Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.
unikalne i sprawdzone wypracowania

Propaganda a reklama - charakterystyka, porównanie

Propaganda w różnorakiej formie towarzyszy ludzkości już od wielu tysiącleci. Kiedy w XIX wieku nagle zyskała wiodącą rolę w kształtującym się na podłożu demokracji życiu politycznym, jednocześnie opanowała większość dostępnych środków przekazu od fotografii, poprzez dźwięk aż po kino. Dynamiczny rozwój branży filmowej umożliwił twórcom szeroko pojętej propagandy docieranie do większej ilości obywateli za pomocą słowa mówionego i obrazu, dzięki czemu w niedługim czasie zapoczątkowany został nowy rodzaj uprawiania propagandy komercyjnej, czyli reklama.

Definicja reklamy określa ją mianem „informacji połączonej z przekazem perswazyjnym”, z tym jednak zastrzeżeniem, że generalnie jej celem jest nakłonienie potencjalnego odbiorcy do nabycia lub korzystania z konkretnych usług bądź produktów albo w przypadku np. reklamy politycznej, poparcia określonej ideologii bądź opcji politycznych. Porównując tę definicję z wyjaśnieniem terminu „propaganda” (zamierzone działanie zmierzające do ukształtowania poglądów lub zachowań danej zbiorowości) można dojść do wniosku, iż te zagadnienia działają na analogicznym schemacie – poprzez określone działanie ich autor stara się wpłynąć na adresata, aby ten zachowywał...

Podobne wypracowania