Witold Gombrowicz „Ferdydurke” - charakterystyka nauczycieli
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Gombrowicz jest dwudziestowiecznym, polskim autorem, którego dzieła wpisują się w nurt prozy awangardowej. W jego dziełach nie brakuje groteski, humoru i nonsensu. Akcja powieści „Ferdydurke” ma miejsce w trzech miejscach: w szkole, w domu Młodziaków oraz na dworze Hurleckich. Każde miejsce służy ośmieszeniu pewnego absurdu.
Poprzez umieszczenia akcji powieści w szkole Gombrowicz pragnie ukazać, jak bardzo współczesne mu realia są odległe szlachetnym zamierzeniom. Autor pokazuje skostniałość instytucji, jaką jest szkoła. Uczniowie nie rozwijają się w szkolnych murach, są zmuszeni akceptować światopogląd nauczycieli, a ich zdanie traktować jako własne.
Przyjrzyjmy się bliżej sylwetkom nauczycieli. Profesor Pimpko jest typowym „belfrem klasycznym”. Jego powierzchowny wygląd - profesor jest mały, chudy i łysy, a na jego nosie umieszczone są binokle - może mylić. Jednak profesor doskonale radzi sobie z niesfornymi uczniami. Manipuluje nimi, narzuca swoje zdanie, na siłę narzuca im bycie ciągle niedojrzałymi, naturalnymi, chłopięcymi… Tym samym przypina im gębę czystości i skromności. Ten proces nosi miano „upupiania”, czyli systematycznego pozbawiania uczniów ich poglądów i narzucania własnych. To profesorowi Pimpko Józio zawdzięcza powrót do szkoły.
Warto zatrzymać się nad sylwetką nauczyciela polskiego. Profesor Bladaczka to chudy belfer o ziemistej cerze, nie potrafiący zapanować nad klasą. Jego lekcje są tendencyjne, jedyne, czego profesor wymaga od uczniów to powtarzania za nim suchych frazesów. Myślenie nie jest wskazane ani punktowane, wprost przeciwnie - uczniowie, którzy przeciwstawiają się zdaniu profesora, są besztani. Pomiędzy dzwonkiem rozpoczynającym lekcję, a drugim, wybawiającym profesora od problemu prowadzenia jej, Bladaczka uparcie powtarza: „A zatem dlaczego Słowacki wzbudza w nas zachwyt i miłość? […] Hm... dlaczego? Dlatego, panowie, że Słowacki wielkim poetą był!”
Kolejnym profesorem charakteryzującą się biernością i ignorancją jest nauczyciel łaciny. Choć zafascynowany językiem, który ma przekazać uczniom, nie potrafi w tych ostatnich rozbudzić ducha pragnienia nauki i pogłębiania znajomości przedmiotu.
Dyrektorem szkoły jest Piórkowski. Jest on zachwycony gronem pedagogicznym, z którym współpracuje. Bierne postawy nauczycieli gwarantują, że uczniowie nie rozbudzą w sobie pragnienia dążenia do prawdy, a ich nieporadność gwarantuje, że żadne uczniowskie inicjatywy nie mają racji bytu.
Podobne wypracowania do Witold Gombrowicz „Ferdydurke” - charakterystyka nauczycieli
- Maria Kuncewiczowa „Cudzoziemka” - opracowanie książki
- Eliza Orzeszkowa „Dobra Pani” - opracowanie noweli
- Eliza Orzeszkowa „Dobra Pani” - problematyka noweli
- Eliza Orzeszkowa „Dobra Pani” - bohaterowie. Charakterystyka
- Hugh Lofting „Doktor Dolittle i jego zwierzęta” - opracowanie książki
- Henryk Ibsen „Dzika kaczka” - opracowanie dramatu
- Alfred Camus „Dżuma” - opracowanie utworu
- Witold Gombrowicz „Ferdydurke” - opracowanie książki
- Witold Gombrowicz „Ferdydurke” - Józio Kowalski - charakterystyka
- Witold Gombrowicz „Ferdydurke” - charakterystyka szkoły
- Witold Gombrowicz „Ferdydurke” - Hurleccy - charakterystyka
- Witold Gombrowicz „Ferdydurke” - charakterystyka Zosi
- Witold Gombrowicz „Ferdydurke” - charakterystyka uczniów
- Andrzej Bobkowski - biografia, życiorys
- Harlan Coben - biografia, życiorys
- Maksym Gorki - biografia, życiorys
- Jan Tomasz Gross - biografia, życiorys
- Jerzy Andrzejewski „Bramy raju” - opracowanie utworu
- Jerzy Andrzejewski „Bramy raju” - streszczenie utworu
- Klęska Kordiana - czy Kordian poniósł klęskę? Juliusz Słowacki „Kordian”