Czesław Miłosz „Campo di Fiori” - interpretacja, opracowanie wiersza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Utwór „Campo di Fiori” napisany został wierszem białym, podzielony jest na osiem strof po osiem wersów każda. Wiersz nawiązuje do postaci Giordana Bruna, renesansowego myśliciela i filozofa skazanego na śmierć przez wzgląd na jego poglądy i straconego proprzez spalenie na stosie. Egzekucja Bruna odbyła się właśnie na rzymskim placu Campo di Fiori.
Miłosz kreuje w swym wierszu dwa oddzielne plany. Pierwszy z planów to rzeczywistość renesansowych Włoch, plan drugi obejmuje Warszawę z czasów II wojny światowej. Wspólnym mianownikiem obu planów jest tłum bawiący się w sąsiedztwie śmierci: kolorowy rzymski targ i bliskość gwarnych tawern obok stosu Giordana Bruna oraz warszawska karuzela, usytuowana tuż obok muru płonącego getta. Oba plany zakładają dwa wymiary tej samej rzeczywistości. Warszawiacy wesoło bawią się na karuzeli – podmiot liryczny obserwuje gwar i śmiech, rozwiane pędem spódnice dziewcząt, słyszy skoczną muzykę. Wszystko to oddzielone jest zaledwie ceglanym murem od realiów śmierci i zagłady getta. Wiatr niesie ponad murem dym spalonych domów, lecz ludzie bawiący się na karuzeli zdają się go nie widzieć. Muzyka i śmiech zagłuszają odgłosy karabinowych serii – jak gdyby nie działo się nic złego, jak gdyby w najbliższej okolicy nie ginęli ludzie.
Wizja ta porównana jest z wieczorem po egzekucji rzymskiego myśliciela – ostygły już stos mijany jest zupełnie obojętnie przez przechodniów, którzy nie zastanawiają się nad wydarzeniami minionych godzin. Miłosz zadaje pytanie o znaczenie takiego traktowania rzeczywistości. Czy ludzka obojętność świadczy o braku serca? Czy też może niepamięć to pewnego rodzaju błogosławieństwo, pozwalające na uczynienie kroku naprzód? Być może bez zdolności zapominania nie umielibyśmy poradzić sobie z życiem i realiami bólu i śmierci; może to właśnie ona pozwala nam wciąż mieć nadzieję na lepsze jutro.
Poeta zwraca również uwagę na samotność konających. Giordano Bruno jest samotny, ponieważ jest niezrozumiany. To niezrozumienie zaprowadziło go na stos. Za głoszenie swoich poglądów zapłacił najwyższą cenę, gdyż gawiedź nie umiała go zrozumieć. Nawet w ostatniej chwili nie było mu dane poczuć więzi wspólnoty z ludem – wciąż nikt nie chciał go słuchać. Miłosz zrównuje go z postaciami Żydów z warszawskiego getta, również niezrozumianymi, również niesprawiedliwie osądzonymi, również niemymi dla uszu świata. Tylko poeta rozumie konających, tylko jego głos może wzniecić bunt. Niestety, on także musi czekać na odpowiedni moment, nim otworzy usta.
Podobne wypracowania do Czesław Miłosz „Campo di Fiori” - interpretacja, opracowanie wiersza
- Francois Villon „Wielki Testament” - opracowanie
- Opis miejsca
- Praca organiczna - „Lalka” Bolesława Prusa i „Ludzie bezdomni” Stefana Żeromskiego
- Ken Kesey „Lot nad kukułczym gniazdem” - motyw buntu. Czy warto się buntować i czemu to ma służyć? Esej
- Tadeusz Różewicz „List do ludożerców” - czy są wokół nas jacyś „ludożercy”? - odpowiedz na podstawie wiersza
- Narcyza Żmichowska - biografia, życiorys
- Frances Hodgson Burnett - biografia, życiorys
- Ballady Leśmiana a tradycyjne cechy gatunku
- Julian Tuwim „Dwa wiatry” - interpretacja i analiza wiersza
- Twórczość Adama Mickiewicza - Patriotyzm w twórczości Mickiewicza. Omów na wybranych przykładach
- Słota „O zachowaniu się przy stole” - streszczenie skrótowe utworu
- Opis herbu Warszawy - Historia herbu Warszawy
- Macierzyństwo - Motyw macierzyństwa w literaturze - opracowanie
- Futuryzm w literaturze rosyjskiej - omów temat na wybranych przykładach
- Miguel de Cervantes - biografia, życiorys
- „Odwilż” w literaturze - Adam Ważyk „Poemat dla dorosłych” - przedstaw zagadnienie na przykładzie utworu
- Filippo Tommaso Marinetti - biografia, życiorys
- „Człowiek jest zdumiewający, ale arcydziełem nie jest” - zinterpretuj cytat, opierając się na powieści „Lord Jim” Josepha Conrada
- Maria Kownacka „Kajtkowe przygody” - opracowanie
- Znaczenie ziemi w „Chłopach” Władysława Reymonta