Maski w teatrze greckim - geneza zjawiska, znaczenie
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Maska była podstawowym elementem stroju starożytnego greckiego aktora. Dawała ona widzom wskazówkę dotyczącą przedstawianej przez aktora postaci. Dzięki temu rekwizytowi możliwe było odgrywanie wielu ról przez jedną osobę (zmiana roli odbywała się poprzez zamianę masek). W masce był duży otwór, który umożliwiał wypowiadanie tekstu w słyszalny dla widzów sposób (otwór tworzył rezonans). Używano czterech rodzajów masek: przedstawiających śmiech, płacz, gniew lub strach.
Maska służyła aktorom również do odgrywania ról kobiecych – ponieważ wszyscy aktorzy byli wówczas płci męskiej. Niektórzy znawcy teatru starożytnego twierdzą także, że maska służyła uniwersalizacji postaci. Miała pomóc w stworzeniu bohatera przeciętnego, takiego, z którym każdy z obserwujących widzów mógłby się utożsamić.
Wykorzystywanie masek w teatrze starożytnym wiąże się z początkami teatru – czyli z kultem boga Dionizosa. Przy obchodzeniu jego święta wykorzystywano właśnie maski. We współczesnej nauce o teatrze istnieje teoria etnologiczna (wyjaśniająca pochodzenie masek w sztukach), mówiąca również o pochodzeniu tego typu ozdób od świąt religijnych. Teoria ta uznaje korowody z maskami za następstwo świąt chwalących bóstwo utożsamiane z wiosną – Dionizosa. Wskazywano wówczas na podobieństwo antycznych obchodów ku czci tego boga z obecnymi świętami w Macedonii, w których również wykorzystuje się maski.
Pierwszym dramaturgiem, który użył w swoim przedstawieniu masek był Tespis. Maski zazwyczaj były wykonywane z materiału, drewna i skóry. Używano także ludzkich oraz zwierzęcych włosów. W miejscu, gdzie aktor miał oczy pozostawiano puste miejsca, aby grający człowiek mógł widzieć.
Podobne wypracowania do Maski w teatrze greckim - geneza zjawiska, znaczenie
- Leon Kruczkowski „Niemcy” - Czy Willi Sonnenbruch kochał swoją matkę?
- Przemiana bohatera literackiego - rozwiń temat w kontekście dowolnie wybranych przykładów literackich. Opracowanie
- Sławomir Mrożek „Wesele w Atomicach” - charakterystyka bohaterów
- Ernest Hemingway „Stary człowiek i morze” - humanistyczna wymowa opowiadania
- Życie Marii Konopnickiej przedstawione w wierszu „Kubek”. Interpretacja wiersza, opracowanie
- Stefan Żeromski „Przedwiośnie” - interpretacja zakończenia powieści
- Józef Wybicki „Pieśń legionów polskich we Włoszech” - interpretacja, geneza i okoliczności powstania utworu
- Zbigniew Herbert „Ornamentatorzy”, „Który skrzywdziłeś” Czesława Miłosza - poglądy na temat zadań poety. Interpretacja i analiza porównawcza utworów
- „Noce i dnie” jako saga rodzinna
- Motyw domu w literaturze - opracowanie
- List do Ani z Zielonego Wzgórza - Napisz list do Ani Shirley z propozycją przyjaźni i przedstaw się w nim
- Stefan Żeromski „Ludzie bezdomni” - motywy literackie w powieści. Opracowanie
- George Byron - biografia, życiorys
- Św. Paweł - życie i nauczanie św. Pawła na podstawie Biblii
- Zbigniew Morsztyn „Żywot - sen i cień” - interpretacja i analiza wiersza
- Molier „Świętoszek” - kto jest głównym bohaterem „Świętoszka”?
- „Rota” jako hymn - cechy hymnu na przykładzie „Roty” Marii Konopnickiej
- Henryk Sienkiewicz „Sachem” - opracowanie, problematyka noweli
- Adam Mickiewicz „Księgi Narodu Polskiego i Pielgrzymstwa Polskiego” - opracowanie
- „Mikołaja Doświadczyńskiego przypadki” Ignacego Krasickiego jako pierwsza polska powieść nowożytna