Deklaracja kopenhaska - geneza, postanowienia
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Kwestia edukacji jest jedną z ważniejszych dla Unii Europejskiej, dlatego w ciągu ostatnich dwudziestu lat poświęcono jej szczególnie dużo uwagi. Wprowadzono szereg dokumentów i ustaw, które regulują problem systemu oświaty w krajach unijnych. Już w Traktacie z Maastricht z 1992 roku uzgodniono, iż należy dążyć do zwiększenia mobilności uczących się i nauczycieli, rozszerzenia stopnia współpracy między poszczególnymi ośrodkami szkolnymi, a także do popierania kształcenia otwartego.
Późniejsze akty rozszerzały zakres reformy. Z czasem wypracowano strategię rozwoju systemu edukacji, którą nazwano Trzema Kariatydami Jakości. Składały się na nie następujące procesy: Boloński, Lizboński oraz Kopenhaski. Proces Boloński zainaugurowany został w 1999 roku i dotyczył edukacji na uczelniach wyższych, natomiast Proces Lizboński rozpoczął się rok później i dotyczył już całości oświaty. Ostatni z wymienionych procesów wszedł w życie w 2002 roku i odnosił się do kwestii kształcenia zawodowego i szkoleń.
Podstawę dla wdrażania Procesu Kopenhaskiego jest Deklaracja Kopenhaska ogłoszona na spotkaniu unijnych ministrów ds. kształcenia zawodowego i szkoleń oraz Komisji Europejskiej, które odbywało się w dniach 29–30 listopada 2002 roku w stolicy Danii. Zakładała ona stworzenie systemu, który zapewniłby odpowiednią jakość edukacji i szkoleń zawodowych, jednocześnie ujednoliciłby system określania kompetencji i kwalifikacji, a ponadto doprowadził do opracowania „systemu punktów kredytowych w kształceniu i szkoleniu zawodowym”. Uznano, iż w pierwszej kolejności należy ustalić precyzyjne zasady, standardy, wskaźniki i kryteria, według których mierzony byłby poziom jakości. Dodatkowo wskazano na potrzebę wyznaczenia „jednolitych ram przezroczystości kompetencji i kwalifikacji” – miał temu służyć EUROPASS, w ramach którego zaprojektowano wzory pięciu dokumentów – portfolio, aby na terenie całej Unii posługiwano się jednym szablonem. Sygnatariusze Deklaracji podjęli się dodatkowo inicjatywy stworzenia Europejskiego Obszaru Uczenia się przez Całe Życie. Ustalono, iż najważniejsze, aby system kształcenia i szkoleń zawodowych miał wymiar ogólnoeuropejski i jego zasady były sformułowane w klarowny i przejrzysty sposób, by dzięki temu mogła z niego korzystać jak największa liczba osób.
Podobne wypracowania do Deklaracja kopenhaska - geneza, postanowienia
- Deklaracja - deklaracja transatlantycka - geneza, postanowienia
- Deklaracja - deklaracja wiedeńska - geneza, postanowienia
- Deklaracja - deklaracja pekińska - geneza, postanowienia
- Deklaracja - deklaracja lizbońska - geneza, postanowienia
- Kenia - wojna domowa w Kenii - geneza, przebieg, skutki. Opracowanie
- Deklaracja - deklaracja ottawska - geneza, postanowienia
- Deklaracja - deklaracja luksemburska - geneza, postanowienia
- Deklaracja - deklaracja monachijska - geneza, postanowienia
- Deklaracja - deklaracja meksykańska - geneza, postanowienia
- Deklaracja - deklaracja bałtycka - geneza, postanowienia
- Deklaracja - Deklaracja sorbońska (1998) - geneza, postanowienia
- Deklaracja - Deklaracja warszawska (2000) - geneza, postanowienia
- Deklaracje - Deklaracja z Laeken (2001) - geneza, postanowienia
- NATO - Deklaracja londyńska (1990) - geneza, postanowienia
- Globalne ocieplenie - Deklaracja lipska (1995, 1997, 2005) - geneza, treść, znaczenie
- Deklaracje - Deklaracja petersburska (1992) - geneza, postanowienia
- Syria - zamieszki, wojna domowa. Wojna domowa w Syrii (2010-2011) - opracowanie