„Bóg umarł” („Gott ist tot”) - Krytyka chrześcijaństwa - Nietzsche

JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Fryderyk Nietzsche urodził się w rodzinie protestanckiej (jego ojciec był pastorem), w niewielkiej miejscowości Röcken, niedaleko Naumburga. Dorastał w atmosferze radykalnej religijności podporządkowanej zasadom wyznaczanym przez indywidualistycznie odczytywaną Biblię, które w miarę dorastania wzbudzały w przyszłym filozofie coraz bardziej zdecydowany sprzeciw.
Momentem przełomowym dla kształtowania się światopoglądu Nietzschego był wyjazd z domu rodzinnego na studia do Bonn, gdzie miał okazję zetknąć się z najnowszymi koncepcjami filozoficznymi, przede wszystkim jednak – odetchnąć od atmosfery religijnego, bardzo tradycyjnego, świata szwabskiej prowincji. Efektem owego wyzwolenia stał się wkrótce pierwszy traktat filozoficzny młodego filologa klasycznego zatytułowany „Narodziny tragedii, czyli hellenizm i pesymizm”, w którym Nietzsche zwrócił się ku wartościom świata starożytnego, uznając je za bardziej nośne i realniejsze od tych propagowanych przez kulturę judeochrześcijańską. Elementem, który budził w nim największy sprzeciw, była koncepcja rozliczenia uczynków każdego z nas dopiero w przyszłym świecie, niedostępnym naszej percepcji, a przez to – nierealnym i budzącym stale wątpliwości w kwestii swojego istnienia i funkcjonowania. Do ludzkiej świadomości bardziej mieli przemawiać bogowie nieustannie ingerujący w doczesne życie jednostek, wymierzający im kary za złe postępki i nagradzający za dobre tu i teraz, na ziemi, nie zaś w nieokreślonym „później”.
Nietzsche krytykował również założenia, które określały dobro jako bezczynność wykluczającą możliwość popełnienia grzechu, z drugiej jednak strony – prowadzącą do stagnacji i zatrzymania się na drodze rozwoju. W myśl jego założeń błędem religii judeochrześcijańskiej było ograniczanie jednostek wybitnych, które pragną docierać do prawdy własną drogą, wbrew przyjętym zakazom i dogmatom, grążąc im za taką samowolę wiecznym potępieniem.
W późniejszych dziełach Nietzsche rozwinął także koncepcję nihilizmu zasadzającego się m.in. na stwierdzeniu, iż „Bóg nie żyje”. Filozofowi nie chodziło jednak o zakwestionowanie idealnego, prawiecznego Bytu, w który zdawał się wierzyć mimo wszystko, ale o degradację Jego idei przez tradycję i obrzędy religijne, odsuwające wszelkiego rodzaju kary i nagrody za postępki człowieka w świat sacrum – tak daleki, iż łatwo stracić go z oczu i zapomnieć o istnieniu Istoty nadzorującej nasze poczynania. Nietzsche zwracał też uwagę na konwencjonalizację wiary, która we współczesnym mu świecie coraz bardziej sprowadzała się do pozorów i wypełniania nic nie znaczących obrzędów, przysłaniających poszukiwanie prawdziwej drogi do Absolutu.
Rozwinięta w pełni w ostatnich traktatach koncepcja Nadczłowieka zakładała natomiast, iż najdoskonalszy byt ziemski jest istotą obdarzoną nieograniczoną wolną i wielkimi możliwościami twórczymi, stojąc jednocześnie ponad narzuconymi mu przez społeczeństwo i religię prawami. Nietzscheański Nadczłowiek stał się wobec tego nowym obiektem kultu, który miał zastąpić wypalone, jałowe – i coraz bardziej zdegradowane – idee religijne współczesnego świata.
Podobne wypracowania do „Bóg umarł” („Gott ist tot”) - Krytyka chrześcijaństwa - Nietzsche
- Król Edyp - bohater tragiczny. Na czym polega tragizm Edypa?
- François Villon „Wielki testament” - François Villon jako poeta miłości i śmierci - opracowanie tematu
- Król Edyp - bohater dobry czy zły? Rozprawka
- Król Edyp oraz Makbet - charakterystyka porównawcza Makbeta i Edypa
- François Villon „Wielki testament”, Juliusz Słowacki „Testament mój” - testament jako gatunek literacki. Porównanie wierszy
- Jan Matejko „Jan Kochanowski nad zwłokami Urszulki” - opis obrazu, interpretacja
- Gustaw Morcinek „Łysek z pokładu Idy” - zadania i warunki pracy górników. Opis
- Adam Mickiewicz „Sonety Krymskie” - najważniejsze tematyka sonetów. Opracowanie
- „Tajemniczy ogród” - dalsze losy dzieci z książki Frances Hodgson Burnett
- Kordian jako Winkelried - scharakteryzuj i opisz bohatera na podstawie dramatu Słowackiego
- Dante „Boskia komedia” - bohaterowie. Charakterystyka
- Paulo Coelho „Alchemik” - streszczenie skrótowe
- Henryk Sienkiewicz „Latarnik” - cechy gatunkowe noweli na przykładzie „Latarnika”
- Miguel de Cervantes „Don Kichot” - charakterystyka Don Kichota
- Hieronim Bosch „Syn marnotrawny” - opis, interpretacja obrazu
- Symbolizm w literaturze, symbolizm w poezji - Symboliści francuscy: Baudelaire, Verlaine, Rimbaud - omówienie twórczości
- Dulszczyzna - co to jest? Definicja, przykłady w oparciu o „Moralność Pani Dulskiej” Gabrieli Zapolskiej
- Barok - cechy poezji barokowej - środki stylistyczne baroku
- Humor w „Mistrzu i Małgorzacie” - groteska w „Mistrzu i Małgorzacie”
- Mark Twain „Pamiętniki Adama i Ewy” - jeden dzień z życia Adama