Wisława Szymborska „Sto pociech” - interpretacja i analiza wiersza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Wiersz Wisławy Szymborskiej „Sto pociech” poświęcony jest refleksji nad ludzkością, rodzajem ludzkim, jego obecną kondycją, osiągnięciami i wadami. Poetka traktuje ludzkość z przymrużeniem oka, trochę jak niesforne dziecko, z którym jest tytułowe „sto pociech”, czyli wiele radości, ale także mnóstwo utrapień i kłopotów.
„Zachciało mu się szczęścia, zachciało mu się prawdy, zachciało mu się wieczności, patrzcie go!” – a przecież człowiek to istota bezbronna wobec wielu praw natury, wątła i słaba. Dzięki rozumowi i osiągnięciom technicznym zyskuje panowanie nad światem. Choć „ledwie domyślił się, że on to on, ledwie wystrugał ręką z płetwy rodem krzesiwo i rakietę”, już dąży do wszechwiedzy i wieczności i to mimo wielu ograniczeń – fizycznych (oczyma tylko widzi, uszami tylko słyszy) czy intelektualnych (język, tryb warunkowy, rozum).
Człowiek to taka istota, która jeszcze niedawno, mówiąc kolokwialnie, „zeszła z drzewa”, a już marzy o panowaniu nad światem i o podboju kosmosu. Tę ironię w wierszu wyrażają wykrzyknienia „Patrzcie go!”, powtórzone dwukrotnie. Wszechwiedzący podmiot liryczny wylicza niewątpliwe zasługi człowieka: wyodrębnienie się ze stada, czyli indywidualizację, umiejętność wyrażania własnego zdania, upór w dążeniu do celu. Nie można więc powiedzieć, że wiersz jest tylko krytyką i naigrawaniem się ze śmieszności i małości rodzaju ludzkiego. Mimo wad, ludzie doszli do wielu osiągnięć, a przez cały czas nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa, bo tak naprawdę nie wiadomo, jaka jest natura ludzka, sam człowiek: „Niechby się wreszcie z grubsza okazało,/ Czym będzie, skoro jest./ A jest – zawzięty (...)/ Sto pociech, bądź co bądź./ Niebożę./ Istny człowiek”.
Ostatnie wersy świadczą o niewątpliwej sympatii autorski dla dokonań ludzi. Trudno zresztą, by było inaczej – poetka sama należy przecież do rodzaju ludzkiego.
Utwór składa się z czterech zwrotek o niejednakowej długości. Wśród środków artystycznych pojawiają się kolokwializmy („marny wyrodek kryształu”), metafory („rozumem gani rozum”) i wykrzyknienia (wspomniane„Patrzcie go!”). Podmiot liryczny jest typu pośredniego.
Podobne wypracowania do Wisława Szymborska „Sto pociech” - interpretacja i analiza wiersza
- Henryk Sienkiewicz „Bartek zwycięzca” - charakterystyka Bartka Słowika
- Stanisław Wyspiański „Macierzyństwo” - opis, interpretacja obrazu
- Gabriela Zapolska - biografia, życiorys
- Modernizm - przejawy modernizmu oraz postawy dekadenckiej w literaturze XIX wieku
- Adam Mickiewicz „Konrad Wallenrod” - charakterystyka Konrada Wallenroda
- Czy przyjaźń jest najważniejszą wartością w życiu człowieka? - rozprawka
- Teatr grecki - budowa teatru antycznego
- Wisława Szymborska „Na wieży Babel” - interpretacja i analiza wiersza
- Opis łąki - Opis spaceru po łące
- Antoni Czechow „Wiśniowy sad” - problematyka dramatu
- Stanisław Ignacy Witkiewicz „Szewcy” - groteska i absurd
- Motyw snu - opracowanie na podstawie wiersza „Żywot - sen i cień” Zbigniewa Morsztyna oraz twórczości innych autorów
- Olga Tokarczuk „Prawiek i inne czasy” - recenzja książki
- Mary Lennox - opis postaci. Frances Hodgson Burnett„Tajemniczy ogród”
- Adam Mickiewicz „Gdy tu mój trup...” - interpretacja i analiza wiersza
- Zbigniew Herbert „Apollo i Marsjasz” - motyw artysty - opracowanie
- Guillaume Apollinaire - biografia, życiorys
- Motyw Boga w literaturze - opracowanie
- „Ludzie bezdomni” Stefana Żeromskiego jako powieść kryptopolityczna
- Stefan Żeromski - biografia, życiorys