Krzysztof Kamil Baczyński „Bez imienia” - interpretacja wiersza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
„Bez imienia” jest wierszem napisanym przez Krzysztofa Kamila Baczyńskiego pod koniec 1941 roku, ale wydrukowany został dopiero w ostatnim tomie poetyckim artysty zatytułowanym „Śpiew z pożogi” z 1944 roku. Utwór nosi już na sobie bardzo wyraźne piętno doświadczenia wojny i okupacji, które zaważyło na jego tematyce i ciemnym, niepokojącym nastroju.
Podmiot liryczny wiersza w bezpośredni sposób zwraca się do swojego odbiorcy już w trzecim wersie:
„Nie odróżnisz postaci w cieniach”. Owym odbiorcą jest w tym przypadku bardziej słuchacz, niż czytelnik, utwór został bowiem utrzymany w tonie egzaltowanej, pełnej emocji opowieści o konkretnej sytuacji, która najwyraźniej poruszyła podmiot liryczny na tyle, iż zapragnął podzielić się swym wrażeniem z innym człowiekiem. Tę sytuację „ja liryczne” nazwie – aż dwukrotnie – „chwilą bez imienia”, co wskazuje na jej bezprecedensowy, niemożliwy do ujęcia w słowa i nazwania charakter. Od początku wiersza możemy więc domyślać się, że treścią wypowiedzi podmiotu lirycznego będzie próba zwerbalizowania, a przez to pewnego rodzaju „oswojenia” jakiegoś bardzo trudnego wspomnienia.
Opisywana sytuacja rozegrała się za zamkniętymi drzwiami, o czym informuje nas drugi wers:
„drzwi się wydęły i zgasły.”
Doprecyzowaniu ulega wobec tego jej charakter, już tutaj wskazując na coś strasznego i złego na tyle, iż musiało zostać ukryte przed oczami postronnych osób. Scena rozgrywa się prawdopodobnie w wielkim, zbitym tłumie, z powodu którego:
„Nie odróżnisz postaci w cieniach,
w huku jak w ogniu jasnym”.
Zdając sobie sprawę z kontekstu historycznego, w jakim powstawał ten utwór, możemy domyślać się, iż światem przedstawionym wiersza jest cela więzienna, w której pojmani żołnierze oczekują na wyroki wroga. Te zaś znajdują swoje odzwierciedlenie w kolejnej, centralnej dla całego wiersza i cechującej się największym ładunkiem emotywnym partii tekstu:
„Wtedy krzyk krótki zza ściany;
wtedy w podłogę – skałą
i ciemność płynie jak z rany,
i w łoskot wozu – ciało”.
Efekt szczególnego, dramatycznego napięcia został tutaj uzyskany dzięki zastosowaniu bardzo charakterystycznego dla dojrzałej poezji Baczyńskiego środka stylistycznego w postaci zdań eliptycznych. Zostały one pozbawione orzeczeń, bowiem czynności wykonane w tych miejscach okazały się zbyt straszne, by można było ująć je w słowa. To, co najgorsze, zostało przemilczane w myśl dziecinnego przekonania, że zjawiska nienazwane i nie ukazane oczom – nie istnieją. Czytelnik z łatwością domyśla się jednak, iż opisywane tutaj wspomnienie dotyczy sceny masowych egzekucji, jakich Niemcy dokonywali na polskich żołnierzach w czasie II wojny światowej – bez poszanowania ich prawa do godnej śmierci i pochówku.
Jedynym, co mogli zrobić dla zamordowanych ci, co przeżyli, było utrwalenie tej chwili ku pamięci i przestrodze potomnych, „nadanie jej imienia”, którego odmówiono anonimowym zmarłym. W finale wiersza podmiot liryczny określa tę chwilę jako „wypaloną w czasie jak w hymnie”, nadając jej charakter piętna, które już zawsze będzie przypominać o koszmarze straszliwej choroby, jaką stała się II wojna światowa. Nic nie jest w stanie owego piętna wymazać, tak, jak nic nie zmieni historii służącej za inspirację do tworzenia hymnów. Należy więc pamiętać o owych „chwilach bez imienia” nawet wtedy, gdy ich widome ślady znikną jak napis nałożony na bruku „nitką krwi jak struną” – pierwszy deszcz z łatwością zmyje krwawe smugi, lecz piętno wyryte w ludzkich sumieniach pozostanie na zawsze.
Podobne wypracowania do Krzysztof Kamil Baczyński „Bez imienia” - interpretacja wiersza
- Mojżesz - charakterystyka postaci biblijnej, życiorys
- Moja pierwsza dyskoteka. Opis
- Maria Dąbrowska „Noce i dnie” - charakterystyka porównawcza Barbary i Bogumiła
- Umberto Eco „Imię róży” - moje refleksje na temat powieści
- Jan Andrzej Morsztyn „Redivivatus” - interpretacja i analiza wiersza
- E. E. Schmitt „Dziecko Noego” - recenzja książki
- Sławomir Mrożek „Lew” - charakterystyka lwa
- Zygmunt Krasiński „Nie-Boska komedia” - charakterystyka arystokracji
- Opis wyglądu ulubionego bohatera mitologicznego - Odyseusz
- Eugène Delacroix „Konie arabskie walczące w stajni” - opis obrazu, interpretacja
- Ikara unosiły skrzydła, Michasia - książka. „Dedal i Ikar” a „Ikar” Iwaszkiewicza - porównanie
- Juliusz Verne „W 80 dni dookoła świata” jako powieść podróżniczo-przygodowa - cechy
- Gustaw Morcinek „Łysek z pokładu Idy” - recenzja
- Kim jest Pan Cogito w wierszach Zbigniewa Herberta? (moralistyka, ironia i przesłanie)
- Jarosław Iwaszkiewicz - charakterystyka twórczości
- Wątek baśniowy w „Balladynie” - opracowanie
- Henri Bergson - biografia, życiorys
- Gatunek literacki „Dywizjonu 303” Arkadego Fiedlera
- Kazimiera Iłłakowiczówna - biografia, życiorys
- Jan Kochanowski „Do Hanny” - interpretacja i analiza fraszki