Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.
unikalne i sprawdzone wypracowania

Witold Gombrowicz „Ferdydurke”, Zbigniew Herbert „Lekcja łaciny" - porównaj sposoby przedstawienia lekcji we fragmentach

Fragment „Ferdydurke” Gombrowicza poświęcony jest przedstawieniu lekcji łaciny, prowadzonej przez starego nauczyciela. Podobną sytuację ukazuje Zbigniew Herbert w utworze „Lekcja łaciny”. Oba teksty łączy przede wszystkim temat, różnice natomiast dotyczą głównie środków formalnych oraz oceny przedstawianego zdarzenia. Gombrowicz pisze prozą, ośmieszając skostniały system edukacji. Herbert snuje niemal liryczne wspomnienia, z nostalgią przywołując minione chwile szczęścia. Ale czy rzeczywiście teksty te różnią się zasadniczo?

Lekcja łaciny opisana przez Gombrowicza jest fragmentem większej całości. Osadzona została w kontekście powieści, której narratorem jest Józio Kowalski. Przeniesiony dziwnym sposobem i wbrew swej woli do szkoły dostrzega jej absurdy. Lekcja łaciny jest kolejnym przykładem działania systemu edukacji, który „upupia” swych wychowanków. Pedagodzy stosują rutynowe metody nauczania, wymagając jedynie przyswojenia gotowej wiedzy. Taki stan rzeczy jest powodem do dumy dla dyrektora szkoły, który, mówiąc o gronie pedagogicznym, oświadcza: „żaden z nich nie ma jednej własnej myśli; jeśliby zaś i urodziła się w którym myśl własna, już ja przegonię...

Podobne wypracowania