Czesław Miłosz „Który skrzywdziłeś” - interpretacja i analiza utworu
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Wiersz Czesława Miłosza pod tytułem „Który skrzywdziłeś” jest utworem opowiadającym o bliżej nieznanym nam „kimś” zakreślonym w wierszu bardzo negatywnie. Podmiot liryczny możemy utożsamiać z samym poetą. Jest to człowiek mądry, choć rozgoryczony. W swojej poruszającej przemowie lirycznej zwraca się do kogoś, kto reprezentuje negatywne cechy świata - zło, jakiego świadkiem był właśnie polski poeta - Miłosz.
Wiersz Czesława Miłosza pod tytułem „Który skrzywdziłeś” można potraktować jako przestrogę, ostrzeżenie dla tego „kogoś” symbolizującego zło - może nim być człowiek działający w systemie totalitarnym. Miłosz pisze o nim:
„Który skrzywdziłeś człowieka prostego
Śmiechem nad krzywdą jego wybuchając,
Gromadę błaznów koło siebie mając
Na pomieszanie dobrego i złego”.
Osoba przedstawiana przez poetę, to osoba zła, robiąca krzywdę innym bez zastanawiania się nad swoimi czynami i ich konsekwencjami. Nie wie, co to dobro, a co zło - system wartości zakorzenionych w jego psychice uległ całkowitemu zniszczeniu i przekształceniu. Postać ta została pozbawiona uczuć, jest bezduszna. Rani innych, krzywdzi dla własnej rozrywki i dla rozrywki równie bezmyślnego otoczenia nazywanego przez autora wiersza „gromadą błaznów”.
Bohater przestrogi Miłosza jest za to wszystko honorowany medalami, wyróżniany. Wszyscy chwalą jego „cnoty”, przymioty, zachowanie. Im bardziej okrutnym jest człowiekiem, tym niżej upada, ulega niemal zezwierzęceniu. Nie boi się niczego, czuje się bezpieczny, bo wie, że nikt nic nie może mu zrobić. Podmiot liryczny, którego możemy utożsamiać z Miłoszem mówi jednak do owej postaci, żeby nie czuła się tak zupełnie pewnie, gdyż ma potężnego wroga.
Tym wrogiem jest sam poeta, nie użyje on jednak ani broni masowego rażenia, ani karabinu czy pistoletu. Poeta zadziała swoją poezją. Jest to bowiem jedyna rzecz, która może przetrwać próbę czasu. Jej twórca umrze, zniknie lub zostanie zabity, jakkolwiek poezja po nim pozostanie. Będzie ona trwałym pomnikiem przekazywanym z pokolenia na pokolenia. Dzięki niej wszystkie ważne treści zostaną powierzone młodemu pokoleniu, a wieść o tym, co robił ten człowiek nie zaniknie.
Miłosz znajduje również rozwiązanie dla zbrodniarza - jest to rozwiązanie drastyczne, ale najprawdopodobniej jedyne możliwe w takiej sytuacji:
„Lepszy dla ciebie byłby świat zimowy
I sznur i gałąź pod ciężarem zgięta”.
Poeta odrzuca jakikolwiek zamysł miłosierdzia bożego, uderza w katolicki system wartości. Uważa, że śmierć dla tego człowieka jest wystarczająco stosowną karą za zbrodnie, których się bez skrupułów dopuścił. Nie ma żadnej mowy o wybaczaniu, litości, bo tenże właśnie zbrodniarz nie okazywał nigdy tego nikomu. Poeta podkreśla, że te czyny nie pójdą w zapomnienie.
Wiersz „Który skrzywdziłeś” Czesława Miłosza jest jednoznacznym potępieniem zachowań dopuszczalnych w systemie totalitarnym. Poeta rozgoryczony takim postępowaniem tyrana chce, nie chce, aby ten się opamiętał, chce, aby raz na zawsze skończył z podobnymi postępkami - poddaje pod osąd jego zbrodnie, kategorycznie się z ich stosowaniem nie zgadza.
„Który skrzywdziłeś” to jeden z najbardziej charakterystycznych i zarazem drastycznych w swej przemowie wierszy Czesława Miłosza. Wypełniony jest goryczą, pesymizmem oraz przestrogą.
Podobne wypracowania do Czesław Miłosz „Który skrzywdziłeś” - interpretacja i analiza utworu
- Moja ulubiona książka - opis, recenzja
- Zbigniew Herbert „Dlaczego klasycy”, „Brak węzła” - rola tradycji antycznej w literaturze współczesnej. Opracowanie
- Olga Tokarczuk „Dom dzienny, dom nocny” - recenzja książki
- Nowela jako gatunek literacki - cechy noweli
- Kordian jako spiskowiec. Scharakteryzuj
- Bolesław Leśmian „Dusiołek” - kontekst filozoficzny w wierszu. Opracowanie
- Bunt prometejski - definicja, znaczenie terminu, geneza
- Sprawozdanie z wycieczki - Sprawozdanie z wycieczki szkolnej do lasu
- William Szekspir „Makbet” - charakterystyka Makbeta
- Władysław Broniewski „Bagnet na broń” - interpretacja i analiza wiersza
- Tolkien „Hobbit czyli tam i z powrotem” - Opisz jedną z przygód Bilba Bagginsa
- Adam Mickiewicz „Do matki Polki”, „Elegia o... (chłopcu polskim)” Krzysztofa Kamila Baczyńskiego - interpretacja i analiza porównawcza
- Krzysztof Kamil Baczyński „Z głową na karabinie” – interpretacja i analiza utworu
- Adam Mickiewicz „To lubię” - interpretacja i analiza ballady
- Olga Tokarczuk - „Szafa” - zwykły czy niezwykły przedmiot? Charakterystyka szafy
- Bolesław Prus „Lalka” - „To chory kąt...” - analiza fragmentu „Lalki”. Opinie o społeczeństwie wyrażone w powieści - opracowanie
- Mikołaj Sęp-Szarzyński „O nietrwałej miłości rzeczy świata tego” - interpretacja i analiza „Sonetu V”
- Stanisław Grochowiak „Kanon” - interpretacja i analiza wiersza
- Andrzej Bursa „Miłość” - interpretacja i analiza wiersza
- Diderot „Kubuś Fatalista i jego pan” - refleksje po lekturze