Jan Twardowski „Samotność” - interpretacja i analiza wiersza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Wiersz pt. „Samotność” pochodzi z tomu Jana Twardowskiego „Znaki ufności”. Podmiot liryczny możemy utożsamiać z autorem. Świadczą o tym czasowniki użyte w pierwszej osobie liczby pojedynczej, np. „proszę”, „zostaję”, „nie mam”, „przeciskam się”, „jestem” oraz zaimki „mi”, „mnie”. Możemy domyślać się, że adresatem wiersza jest Bóg. Jego sylwetka zarysowuje się wraz z kolejnymi prośbami.
Utwór ma budowę stychiczną, mimo tego możemy wyróżnić w nim trzy części tematyczne. Pierwszą rozpoczyna inwokacja „Nie proszę”. Jej tematem jest „samotność najprostsza”. Autor opisując ją posłużył się mową potoczną. Padają tu takie zwroty, jak „pierwsza z brzega”, „sam jeden jak palec”, „nie mam do kogo ust otworzyć”. Twardowski pisze o prostej samotności równie prostym językiem. Podmiot liryczny nie wchodzi w interakcje ze światem przyrody i światem rzeczy materialnych. Dowodem na to są słowa „nawet strzyżyk cichnie”, „pociąg pośpieszny nie śpieszy się do mnie”, „zegar przystanął”. Wokół panuje cisza, wszystko porusza się powoli, a nawet zastyga w bezruchu.
W części drugiej podmiot liryczny „nie prosi” o samotność trudniejszą. Taką, którą odczuwa się będąc w tłumie ludzi lub wśród „najdalszych bliskich”. Jest to pewnego rodzaju paradoks, którego wielu z nas doświadcza. Tą samotność poeta również odrzuca. W tej części obecność adresata zasygnalizowana jest poprzez wprowadzenie zaimka „Cię”. Pisany wielką literą może świadczyć o tym, że osoba mówiąca zwraca się do Boga .
Ostatnia, trzecia część, różni się od pozostałych. Po pierwsze, jest najkrótsza (dwa wersy). Podmiot liryczny, w przeciwieństwie do pozostałych fragmentów, zaczyna „prosić”. Prosi o samotność „prawdziwą”. Taką, kiedy Bóg mówi przez człowieka. Twardowski jako kapłan na pewno jest wrażliwy na głos Boga. Jednakże posługa kapłańska wymaga poświęcenia i wyrzeczeń ze strony człowieka. Aby usłyszeć Jego głos trzeba się, niejako, siebie wyrzec. Poeta zaznacza obecność adresata poprzez użycie zaimka „Ciebie”.
Wiersz zbudowany jest w ciekawy sposób. Im „łatwiejsza” jest samotność, tym więcej słów potrzeba, aby ją opisać. Na określenie tej „prawdziwej” wystarczyły jedynie dwa wersy. Podobnie jest z obecnością adresata i podmiotu lirycznego w wierszu. W części pierwszej główną rolę odgrywa człowiek. Na kolejnym etapie obecny jest zarówno adresat, jak i odbiorca. Odbiorca został określony skróconą formą zaimka – „Cię”. W ostatniej części Bóg jest najważniejszy, poeta używa sformułowania „proszę Ciebie”, co potęguje poważny ton wypowiedzi.
Poeta i kapłan na własną odpowiedzialność, w zgodzie ze sobą pragnie samotności. Właśnie wtedy Bóg będzie mógł przez niego przemówić, a on sam – usłyszeć jego głos. Ludzie jednak boją się samotności. Potrzebują towarzystwa innych, nie chcą być sami jak palec, pogrążeni w ciszy. Samotność w konsekwencji rodzi cierpienie. Postawa, jaką prezentuje podmiot liryczny, jest niezwykle odważna. Samotność jest człowiekowi potrzebna, aby przystanąć na chwilę, wyciszyć się oraz usłyszeć głos Boga, ale również wsłuchać się w siebie.
Podobne wypracowania do Jan Twardowski „Samotność” - interpretacja i analiza wiersza
- Antyk a renesans - porównanie, opracowanie
- Antoine de Saint-Exupéry - biografia, życiorys
- Bóg okazuje potęgę – przejście Izraelitów przez Morze Czerwone
- Jan Andrzej Morsztyn „Niestatek” („Oczy są ogień...”) - interpretacja i analiza wiersza
- Spotkanie z kosmitą - opowiadanie
- Friedrich Schiller - biografia, życiorys
- Adam Mickiewicz „Sonety Krymskie” - „Pielgrzym” - interpretacja i analiza sonetu
- Zygmunt Krasiński „Nie-Boska komedia” - charakterystyka Orcia
- William Szekspir „Hamlet” - charakterystyka Ofelii
- Jarosław Iwaszkiewicz „Ikar” - interpretacja, opracowanie opowiadania
- Konrad Wallenrod jako bohater tragiczny - charakterystyka
- Jerzy Duda-Gracz „Dwa pokolenia” - opis obrazu, interpretacja
- Pozytywizm - praca organiczna. Definicja pojęcia i jego wykorzystanie
- Stanisław Wyspiański „Wesele” - charakterystyka Poety
- Charles Baudelaire - wiersze. Stylistyka i problematyka twórczości Baudelaire'a
- „Kochamy wciąż za mało i stale za późno” - czy zgadzasz się z tymi słowami ks. Twardowskiego? Rozprawka
- Michał Anioł „Wygnanie z raju” - opis fresku, interpretacja
- Znaczenie sceny na Mont Blanc z dramatu Juliusza Słowackiego „Kordian”
- Problematyka moralna w powieściach XX wieku - rozwiń temat na podstawie utworu „Lord Jim” Josepha Conrada oraz dwóch innych dowolnych dzieł literackich
- Antoni Czechow „Kameleon” - bohaterowie. Świat przedstawiony w utworze „Kameleon”