Eugène Delacroix „Konie arabskie walczące w stajni” - opis obrazu, interpretacja
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Eugene Delacroix ukończył pracę nad „Końmi arabskimi walczącymi w stajni” w roku 1860. Był to już schyłkowy okres życia artysty (1798-1863), więc możemy rozpatrywać to dzieło jako jeden z jego najdojrzalszych obrazów.
Scena przedstawiona na płótnie rozgrywa się w stajni. Sugeruje to tytuł, ale można wywnioskować to także po wyglądzie przestrzeni. Mamy tu do czynienia z niewielkim pomieszczeniem o żółtawych ścianach, na których wiszą koce, derki i uprzęże. Z prawej strony, tuż przy suficie, znajduje się okno z drewnianymi ramami. W prawym, dolnym rogu obrazu znajduje się trzech mężczyzn. Dwóch z nich leży na podłodze, jakby zostali odepchnięci przez jakaś tajemniczą siłę. Jeden zamachuje się ręka, w której dzierży najprawdopodobniej bicz lub rózgę. Twarze całej trójki zwrócone są w lewą stronę obrazu, gdzie ściera się ze sobą para majestatycznych, potężnych ogierów. Koń stojący bliżej przestraszonych stajennych jest koloru białego, a jego grzywa i ogon są czarne. Górujący nad nim przeciwnik ma kasztanowe umaszczenie i nieco jaśniejsze włosie na grzywie i ogonie. Zwierzęta są zwarte w bojowym uścisku – stoją dęba, a ich łby stykają się ze sobą. Wygląda to nieco tak, jakby ciemniejszy koń chciał zagryźć swego oponenta.
Kolorystyka obrazu jest bardzo ciekawa. Szczególne wrażenie robi gra światłocieniem. Prawa strona płótna jest zaciemniona, a przez przedstawione na niej okno – jasny promień pada na sylwetki ścierających się zwierząt. Na obrazie dominują różne odcienie brązu i żółci, ale bardzo wyraźna jest też biel umaszczenia jednego z koni.
Co może oznaczać przedstawienie walczących ze sobą wierzchowców? Są one otoczone ścianami stajni, zniewolone przez człowieka, osadzone w sztucznych warunkach. Ich starcie może być manifestacją potęgi wolności. Koń jest zwierzęciem, które od zawsze kojarzone jest właśnie z tą wartością. Wspaniałe, umięśnione, rozjaśnione światłem sylwetki i stajenni bojący się do nich zbliżyć, mogą pokazywać, że wolności w żaden sposób nie da się ujarzmić. Można także spojrzeć na to płótno z innej strony. Konie są najpiękniejszymi istotami przedstawionymi na obrazie. Toczona przez nie walka może także pokazywać, że zawsze ci, którzy są najlepsi, będą ze sobą rywalizować.
Podobne wypracowania do Eugène Delacroix „Konie arabskie walczące w stajni” - opis obrazu, interpretacja
- Antoni Czechow „Wiśniowy sad” - charakterystyka bohaterów dramatu
- Mojżesz - charakterystyka postaci biblijnej, życiorys
- Moja pierwsza dyskoteka. Opis
- Maria Dąbrowska „Noce i dnie” - charakterystyka porównawcza Barbary i Bogumiła
- Umberto Eco „Imię róży” - moje refleksje na temat powieści
- Jan Andrzej Morsztyn „Redivivatus” - interpretacja i analiza wiersza
- E. E. Schmitt „Dziecko Noego” - recenzja książki
- Sławomir Mrożek „Lew” - charakterystyka lwa
- Zygmunt Krasiński „Nie-Boska komedia” - charakterystyka arystokracji
- Opis wyglądu ulubionego bohatera mitologicznego - Odyseusz
- Krzysztof Kamil Baczyński „Bez imienia” - interpretacja wiersza
- Ikara unosiły skrzydła, Michasia - książka. „Dedal i Ikar” a „Ikar” Iwaszkiewicza - porównanie
- Juliusz Verne „W 80 dni dookoła świata” jako powieść podróżniczo-przygodowa - cechy
- Gustaw Morcinek „Łysek z pokładu Idy” - recenzja
- Kim jest Pan Cogito w wierszach Zbigniewa Herberta? (moralistyka, ironia i przesłanie)
- Jarosław Iwaszkiewicz - charakterystyka twórczości
- Wątek baśniowy w „Balladynie” - opracowanie
- Henri Bergson - biografia, życiorys
- Gatunek literacki „Dywizjonu 303” Arkadego Fiedlera
- Kazimiera Iłłakowiczówna - biografia, życiorys