Awangarda Krakowska - członkowie, założenia, znaczenie grupy
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Awangardę Krakowską tworzyli pisarze i literaci, skupieni wokół pisma „Zwrotnica”, ukazującego się w Krakowie w latach 1922-27. W skład tej grupy wchodzili Tadeusz Peiper, Julian Przyboś, Adam Ważyk, Jalu Kurek i Jan Brzękowski. Nieformalnym przywódcą Awangardy Krakowskiej był Tadeusz Peiper, autor manifestu „Miasto, masa, maszyna”, przedstawionego w 1922 roku. Peiper zafascynowany był programem włoskich futurystów, głoszących nadejście nowych czasów w sztuce. Futuryści postulowali zerwanie z przeszłością i tradycją, unicestwienie bibliotek i muzeów i domagali się zwrotu ku przyszłości, cywilizacji tworzonej przez nowe społeczeństwa powstałe w wyniku rewolucji przemysłowej i technicznej, dokonującej się błyskawicznie na przełomie wieku XIX i XX. Oznaką tej rewolucji było coraz większe znaczenie miast, jako ogromnych skupisk ludności, która przeniosła się tam ze wsi, w poszukiwaniu zatrudnienia i lepszej przyszłości oraz przemysłu, najważniejszej i dominującej gałęzi gospodarki. Futuryści zwrócili uwagę na coraz większą mechanizację produkcji i obecność maszyn w życiu człowieka. Chodziło nie tylko o żywiołowy rozwój motoryzacji, ale także lotnictwa, radiofonii i tego, co w przyszłości przerodzi się w przemysł AGD, czyli sektor urządzeń gospodarstwa domowego.
Program Awangardy Krakowskiej zakładał przekazywanie maksimum znaczenia przy minimun treści, wprowadzenie nowych środków artystycznego wyrazu, często szokujących, łamanie obowiązujących konwencji. Na przykład poezja powinna jak najbardziej upodobnić się do prozy, a proces twórczy powinien odpowiadać produkcji, czyli ma być dokładnie i precyzyjnie zaplanowany. Członkowie Awangardy odrzucali dorobek romantyzmu, sprzeciwiali się profetycznej funkcji poezji, ich zdaniem twórca ma nie być wieszczem, ale doskonałym rzemieślnikiem. W odróżnieniu od futurystów, chcieli opisywać współczesność a nie przyszłość, interesowały ich kwestie tu i teraz. Generalnie sztuka ma trafiać do nowego cżłowieka, ukształtowanego przez cywilizację przemysłową - czyli powinna być precyzyjna, konkretna i mieć określoną formę.
Najbardziej utalentowanym twórcą Awangardy Krakowskiej był bez wątpienia Julian Przyboś. Oto fragment wiersza „Cieśle” z tomiku „Śruby”:
"W zaciekłym, martwym uporze, stężałym jak soki
w korze, kurczą łykowe muskuły, które spoidła pokuły."
Doskonale widać tu główne założenia Awangardy - maksimum treści, minimum słów, precyzyjny język poetycki, celne metafory. W latach trzydziestych poeta zmienił twórcze zaintresowania - zajął się opisywaniem przyrody, między innymi tatrzańskiej. Ale warsztat twórczy pozostał ten sam - precyzyjny język i metafora. Podobnie zmieniły się zainteresowania Adama Ważyka. Co ciekawe, obaj dawni awangardziści byli gorącymi zwolennikami socjalizmu i po II wojnie światowej pełnili ważne funkcje w literackim życiu PRL. Dopiero krytyczny wobec Nowej Huty „Poemat dla dorosłych” Ważyka sprawił, że poeta został odsunięty na boczny tor.
Znaczenie Awangardy Krakowskiej polegało na stworzeniu a następnie realizowaniu precyzyjnego i spójnego programu artystycznego oraz określeniu ram i funkcji nowej sztuki dla społeczeństwa, tworzącego się w nowej, przemysłowej cywilizacji.
Podobne wypracowania do Awangarda Krakowska - członkowie, założenia, znaczenie grupy
- Opowiedz o zwyczajach i obyczajach krasnoludków - Maria Konopnicka „O krasnoludkach i sierotce Marysi”
- Motyw domu - „Pan Tadeusz” Mickiewicza, „Ludzie bezdomni” Stefana Żeromskiego. Opracowanie
- Eric Knight „Lassie wróć” - najciekawsza przygoda Lassie
- Polskie hymny narodowe - porównanie: „Bogurodzica”, „Hymn do miłości ojczyzny”, „Mazurek Dąbrowskiego”
- Gustaw Flaubert „Pani Bovary” - charakterystyka Karola Bovary
- Hanna Krall „Zdążyć przed Panem Bogiem” - interpretacja tytułu dzieła
- Stanisław Przybyszewski „Dzieci szatana” - streszczenie powieści
- Goethe „Król Olch”, „Dusiołek” Bolesława Leśmiana - motyw grozy w utworach. Opracowanie
- „Przygody Piotrusia Pana” J. M. Barrie - opisz mieszkańców Nibylandii
- Tove Jansson „Muminki” - Ta śliczna panna Migotka... - opis, opowiadanie
- Sławomir Mrożek „Szuler” - charakterystyka bohaterów
- Bolesław Prus „Z legend dawnego Egiptu” - charakterystyka porównawcza Ramzesa i Horusa
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - dwa oblicza Polski przedstawione w III części „Dziadów”
- A. de S. Exupéry „Mały Książę” - opracowanie
- Adam Mickiewicz „Ballady i romanse” - romantyzm - „Ballady i romanse” jako manifest polskiego romantyzmu
- Mieczysław Jastrun - biografia, życiorys
- Ignacy Krasicki „Monachomachia” - opracowanie, interpretacja poematu
- Opis zwierzęcia - Opis kota
- Aleksander Fredro „Zemsta” - Papkin i Wacław - charakterystyka porównawcza
- Henryk Sienkiewicz „Quo vadis” - Konflikt dwóch światów - rozwiń temat na podstawie powieści