Bruno Jasieński - futuryzm w twórczości Jasieńskiego
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Bruno Jasieński, podobnie jak Stanisław Młodożeniec, zapoznał się z założeniami futuryzmu w czasie pobytu w Moskwie w latach I wojny światowej. Po powrocie do kraju postanowił przeszczepić idee prądu gloryfikującego cywilizacyjny postęp na rodzimy grunt, co okazało się misją szczególnie wymagającą ze względu na zacofanie techniczne odradzającej się Polski i jej na wskroś rolniczy charakter.
Pierwsze kroki w kierunku popularyzacji futuryzmu zakończyły się skandalem i aresztowaniem Jasieńskiego za obrazę oficera w czasie wieczorku poetyckiego, który artysta zorganizował w szkole podchorążych w Chełmie, gdzie w 1920 roku odbywał przeszkolenie wojskowe. Po powrocie do Krakowa razem z Tytusem Czyżewskim i Stanisławem Młodożeńcem założył klub futurystyczny „Katarynka”, w ramach którego organizowane były różnego rodzaju spotkania z publicznością, nierzadko kończące się wyzwiskami i bijatyką. Jasieński realizował w ten sposób społeczne założenia awangardowego kierunku, który dla głośnej i stanowczej artykulacji swoich założeń operował prowokacją i drwieniem ze wszystkiego, co kojarzyło się z tradycją i starością.
W 1921 roku poeta zainicjował i zredagował najsłynniejsze przedsięwzięcie polskich futurystów: czterostronicową, wydaną w formie plakatu „JEDNODŃUWKĘ FUTURYSTUW mańifesty futuryzmu polskiego wydańe nadzwyczajne na całą Żeczpospolitą Polską”, gdzie wyartykułowano najważniejsze założenia nowego prądu w sztuce. Przede wszystkim zrywał on z zasadami ortografii i interpunkcji, postulując zupełną wolność w operowaniu brzmieniem słowa, które miało odtąd służyć pełniejszemu wyrażeniu myśli artysty. Tutaj zarysował się również futurystyczny kult miasta i maszyny jako nowych tematów literatury, awansując w ten sposób do rangi dzieł sztuki. Wyrażono postulat całkowitego zerwania z tradycją historyczną i literacką, a także drwiono z poprawności politycznej, m.in. przez odsądzenie kobiet, jako gatunku, od czci i wiary.
W tym samym, 1921 roku, ukazał się również debiutancki tomik poetycki Jasieńskiego, którego tytułowy wiersz – „But w butonierce” – stanowił wykładnię założeń futuryzmu jako prądu jawnie lekceważącego wszelkie autorytety w dziedzinie literatury. Podmiot liryczny tego utworu jest młodym, energicznie kroczącym przez życie artystą, dla którego głównym przedmiotem fascynacji jest pędzący ulicami miasta samochód. Wiersz został co prawda napisany z uwzględnieniem tradycyjnej ortografii i interpunkcji, ale podejmował pewne eksperymenty formalne chociażby za pośrednictwem wprowadzonych tutaj neologizmów i zapożyczeń z języków obcych.
W przeciągu kolejnych lat, aż do wyjazdu do Paryża w 1926 roku, Jasieński współpracował z szeregiem czasopism literackich, m.in. „Almanachem Nowej Sztuki” i „Zwrotnicą”, gdzie zamieszczał teksty krytyczno-literackie nawiązujące do założeń nowej sztuki. Sam fakt podjęcia takiej działalności stał już w sprzeczności z założeniami futurystów, którzy odsyłali krytykę literacką do tego samego śmietnika, w którym widzieli miejsce dla „mickiewiczów” i „słowackich”. W 1929 roku poeta wyjechał do ZSRR, angażując się przede wszystkim w działalność publicystyczną i polityczną, co ostatecznie odsunęło go od zainteresowań stricte literackich.
Podobne wypracowania do Bruno Jasieński - futuryzm w twórczości Jasieńskiego
- Jean de La Fontaine - biografia, życiorys
- Henryk Ibsen „Dzika kaczka” - konflikt przedstawiony w dramacie - opracowanie
- Adam Mickiewicz „Sonety Krymskie” - „Widok gór ze stepów Kozłowa” - interpretacja i analiza
- Motyw władcy w literaturze - opracowanie
- Stanisław Lem „Solaris” - streszczenie skrótowe powieści
- Opowiadanie o wynalazku
- Maria Dąbrowska „Noce i dnie” - motyw Żyda - opracowanie
- Opis tańca Boryny z Jagną - rozwiń temat w kontekście utworu „Chłopi” Władysława Reymonta
- „Siłaczka” - bohaterowie. Sposób przedstawiania bohaterów w utworze Stefana Żeromskiego
- Ernest Hemingway „Stary człowiek i morze” - opis przeżyć wewnętrznych Santiago
- Królowa Jadwiga - biografia, życiorys
- Najważniejsze symbole biblijne i ich znaczenie
- C.S. Lewis „Opowieści z Narnii” - charakterystyka Księcia Kaspiana
- Józef Czapski - biografia, życiorys
- Julian Tuwim - biografia, życiorys
- Adam Asnyk „Limba” - interpretacja i analiza wiersza
- Motyw rycerza w wybranych utworach z różnych epok literackich - opracowanie
- Tadeusz Borowski „Proszę państwa do gazu” - streszczenie skrótowe
- Piotr Skarga – biografia, życiorys. Ogólna charakterystyka twórczości
- Jan Potocki - biografia, życiorys