Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - dwa oblicza Polski przedstawione w III części „Dziadów”
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Adam Mickiewicz dokonał w III części „Dziadów” oceny polskiego społeczeństwa. Ukazał wiele przykładów bohaterskiego męczeństwa, ludzi skazanych na zesłanie, niewinnie torturowanych i bezpodstawnie aresztowanych. Obok tych przykładów patriotyzmu i odwagi zilustrował drugi obóz, skupiający przede wszystkim arystokrację, zabiegającą wręcz o względy zaborcy, wypierającą się swej polskości. Sedno owej oceny wyrażają słowa Wysockiego: „Nasz naród jak lawa,/ Z wierzchu zimna i twarda, sucha i plugawa,/ Lecz wewnętrznego ognia sto lat nie wyziębi;/ Plwajmy na tę skorupę i zstąpmy do głębi”.
Głębia, o której mówi Wysocki, to polska patriotyczna młodzież. Należą do niej więźniowie osadzeni w carskim areszcie. Poeta charakteryzuje ich jako odważnych i pełnych poświęcenia ludzi. Z godnością znoszą swój los, współczują wszystkim zsyłanym na Syberię, są odważni i lojalni. Nikt nie zdradza nazwisk towarzyszy, co więcej, Tomasz proponuje, by ci, którzy nie mają rodziny wzięli całą winę na siebie i chronili pozostałych. Sam jako pierwszy deklaruje się ponieść taką ofiarę. Widać, że wśród przyjaciół panuje zgoda i wspólny pogląd na sprawy ojczyzny.
W scenie więziennej i później, w scenie balu u Senatora, zostały zawarte indywidualne historie prześladowanych. Tomasz opowiada o tym, jak go traktowano, morzono głodem, odmawiano pomocy lekarskiej: „Nie wiem, ile i jakiem choroby przebywał,/ Bo nie było doktora, co by je nazywał”. Sobolewski zaś opowiada o kibitkach wypełnionych zesłańcami, wśród których dostrzegł małe dziecko oraz swego przyjaciela Janczewskiego. Janczewski znosił swój los z godnością i choć jego ciało nosiło ślady choroby i wydawało się postarzałe, duch pozostał dumny i młody. Opowieść Sobolewskiego o przyjacielu ma być drogowskazem dla wszystkich patriotów: „Ta ręka i ta głowa zostały mi w oku,/ I zostaną w mej myśli - i w drodze żywota/ Jak kompas pokażą mi, powiodą, gdzie cnota./ Jeśli zapomnę o nich, Ty, Boże na niebie, / Zapomnij o mnie”. Nie mniej wzruszająca jest historia Cichowskiego, opowiadana przez Adolfa w czasie balu. Młodzi patrioci chcą poznać jej szczegóły, by rozgłosić ją na Litwie jako przykład niezłomnej postawy. Cichowski, choć przeżył kilkuletnie więzienie i wielokrotne przesłuchiwania z użyciem tortur, nigdy nie powrócił do normalnego życia. Śledztwo nieodwracalnie zniszczyło jego psychikę, lata znęcania się nad nim zrujnowały jego zdrowie. Adolf tak relacjonuje zachowanie przyjaciela, podczas swej wizyty: „Na klamki trzask on myśli zaraz: idą śledzić;/ Odwraca się i głowę na ręku opiera,/ Zdaje się, że przytomność, moc umysłu zbiera:/ Ścina usta, by słowa same nie wypadły,/ Oczy spuszcza, by szpiegi z oczu co nie zgadły./ Pytany, myśląc zawsze, że jest w swym więzieniu,/ Ucieka w głąb pokoju i tam pada w cieniu,/ Krzycząc zawsze dwa słowa: <<Nic nie wiem, nie powiem!>>”.
Problematyka oceny polskiego społeczeństwa ogniskuje się w scenie nazwanej „Salon Warszawski”. Tu obok grupy patriotów zostaje ukazana kosmopolityczna elita, odcinająca się od kwestii narodowowyzwoleńczych. Podział towarzystwa jest wyraźny, arystokraci siedzą w głębi salonu zgromadzeni przy stolikach i rozmawiają dość beztrosko po francusku. Młodzi patrioci skupiają się przy drzwiach, rozmawiają przyciszonymi głosami, oczywiście po polsku. Dla nich opowieść Adolfa o Cichowskim jest symbolem bohaterskiej postawy wobec prześladowań. Chcieliby, by ta historia była wszystkim znana i stawiana za przykład. Jedna z dam sugeruje literatom skupionym wokół stolików, by wnieśli tę postać do literatury. Ci jednak nie są nią zainteresowani, ich zdaniem jest zbyt świeża i zbyt okrutna. Traktują literaturę jako rozrywkę czytelniczą, a nie sposób wyrażania prawdy.
W towarzystwie „stolikowym” panuje pogardliwy stosunek do tego, co polskie. Zebrani dyskutują o francuskiej poezji, ganiąc przy tym wiersze rodzimych poetów: „...bo nudne po trochu./ Opiewa tysiąc wierszy o sadzeniu grochu”. Poza tym mówi się tu o przyjęciach, o urządzeniu salonu, o kreacjach i daniach. Jedna z dam wręcz ubolewa nad nieobecnością znienawidzonego przez patriotów Nowosilcowa, gdyż: „Nikt nie umie gustownie urządzić zabawy;/ Nie widziałam pięknego balu ani razu./ On umiał ugrupować bal na kształt obrazu”. Arystokracja nie chce zajmować się sprawami ojczyzny, woli skupić się na zabawie. Stanowi tę plugawą powierzchnię, o której mówi Wysocki. Mickiewicz ocenia ją bardzo krytycznie, zarzuca jej zdradę wobec kraju, w chwili, gdy powinna stać na jego czele w walce z zaborcą.
Podobne wypracowania do Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - dwa oblicza Polski przedstawione w III części „Dziadów”
- Polskie hymny narodowe - porównanie: „Bogurodzica”, „Hymn do miłości ojczyzny”, „Mazurek Dąbrowskiego”
- Gustaw Flaubert „Pani Bovary” - charakterystyka Karola Bovary
- Hanna Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem” - interpretacja tytułu dzieła
- Stanisław Przybyszewski „Dzieci szatana” - streszczenie powieści
- Goethe „Król Olch”, „Dusiołek” Bolesława Leśmiana - motyw grozy w utworach. Opracowanie
- „Przygody Piotrusia Pana” J. M. Barrie - opisz mieszkańców Nibylandii
- Tove Jansson „Muminki” - Ta śliczna panna Migotka... - opis, opowiadanie
- Awangarda Krakowska - członkowie, założenia, znaczenie grupy
- Sławomir Mrożek „Szuler” - charakterystyka bohaterów
- Bolesław Prus „Z legend dawnego Egiptu” - charakterystyka porównawcza Ramzesa i Horusa
- A. de S. Exupéry „Mały Książę” - opracowanie
- Adam Mickiewicz „Ballady i romanse” - romantyzm - „Ballady i romanse” jako manifest polskiego romantyzmu
- Mieczysław Jastrun - biografia, życiorys
- Ignacy Krasicki „Monachomachia” - opracowanie, interpretacja poematu
- Opis zwierzęcia - Opis kota
- Aleksander Fredro „Zemsta” - Papkin i Wacław - charakterystyka porównawcza
- Henryk Sienkiewicz „Quo vadis” - Konflikt dwóch światów - rozwiń temat na podstawie powieści
- „Ludzie bezdomni” Stefana Żeromskiego jako powieść modernistyczna
- Gustaw Herling-Grudziński „Inny świat” - „Obozowe zmory” - głód, choroby i śmierć – przedstawione w utworze
- George Byron „Giaur” - cechy epoki romantyzmu na podstawie „Giaura”