Świat fantastyczny w III cz. „Dziadów” - znaczenie i rola świata fantastycznego. Opracowanie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Część trzecia dramatu Adama Mickiewicza „Dziady”, nazywana również „Dziadami” drezdeńskimi, koncentruje się głównie wokół kwestii patriotyzmu i martyrologii narodowej. Obecne są w nich jednak również inne wątki, takie jak wątek przemiany duchowej głównego bohatera – Konrada.
Duchowa przemiana Konrada
Już w prologu do omawianej części dramatu można dostrzec pewien wpływ świata fantastycznego i metafizycznego – zamknięty w celi Gustaw przeistacza się w Konrada. Zmiana imienia łączy się tutaj z całkowitą zmianą osobowości, którą potwierdzają kolejne wypadki.
W końcowej części sceny więziennej Konrad wygłasza swą Wielką Improwizację, po czym – wyczerpany – pada zemdlony na ziemię. Następnie toczy się walka o jego duszę pomiędzy dwoma demonami. Świat metafizyczny bierze Konrada we władanie – bohater nie ma żadnej władzy nad własnym losem, stając się niejako marionetką w jego rękach.. Dopiero po odprawieniu przez księdza Piotra egzorcyzmów, złe duchy opuszczają ciało Konrada, a ten może dostąpić rozgrzeszenia i odpuszczenia win.
Sny i widzenia
Świat fantastyczny w III części „Dziadów” wdziera się w świat realny za pomocą snów i widzeń. Pierwszym z takich widzeń jest sen Ewy, w którym Matka Boska wręcza kwiaty małemu Jezusowi, a ten obsypuje nimi Ewę. Widzenie to odnosi się bezpośrednio do postaci Ewy oraz jej osobowości – nieskalanego dobra, czystości i łagodności. Można przypuszczać, iż Mickiewicz umieścił ów fragment w tym miejscu dla „oddechu” po wcześniejszych, bardziej brutalnych częściach utworu.
Widzenie księdza Piotra skoncentrowane jest na męczeńskiej wizji narodu polskiego – ma za zadanie przekonać czytelnika o wielkiej roli Polaków w planie zbawienia świata, jak również obdarzyć ludzi nadzieją i dumą: Polska jest Chrystusem narodów i jako taka nigdy nie zginie, lecz będzie kiedyś radować się chwałą i blaskiem.
Dręczące senatora Nowosilcowa koszmary to kolejne potwierdzenie tej samej tezy – wszyscy przyjaciele odwracają się od niego, diabły walczą o prawo do zawładnięcia jego duszą. Widoczny jest tutaj motyw zbrodni i kary, która nigdy nie omija zbrodniarza; prędzej czy później zawsze dosięga go sprawiedliwość boska.
W dalszej części dramatu zagęszczenie fantastyki staje się jeszcze silniejsze, a to za sprawą obrzędu Dziadów. Guślarz wywołuje zjawy zgodnie ze starym pogańskim obyczajem. Sprowadzone widma Doktora i Bajkowa cierpią za popełnione za życia grzechy – jest to wyraźnie wyczuwalna przestroga przed pójście w ich ślady. Pomimo próśb wdowy, nie przybywa zjawa Gustawa – jest on teraz przecież Konradem.
Funkcje świata fantastycznego w III cz. "Dziadów"
Świat fantastyczny ma w III cz. „Dziadów” wiele rozmaitych funkcji – przede wszystkim stanowi uzupełnienie zawiłości świata realnego, które w inny sposób nie mogłyby zostać wyjaśnione. Za pośrednictwem fantastyki wnika również Mickiewicz w głąb psychiki swoich bohaterów, by móc w pełni ukazać ją odbiorcy.
Podobne wypracowania do Świat fantastyczny w III cz. „Dziadów” - znaczenie i rola świata fantastycznego. Opracowanie
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - scena I - interpretacja, opracowanie
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - scena I - bohaterowie. Opis bohaterów i ich sytuacji
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - scena VII (Salon warszawski) - bohaterowie, społeczeństwo polskie. Opis
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - scena VII - interpretacja, opracowanie
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - scena VIII - opracowanie, interpretacja
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - geneza utworu
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. IV - opracowanie utworu
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. IV - problematyka utworu
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. IV - charakterystyka Księdza
- Juliusz Verne „W 80 dni dookoła świata” - opracowanie powieści
- Świat fantastyczny w „Makbecie” - znaczenie i rola świata fantastycznego. Opracowanie
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - „Droga do Rosji” - interpretacja, opracowanie
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - historia Rollisona - streszczenie, opis
- Adam Mickiewicz „Dziady” cz. III - Rollison - charakterystyka postaci
- Johann Wolfgang von Goethe „Faust” - opracowanie utworu
- Johann Wolfgang von Goethe „Faust” - problematyka utworu
- Esej o przyjaźni - przykładowy esej
- Opowiadanie - jak napisać? Budowa, cechy, przykład. Opowiadanie z dialogiem
- Opowiadanie o miłości nastolatków - napisz opowiadanie miłosne
- Przygoda Pinokia - Pinokio w brzuchu rekina - opowiadanie na podstawie książki