Leopold Staff - wiersze. Cechy twórczości Leopolda Staffa
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Twórczość poetycka Leopolda Staffa ze względu na swoją rozpiętość – czasową, ideową i gatunkową – trudno jest jednoznacznie określić i przyporządkować do danego prądu artystycznego. W toku zmieniających się doświadczeń i inspiracji poety, modyfikacjom ulegały również zawierane w poszczególnych tomach rozwiązania, tematyka i sposób widzenia świata.
Pierwszy okres jego twórczości w dużej mierze zainspirowała fascynacja filozofią Fryderyka Nietzsche, która stała w sprzeczności z panującym wówczas w poezji dekadentyzmem, poetyką niemocy i niewiary w jakiekolwiek wartości. Idąc jej śladem, Staff uczynił głównym bohaterem swojego debiutanckiego zbioru – „Snów o potędze” – jednostkę o wielkiej mocy, niespożytych siłach witalnych i nieograniczonej energii twórczej. Jednocześnie wykluczył jednak moralny relatywizm, stawiając w jego miejsce przekonanie o celowości ludzkiej pracy i wysiłku w postaci dążenia do uniwersalnych wartości etycznych. W kreowaniu wizji człowieka jako najdoskonalszego dzieła Boga, źródła moralności i napędzającej świat aktywności widać także wpływ humanizmu, który będzie dominował w niemal całej twórczości tego poety.
Załamanie tych koncepcji przyniósł drugi z kolei zbiór, „Dzień duszy”, zatopiony w młodopolskiej dekadencji, pełen ponurych, impresjonistycznych opisów stanu ducha pogrążonego w niemocy i atrofii. Miejsce potężnego, opiewającego aktywną postawę życiową nadczłowieka zajęły opisy jesiennego krajobrazu, skąpanych w deszczu postaci i konduktów żałobnych. Towarzyszy im przeświadczenie o dewaluacji kluczowych dla pierwszego tomu wartości – jak twórcza praca i aktywność – zastąpionych melancholią, nihilizmem i przeświadczeniem o bezcelowości egzystencji. Obok impresjonizmu bardzo istotną kategorią dla tego okresu twórczości Staffa stał się również symbolizm, wykorzystywany z równym powodzeniem także w kolejnych cyklach.
Pogodzenie ze światem w duchu postawy franciszkańskiej przyniósł tom „Ptakom niebieskim” z pojawiającymi się w nich wesołymi włóczęgami, którzy niezależnie od panujących wokół warunków radośnie kroczą ku swej niezależności („Sonet szalony”). W nieco późniejszym utworze „Przedśpiew” odnajdujemy już postawę człowieka w pełni pogodzonego ze zmiennością życia, gotowego na przyjęcie zarówno jego pozytywów, jak i negatywów, czerpiącego naukę z każdego rodzaju doświadczeń. Najwyraźniej postawa franciszkańska zarysowała się w zbiorze „W cieniu miecza” z jego sztandarowym wierszem „Curriculum vitae”. Podmiot liryczny opisuje tutaj drogę swojego rozwoju twórczego i moralnego, która dopiero w zetknięciu z naturą przyniosła mu pełnię stoickiego szczęścia i dojrzałości.
Staff przeżył również etap fascynacji codziennością i prozaicznymi zjawiskami, które w duchu Skamandra opisywał ze sporym naturalizmem i prostotą, wynosząc jednocześnie prostego człowieka i towarzyszące mu atrybuty do godności bohaterów literackich. Wyraz tego typu zainteresowań daje przede wszystkim tom „Ścieżki polne” z takimi utworami jak „Kartoflisko”, „Chleb” czy „Pochwała pasterstwa”.
Niezwykle istotnym elementem twórczości Leopolda Staffa jest również przyświecający jej klasycyzm, który wpłynął na jej stonowaną, pełną majestatycznego piękna i elegancji formę. Przejawia się on również w powracających wielokrotnie motywach i wątkach zaczerpniętych z kultury starożytnej, jak np. mitologizacja przestrzeni w „Kowalu” czy odwołania do klasycznych form w wierszach „Curriculum vitae” i „Ars poetica”. W zestawieniu z humanizmem i franciszkańską afirmacją życia Staff stworzył poezję pełną natchnionej harmonii i uduchowionej prostoty.
Podobne wypracowania do Leopold Staff - wiersze. Cechy twórczości Leopolda Staffa
- Sławomir Mrożek „Szuler” - opowiadanie Mrożka jako tekst o wierze i życiu? - Rozprawka
- Antoni Słonimski - wiersze, utwory. Charakterystyka twórczości Antoniego Słonimskiego
- Czy ojca Goriot można nazwać bohaterem tragicznym? - rozwiń temat na podstawie utworu Balzaca
- Zofia Nałkowska „Granica” - Elżbieta Biecka jako żona, matka. Portret psychologiczny Elżbiety Bieckiej
- Neron widziany oczyma ludzi w powieści „Quo vadis” Henryka Sienkiewicza
- Adam Mickiewicz „Dobranoc” - opracowanie, interpretacja wiersza
- Komizm w „Ślubach panieńskich” - rozwiń temat, omów rodzaje komizmu występujące w dramacie
- Juliusz Verne „W 80 dni dookoła świata” - opis najciekawszej przygody Fileasa Fogga
- Opowiedz historię szpaka Mateusza. „Akademia Pana Kleksa” Jan Brzechwa
- Ogród - opis ogrodu
- Sławomir Mrożek „Wesele w Atomicach” - opracowanie opowiadania
- Stanisław Przybyszewski „Confiteor”, „Prorok” Aleksandra Puszkina - interpretacja i analiza porównawcza
- Jan Kochanowski „Treny” - „Tren X” - interpretacja i analiza trenu
- Julian Tuwim „Ranyjulek” - interpretacja i analiza wiersza
- Maria Rodziewiczówna - biografia, życiorys
- Zofia Nałkowska „Granica” - Zenon Ziembiewicz - kariera, droga życiowa. Przyczyny klęski Zenona Ziembiewicza
- Julian Przyboś „Póki my żyjemy” - interpretacja i analiza wiersza
- Portret dziecka w literaturze i sztuce - przykłady, opracowanie
- Juliusz Słowacki „Balladyna” - opracowanie, problematyka dramatu
- Jan Kasprowicz „Modlitwa wędrownego grajka” - interpretacja i analiza utworu