Mikołaj Sęp-Szarzyński „O nietrwałej miłości rzeczy świata tego” - interpretacja i analiza „Sonetu V”
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Sonety Mikołaja Sępa–Szarzyńskiego przeważnie podejmują tematykę związaną z przemijaniem oraz waloryzacją wartości związanych ze światem doczesnym oraz z duchowością. Poeta metafizyczny, żyjący na przełomie renesansu i baroku, głęboko przeżywał zmiany dokonujące się w mentalności ówczesnych ludzi, a świadomy, iż renesansowa filozofia życia nie przystaje do panujących ówcześnie warunków, próbował znaleźć rozwiązanie dla dylematów dotyczących cielesności oraz imponderabiliów, znaleźć ochronę przed niszczącym wpływem złudnych wartości oraz dotrzeć do Absolutu, który gwarantowałby nieprzemijalność i nieśmiertelność.
Sonet V już tytułem - „O nietrwałej miłości rzeczy świata tego” - sugeruje swoją treść. Co ciekawe, Sęp-Szarzyński nie kładzie w utworze nacisku na fakt, iż rzeczy doczesne są przemijające, ale ukazuje wniosek, który z niego płynie. Mówi więc o naszym uczuciu, które ze względu na ulotność obiektu, także nie może trwać wiecznie. Znajduje to odbicie w ostatnim dwuwersie sonetu, gdzie z kolei mowa o wartości, która nigdy nie przeminie.
Charakterystyczne dla poezji metafizycznej jest rozdarcie podmiotu lirycznego między sprzecznymi wartościami. Już na samym początku czytamy: „I nie miłować ciężko, i miłować/ Nędzna pociecha…” Autor zwraca uwagę na fakt, iż ze względu na swoją naturę, człowiek nie jest w stanie powstrzymać się od uwielbienia rzeczy, które mają wartość wyłącznie na ziemi. Jednak z drugiej strony, „miłowanie” owych złudnych bogactw także nie jest dla człowieka dobre, gdyż nigdy nie spełni jego duchowych potrzeb, które tak naprawdę potrzebne są do szczęścia.
Człowiek wyobraża sobie rzeczy lepszymi, niż są naprawdę. Sądzi, iż stanowią one konkretną wartość, jednak w rzeczywistości przemijają, pozostawiając za sobą wyłącznie rozczarowanie posiadacza. Dalej, podmiot liryczny pyta retorycznie o: „złoto, sceptr, sława, rozkosz i stworzone/ Piękne oblicze…” i ich znaczenie, sugerując, iż dają one wyłącznie czasową przyjemność.
Sęp–Szarzyński w ciele widzi siedzibę demonów, które poprzez pokusy zmysłowych przyjemności unicestwiają nasze starania o życie wieczne. Ciało zwodzi duszę, a ludzie, chcąc dostąpić życia wiecznego, są zobowiązani przeciwstawiać się pokusom. To dlatego życie człowieka w oczach Sępa–Szarzyńskiego stanowi wieczną batalię między dobrem a złem, między moralnością a zepsuciem. Człowiek w jego filozofii jest wyraźnie dualistyczny – złożony z ducha, pragnącego zbawienia i ciała, które chce zażywać ziemskich rozkoszy.
W ostatnim dwuwersie podmiot liryczny stwierdza, iż prawdziwe szczęście i zaspokojenie możemy znaleźć w Bogu. Nie jest On tymczasowy, jak dobra ziemskie, ale trwa wiecznie, dzięki czemu człowiek może mieć nadzieję na nieśmiertelność. Jest On dla człowieka celem, do którego dążąc, musi pokonywać pokusy związane z żądzami bogactwa i przyjemności ziemskich.
Sonet V zbudowany jest z trzech zwrotek czterowersowych oraz jednej dwuwersowej. Układ taki stosowany był, by uwypuklić puentę znajdująca się w ostatnim dystychu. Wiersz zawiera rymy dokładne, żeńskie, a środki stylistyczne to: antyteza („I nie miłować ciężko, i miłować/
Nędzna pociecha…”), oksymoron („nędzna pociecha”), pytanie retoryczne („Komu tak będzie dostatkiem smakować…?”), przerzutnia („Gdy Ciebie, wiecznej i prawej piękności/
Samej nie widzi..”), wyliczenie („Złoto, sceptr, sława, rozkosz…”) i szyk inwersyjny („Myśli cukrują nazbyt rzeczy one,/ Które i mienić, i muszą się psować.”).
Podobne wypracowania do Mikołaj Sęp-Szarzyński „O nietrwałej miłości rzeczy świata tego” - interpretacja i analiza „Sonetu V”
- Sprawozdanie z wycieczki - Sprawozdanie z wycieczki szkolnej do lasu
- William Szekspir „Makbet” - charakterystyka Makbeta
- Władysław Broniewski „Bagnet na broń” - interpretacja i analiza wiersza
- Czesław Miłosz „Który skrzywdziłeś” - interpretacja i analiza utworu
- Tolkien „Hobbit czyli tam i z powrotem” - Opisz jedną z przygód Bilba Bagginsa
- Adam Mickiewicz „Do matki Polki”, „Elegia o... (chłopcu polskim)” Krzysztofa Kamila Baczyńskiego - interpretacja i analiza porównawcza
- Krzysztof Kamil Baczyński „Z głową na karabinie” – interpretacja i analiza utworu
- Adam Mickiewicz „To lubię” - interpretacja i analiza ballady
- Olga Tokarczuk - „Szafa” - zwykły czy niezwykły przedmiot? Charakterystyka szafy
- Bolesław Prus „Lalka” - „To chory kąt...” - analiza fragmentu „Lalki”. Opinie o społeczeństwie wyrażone w powieści - opracowanie
- Stanisław Grochowiak „Kanon” - interpretacja i analiza wiersza
- Andrzej Bursa „Miłość” - interpretacja i analiza wiersza
- Diderot „Kubuś Fatalista i jego pan” - refleksje po lekturze
- Nolan i Keating – nauczyciele ze „Stowarzyszenia Umarłych Poetów” Nancy Kleinbaum. Na zajęcia którego z nich chciałbyś chodzić? Porównanie metod nauczania
- Krzysztof Kamil Baczyński „Noc” - interpretacja i analiza utworu
- Wygląd piekła - rozwiń temat w kontekście „Listów starego diabła do młodego” C.S. Lewisa
- Wiktor Gomulicki „Wspomnienia niebieskiego mundurka” - charakterystyka Witolda Sprężyckiego
- Faszyzm - Fryderyk Nietzsche a faszyzm
- Jan Kochanowski „Treny” - „Tren IX” - interpretacja, opracowanie, środki stylistyczne
- Joseph Conrad - biografia, życiorys