Jarosław Iwaszkiewicz „Szczęście” - interpretacja i analiza wiersza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Utwór „Szczęście” pochodzi z debiutanckiego tomu Jarosława Iwaszkiewicza pt.: „Oktostychy” (1919 r.), wpisując się w narzuconą całemu zbiorowi estetykę artystowskiego wyrafinowania, jakie przejawia się już w samej formie zawartych tu poezji – oktostych jest bowiem regularnym wierszem złożonym z ośmiu wersów z obowiązkowymi rymami. Poeta potraktował jednak tradycję z właściwą Skamandrytom „pogodną niedbałością”, zachowując co prawda wszelkie rygory formalne oktostychu, ale wykorzystując je dla opowiadania o rzeczach błahych, codziennych, z pewnością nieprzystających do poezji wysokiej, na jaką Iwaszkiewicz powoływał się w swojej neoklasycystycznej poetyce.
Podobnie i treść „Szczęścia” odnosi się być może do wartości kojarzonej z górnolotnymi słowami i zjawiskami, podmiot liryczny odnajduje je jednak w momentach przekornie przyziemnych, dostępnych każdemu z nas, choć kryjąca się w nich magia umyka nam częstokroć w pośpiechu codzienności.
Podmiot liryczny wiersza występuje jako ten, który owe nieoczekiwane źródła szczęścia wskazuje nam niejako od niechcenia, bezwiednie. Nie ujawnia się bezpośrednio, rezygnując całkowicie z pierwszoosobowych form czasownikowych, co wzmaga efekt uniwersalności opisywanej przez niego sytuacji lirycznej. W tekście ani razu nie pojawia się również literalnie przedmiot opisu, stąd też jego istoty możemy z całą pewnością domyślać się jedynie dzięki tytułowi.
Iwaszkiewicz posłużył się tutaj bogatą metaforyką zbliżającą się do estetyki impresjonizmu, m.in. przez formy synestezji (przypisania wrażeń charakterystycznych dla jednego zmysłu innemu), jak choćby w pierwszym dystychu utworu: „Jak kroplę czuć na wardze smak każdej cichej chwili,/ Rozcinać mocnym nożem welinu białe kartki”.
Poprzez zawarte w pierwszym wersie porównanie wszystkie zmysły czytelnika zostają „zaatakowane” jednocześnie: szczęście dotyka jego skóry, „ma smak” i wymiar brzmieniowy przedstawiony – paradoksalnie – jako „cicha chwila”. Zawiera się również w doznaniach związanych z ruchem rozcinania kartek, których biel możemy łatwo „zobaczyć” w swojej wyobraźni.
W drugim dystychu złożony charakter szczęścia został zawarty w swego rodzaju antytezach, zestawiających ze sobą „jedwab ręki” (tu mamy też do czynienia z poetycką peryfrazą) i „płomień żartki”, który „głaszcze”; podobnie dwa przeciwstawne sobie żywioły emocjonalne zespalają się w chwili, gdy „(…) rumak wartki pod jarzmem dłoni [się] chyli”.
Szczęście zdaje się więc wypływać z poczucia harmonii pomiędzy zjawiskami o zupełnie innych „temperamentach”, harmonia zaś wyzwala błogi spokój, którego nastrój unosi się nad całym utworem, nieuchronnie ogarniając sobą czytelnika. W takiej duchowej scenerii pozostaniemy aż do ostatniej sceny wiersza, która przynosi kolejną wymyślną synestezję: „Smakować każdy krok swój po białej twardej drodze”.
Prawdziwym sednem poetyckiej wizji stanie się jednak ostatni wers, stanowiący kwintesencję kreowanej wcześniej harmonii: „Jak kryształ szklanej kuli czuć dnie we wnętrzu dłoni”. Wspomniana tu kula odnosi się do symboliki ideału, niczym niezmąconej symetryczności, niejako skupia więc w sobie wcześniejsze metafory dowodzące idealnego ładu pomiędzy skrajnymi żywiołami. Jest ponadto kryształowa, szklana, a więc przezroczysta, dzięki czemu nie zaciemnia i zniekształca żadnych kształtów, mogąc jedynie dodać im blasku dzięki zdolności do przenoszenia i odbijania światła.
Podmiot liryczny utożsamia szczęście z nieustannym noszeniem owej kuli „we wnętrzu dłoni”, możemy więc rozumieć, że wartość tytułowa – jak już zostało zasygnalizowane – leży w umiejętności odnajdywania na każdym kroku swego życia idealnej harmonii, która okrywa nawet najmniejsze i najbardziej błahe sprawy kryształowym blaskiem.
Podobne wypracowania do Jarosław Iwaszkiewicz „Szczęście” - interpretacja i analiza wiersza
- Charakterystyka porównawcza Marcina Borowicza i Andrzeja Radka - Stefan Żeromski „Syzyfowe prace”
- Charakterystyka porównawcza Klary i Podstoliny - Aleksander Fredro „Zemsta”
- Charakterystyka porównawcza Tybalta i Merkucja - William Szekspir „Romeo i Julia”
- Charakterystyka porównawcza Kreski i Matyldy - Małgorzata Musierowicz „Opium w rosole”
- Bolesław Prus „Faraon” - opracowanie utworu
- Bolesław Prus „Faraon” - bohaterowie. Charakterystyka
- Andrzej Bursa „Jedenastoletni zakochany” - interpretacja i analiza wiersza
- Andrzej Bursa „Pedagogika” - interpretacja i analiza wiersza
- Andrzej Bursa „Uwaga dramat!” - interpretacja i analiza wiersza
- Jarosław Iwaszkiewicz „Erotyk” - interpretacja i analiza wiersza
- Król Edyp - dobry czy zły władca? Czy chciałbym, żeby był władcą mojego kraju? Ocena Edypa
- Jan Chryzostom Pasek „Pamiętniki” - opracowanie, interpretacja
- Władysław Reymont - utwory, dzieła. Charakterystyka twórczości Reymonta
- Czy Roland powinien wezwać pomoc i dlaczego? Oceń decyzję Rolanda - „Pieśń o Rolandzie”
- Piotr Skarga „Kazania sejmowe” - opracowanie, interpretacja
- Piotr Skarga - kazania i kaznodziejstwo. Piotr Skarga i jego poglądy. Charakterystyka
- Czy Dulscy są wśród nas? Dulszczyzna kiedyś i dziś - esej
- Opowiadanie o przyjaźni - Opowiadanie o przyjaźni, która zostaje poddana próbie
- Wady i zalety bycia nauczycielem - rozprawka
- Apokalipsy się nie boję, bo... - odpowiedz w formie eseju