Mikołaj Sęp-Szarzyński „Epitafium Rzymowi”, „Epitafium dla Rzymu” Jarosława Marka Rymkiewicza - interpretacja i analiza porównawcza
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Dwa wiersze - barokowego poety Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego oraz współczesnego twórcy - Jarosława Marka Rymkiewicza, za temat przewodni przyjmują upadek Rzymu i wyrażają refleksje na temat przemijania czasu.
Jarosław Marek Rymkiewicz w swej twórczości często odwoływał się do motywów zaczerpniętych z epoki baroku. Zajmował się problemem nietrwałości rzeczy doczesnych, przemijaniem rozmaitych wartości oraz przemianami kultury. Poezja prekursora barokowego nurtu w literaturze musiała mu więc być szczególnie bliska. Rymkiewicz w swoich utworach wykorzystywał nie tylko tematyczne zbieżności z ulubioną przez siebie epoką, często posługiwał się także typowo barokowymi środkami stylistycznymi. W jego tomikach często pojawiają się nuty barokowego światopoglądu oraz charakterystycznych dla owych czasów form wypowiedzi.
Wiersz „Epitafium dla Rzymu” stanowi hołd oddany Sępowi-Szarzyńskiemu. Poeta odwołuje się do wiersza swojego mistrza pt.: „Epitafium Rzymowi” i tworzy swój, który jest do pierwowzoru bardzo podobny. Tak samo, jak utwór barokowego mistrza, składa się z czternastu wersów pisanych trzynastozgłoskowcem. Podobnie zawiera na początku apostrofę z tym, że Sęp-Szarzyński zwraca się do „pielgrzyma”, Rymkiewicz z kolei - do „przybysza”.
Dalsze słowa XX-wiecznego poety są właściwie parafrazą słów Sępa. W innych wyrazach, jednak z dokładnością niemalże co do linijki, opowiada więc o turyście, który zawitał do Wiecznego Miasta i dziwi się zniszczeniom, jakie poczynił w nim czas. Nie ma już potęgi starożytnego mocarstwa, tylko ruiny i zniszczone budowle. Dalej następuje antyteza przedstawiająca Rzym jako gród jednocześnie pokonany i zwycięski. Ten dualizm Sęp-Szarzyński ujmuje jako autodestrukcję miasta kładąc nacisk na funeralne porównania. Rzym przedstawiony jest jako umarła osoba. Rymkiewicz natomiast upadek Rzymu opisuje nie jako samozniszczenie, ale klęskę z powodu działań świata.
Jednak w obu przypadkach, Wieczne Miasto umiera tylko w pewnym aspekcie i śmierć ta jest celowa. Rymkiewicz pisze nawet, że „W tym Rzymie ukryty / Inny Rzym wciąż kiełkuje…”, a więc odradza się nieustannie manifestując swoje istnienie. Zagłada starożytnego grodu musiała nastąpić, po to, by „znowu czas rządził”, a więc stało się to, czego od wszelkich elementów materialnych wymaga czas - chce od nich zniszczenia. Ostatnie wersy także wyrażają podobną myśl: to, co jest materialne i stałe, musi podlegać destrukcyjnemu wpływowi czasu. Natomiast to, co w swojej istocie jest płynne, ruchome i zmieniające się, ma szansę przetrwać. Ową nieuchwytną wartością może być kultura i tradycja starożytnego Rzymu, które cały czas istnieją w pamięci potomnych mimo, że miejsce, w którym powstawały już dawno nie istnieje.
Jeśli chodzi o różnice, Sęp-Szarzyński w swoim utworze zwraca się w apostrofie do jednej i tej samej osoby - pielgrzyma, który wyruszył na wyprawę do stolicy Włoch. Rymkiewicz także zwraca się do swego „przybysza”, jednak apostrofę kieruje także w stronę wartości abstrakcyjnych: „o chwilo, o przemiano”. Nie znajdziemy także u Rymkiewicza parentezy, czyli zdania wtrąconego w nawias. Także rymy nie są tak regularne, jak w utworze mistrza barokowego. U Rymkiewicza występuje ich większa różnorodność: są nie tylko parzyste, ale także okalające oraz homonimiczne, a jeden wers pozostaje nawet całkowicie bez pary rymowej. Pojawiają się liczne przerzutnie.
Jarosław Marek Rymkiewicz niewątpliwie uwspółcześnił wiersz Sępa-Szarzyńskiego, który dla niektórych był zapewne niezrozumiały ze względu na staropolskie słownictwo i szyk wypowiedzi. Poszerzył tym sposobem grono odbiorców, mogących kontemplować myśli prekursora polskiego baroku.
Podobne wypracowania do Mikołaj Sęp-Szarzyński „Epitafium Rzymowi”, „Epitafium dla Rzymu” Jarosława Marka Rymkiewicza - interpretacja i analiza porównawcza
- Daniel Naborowski „Cnota grunt wszystkiemu” - interpretacja i analiza wiersza
- Maria Dąbrowska „Noce i dnie” - wątki filozoficzne w powieści
- Epikur - filozofia. Charakterystyka epikureizmu
- Juliusz Słowacki „Hymn”, „Do matki” - analiza uczuć podmiotu litrycznego w wierszach. Opracowanie
- Stanisław Grochowiak „Walka Jakuba z aniołem” - interpretacja i analiza wiersza
- „Lament Świętokrzyski” - cierpienie Matki Boskiej zawarte w „Posłuchajcie bracia miła” („Lamencie Świętokrzyskim”) - opis
- Antoni Czechow „Kapral Priszibiejew” - streszczenie utworu
- Przyroda w romantyzmie - Sposób przedstawienia przyrody w „Inwokacji” oraz „Stepach akermańskich” Adama Mickiewicza
- Stefan Żeromski „Siłaczka” - charakterystyka Stanisławy Bozowskiej
- Adam Mickiewicz „Do matki Polki” - interpretacja i analiza wiersza
- Arystokracja i rewolucjoniści w „Nie-Boskiej komedii” - charakterystyka porównawcza obozów politycznych
- Balzac - biografia, życiorys
- Zbigniew Herbert „Co myśli Pan Cogito o piekle” - interpretacja i analiza wiersza
- Naród polski w literaturze i sztuce. Obraz narodu polskiego w utworach: „Rota” Konopnickiej, „Krzyżacy” Sienkiewicza i na obrazie Matejki „Bitwa pod Grunwaldem”. Opracowanie
- Molier „Świętoszek” - Hipokryzja Tartuffe'a - opracowanie
- David Teniers Młodszy „Lato” - opis obrazu, interpretacja
- Świat dziecięcych fantazji przedstawiony w powieści Ferenca Molnara „Chłopcy z Placu Broni”
- Leon Kruczkowski „Niemcy” - charakterystyka Willego Sonnenbrucha
- Tadeusz Borowski „Pożegnanie z Marią” - interpretacja tytułu opowiadania
- Motyw przyjaźni człowieka ze zwierzęciem w literaturze - opracowanie