Jan Twardowski „Do moich uczniów” - interpretacja i analiza wiersza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Utwór Jana Twardowskiego „Do moich uczniów” podzielony jest na osiem strof o nieregularnej budowie, miejscami rymowanych, lecz niewyróżniających się żadnym schematem.
Wiersz opisuje uczniów ze szkoły dla dzieci umysłowo niedorozwiniętych. Biorąc pod uwagę biografię autora możemy przypuszczać, że wiersz ma podłoże bardzo prywatne, że wypływa z osobistych przeżyć poety.
Autor bardzo ciepło odnosi się do swoich dawnych podopiecznych. Wskazują na to już pierwsze słowa wiersza - „Uczniowie moi, uczennice drogie”. Podmiot liryczny traktuje chore dzieci z wielkim oddaniem, bez wątpienia są mu one bardzo bliskie.
Wspomniane przez podmiot liryczny dzieci to Jurek, Janka, Janek, Zosia, Wojtek i Pawełek. Wszystkie dotknięte są jakąś niepełnosprawnością, która wyłączyła ich z grona dzieci „normalnych” i zamknęła w murach szkoły dla tych „głupich”. Jednak autor traktuje każde z nich z wielką uwagą, każde jest dla niego indywidualnością, w każdym widzi cechy charakterystyczne tylko dla niego. Wspomina figle i dowcipy, które robili mu niesforni chłopcy (jeden z nich ukradł mu parasol, inny położył żabę na szkolnym dzienniku). Wyraźne jest mocne zabarwienie uczuciowe wiersza, wyrażone poprzez zastosowanie licznych form deminutywnych (zdrobnień), takich jak: buzia, rączki, garbusek, nóżki. Autor w bardzo ciepły sposób delikatnie podśmiewa się z dzieci, lecz jest to śmiech na wskroś przesycony uczuciem współczucia i miłości. Sam siebie nazywa „tym od głupich dzieci”, chcąc jak gdyby zniżyć własną kondycję.
Podstawowym sensem wiersza jest problem równości wszystkich ludzi. Dzieci niepełnosprawne są tak samo wartościowe, jak te zdrowe. Ich postacie są tak mocno zakorzenione w sercu autora, że „czeka na nie z każdą pierwszą gwiazdką”. Traktuje ich jak małych męczenników, dotkniętych niezawinionym cierpieniem. W ideologii chrześcijańskiej cierpienie ma właściwości oczyszczające i zbawcze, lecz świadomość tego często jest nieznacznym tylko pocieszeniem w cierpieniu. Jednak niepełnosprawne dzieci dzielnie znoszą swój los, ponieważ wiara dodaje im otuchy.
Podobne wypracowania do Jan Twardowski „Do moich uczniów” - interpretacja i analiza wiersza
- Michał Wołodyjowski - charakterystyka. Henryk Sienkiewicz „Pan Wołodyjowski”
- Miłość i śmierć - Motyw śmierci i miłości w twórczości Jana Andrzeja Morsztyna. Opracowanie
- Motyw zwierzęcia w literaturze - opracowanie na podstawie „Łyska z pokładu Idy” Morcinka i wybranych przykładów
- Mikołaj Rej „Żywot człowieka poczciwego” - interpretacja, opracowanie
- Jan Twardowski „Pisanie” - interpretacja i analiza utworu
- Eliza Orzeszkowa „Gloria victis” - charakterystyka głównych bohaterów
- Tragizm Edypa - Czy Edyp był postacią tragiczną? Rozprawka
- Władysław Reymont „Chłopi” - charakterystyka Agaty
- Adam Mickiewicz „Grażyna” - Krzyżacy w utworze, sposób ich przedstawienia
- Astrid Lindgren „Dzieci z Bullerbyn” - charakterystyka Lasse
- Bolesław Prus „Antek” - problematyka noweli
- Bolesław Leśmian „Topielec” - kontekst filozoficzny w wierszu. Opracowanie
- Jan Kochanowski „Treny” - „Tren VIII” Jana Kochanowskiego - interpretacja, środki stylistyczne
- Julian Ursyn Niemcewicz „Śpiewy historyczne” - opracowanie, problematyka
- Krytyka dzieł imperialnych i obraz kolonizacji - „Jądro ciemności” Josepha Conrada
- Biblia - charakterystyka króla Dawida
- Powiastka filozoficzna jako gatunek literacki (na przykładzie książki „Kubuś fatalista i jego pan” Diderota)
- Tren - definicja. Tren jako gatunek literacki - charakterystyka trenu
- Motyw przemiany i odkupienia win w literaturze - opracowanie na wybranych przykładach
- „Carpe diem” - „Chwytaj dzień” - horacjańska filozofia życia