Stanisław Grochowiak „Święty Szymon Słupnik” - interpretacja i analiza wiersza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Utwór Stanisława Grochowiaka pochodzi z pierwszego zbioru „Ballada rycerska” jako jedno z dzieł odwilżowych i jest wierszem poświadczających jego ukierunkowania mizerabilistyczne. Autor wykorzystał tu historię życia świętego pochodzącego ze Wschodu, który swe życie poświęcił wyjątkowo wymyślnej w sposobie ascezie, po tym, jak w młodym wieku stracił całą rodzinę.
Utwór składa się z pięciu tetrastychów i jednej tercyny o nieregularnych układach rymów. Wiersz jest bardzo oszczędny w środki stylistyczne i cechuje się prostotą konstrukcji zdaniowych. Poza metaforami w całym utworze przewija się niczym refren zdanie „powoła go/ją Pan na…” – paralelizm leksykalny o charakterze epifory lub anafory. Poprzez zastosowanie naprzemienności zwrotek, które mówią o Szymonie Słupniku, by następnie przybliżyć historie innych ludzi, powstał kontrast życia świętego i zwykłych obywateli.
W pierwszej zwrotce podmiot nie nazywając tego, o kim mówi tytuł, przybliża jego życie, czyli powołanie, jakie spłynęło na niego od Boga, czego następstwem była asceza. Jedna jej forma polegała na spędzaniu czasu na czymś w rodzaju słupa
W kolejnej strofie poprzez paralelizm, następuje zderzenie obrazu powołanego do ascezy Szymona i postaci jakiegoś młodego człowieka, który został skazany na śmierć. W paralelnej frazie „powołał go pan” skontrastowany jest los, na jaki skazał Bóg chłopca „na stryk” i los Słupnika „na słup”. Podobieństwo brzmieniowe obydwu wyrazów pogłębia dodatkowo rozdźwięk znaczeniowy i wydobywa poczucie niesprawiedliwości.
Kolejne wersy znów przywołują życie świętego, który został wyznaczony do siedzenia na słupie i przez to chwalenia imienia Pana. Rym „trwa/piał” ma negatywny wydźwięk, oznacza pustą egzystencję, która niczego ze sobą nie niesie.
Portret zgwałconej dziewczyny, którą następnie oprawcy potraktowali w okrutny sposób pozbawiając atrybutu kobiecości – włosów – oraz skazując na męki poprzez podpalenie jej ciała znajduje się w następnej strofie. Jej powołaniem według podmiotu była marność, straszna egzystencja i zbrukanie, co wyraża się najdobitniej w słowie „gnój”.
Przedostatnia zwrotka jest powtórzeniem tetrastychu pierwszego, dzięki czemu tworzy się klamra zamykająca dotychczasowe rozważania o czasach Szymona Słupnika. Taka konstrukcja pozwala na spojrzenie na zaprezentowane treści jako na całość, z której wyłania się obraz życia człowieka, który uważany był za świętego, bo poświęcił ciało i umysł ascezie, podczas, gdy obok niego inni ludzie doświadczali prawdziwego piekła. Forma i treść wyrażają tu potępienie takiego postępowania, które w bierności i wycofaniu z normalnego funkcjonowania nie przynosi żadnych korzyści, a za to zamyka na cierpienie wokół.
Ostatnia strofa to utożsamienie podmiotu z autorem wiersza, który wyjaśnia, że jego twórczość budzi wiele kontrowersji wśród współczesnych. Podobnie jak w czasach Słupnika obecnie homo homini lupus est, co wyraża w metaforze o żerujących watahach wilków. Ale on, poeta, został przez Boga powołany do sprzeciwu, buntu, co oznacza, że jego poezja ma demaskować fałsz czasów, w których przyszło mu żyć, a on sam nie złamie się przez watahą komunistycznej nagonki.
Podobne wypracowania do Stanisław Grochowiak „Święty Szymon Słupnik” - interpretacja i analiza wiersza
- Francesco Petrarca „Sonety do Laury” - sonet 267. – interpretacja i analiza utowru
- Edyp i Tyrezjasz - charakterystyka bohaterów tragedii Sofoklesa
- Edward Redliński „Konopielka” - opracowanie książki
- Konflikt tragiczny - co to jest? Przykłady
- Konflikt tragiczny w „Antygonie” - opracowanie
- „Człowiek to wielkość i małość jednocześnie” - Biblia i antyk. Przykłady w literaturze
- Czy we współczesnym świecie dostrzegasz realizację postaw ascetycznych? - esej
- Próba Abrahama – jak oceniasz postępowanie Abrahama? Relacje między człowiekiem a Bogiem - interpretacja
- „Legenda o świętym Aleksym” - Jak oceniasz postępowanie św. Aleksego wobec rodziców i żony?
- „Legenda o świętym Aleksym” - Jak rozumiesz ucieczkę św. Aleksego od świata?
- „Memento mori” - znaczenie słów w kontekście epoki średniowiecza i jego kultury
- Średniowieczna wizja Boga, świata i człowieka oraz ich zależności – rozwiń temat
- Jakich bohaterów potrzebujemy? Rozważania nad ideą bohaterstwa
- Henryk Sienkiewicz „Krzyżacy” - dzieje Juranda ze Spychowa
- Paulo Coelho „Alchemik” - bohaterowie. Charakterystyka
- Juliusz Słowacki „Kordian” - dzieje Kordiana. Opis
- Dzieje Edypa - opisz losy Edypa
- George Byron „Giaur” - opracowanie i interpretacja utworu
- Fiodor Dostojewski - „Zbrodnia i kara” - Dzieje Raskolnikowa. Opis
- „Biblia” - „Księga Hioba” - dzieje Hioba. Opis