być skłonni zapłacić więcej. Wówczas, cena takiego dobra rośnie i – producenci zwiększają jego produkcję. W sytuacji odwrotnej, kiedy zainteresowanie danym dobrem maleje, jest to znak dla producentów, że trzeba zmniejszyć produkcję danego towaru i obniżyć cenę.
Właściwe funkcjonowanie wolnego rynku przejawia się w swobodnej działalności gospodarczej, bazuje na wolnej konkurencji przedsiębiorstw i firm prywatnych. Sukces gwarantuje efektywność, odgadnięcie potrzeb konsumentów i dostosowanie się do nich. Niezbędne są też precyzyjnie określone prawa własności w stosunku do środków produkcji i dóbr przez nie wytworzonych.
Mechanizm wolnorynkowy nie jest jednak narzędziem idealnym. Zresztą, cechą funkcjonowania gospodarki państwowej jest m.in. tzw. cykl gospodarczy, czyli występujące na przemian okresy spowolnienia i przyspieszenia tempa wzrostu gospodarczego.
Podobne wypracowania do Wolny rynek - definicja, charakterystyka
- Abolicja - Abolicja dla cudzoziemców - za czy przeciw?
- Abolicja - definicja, charakterystyka, przykłady. Abolicja podatkowa
- Akty prawne - Abolicja a amnestia - porównanie (różnice, podobieństwa)
- Neofaszyzm - geneza, charakterystyka, zagrożenia. Neofaszyzm w Polsce
- Związki zawodowe w Polsce - charakterystyka, historia
- Związek zawodowy - definicja, charakterystyka, przykłady
- Zgromadzenie Narodowe - charakterystyka, funkcje
- Zasada subsydiarności i zasada jednolitości - prawo Unii Europejskiej - definicja, charakterystyka
- Zasada jednolitości - prawo Unii Europejskiej - definicja, charakterystyka
- Wymiar sprawiedliwości - definicja, charakterystyka
- Mass media - pojęcie, definicja, charakterystyka
- Marketing polityczny - definicja, charakterystyka, przykłady
- System partyjny - definicja, charakterystyka, przykłady
- System partyjny w Polsce - charakterystyka
- System wyborczy - definicja, charakterystyka, przykłady
- System wyborczy w Polsce - charakterystyka. Wybory do Sejmu i Senatu
- Szara strefa - definicja, charakterystyka
- Tolerancja - postawy społeczne - definicja, charakterystyka
- Umowa społeczna - Thomas Hobbes - charakterystyka poglądów
- Umowa społeczna - John Locke - charakterystyka poglądów