Sztuka i literatura średniowiecza ukazana w „Legendzie o św. Aleksym” oraz innych utworach tej epoki
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Kultura średniowiecznej Europy wykazywała niespotykaną dziś jednorodność, wynikającą głównie z jedności wyznaniowej oraz - przez długie wieki - także językowej. Zarówno sztuka, jak i literatura rozwijała się zgodnie z pewnymi trendami. Najsilniej zaznaczyła się właśnie sakralność sztuki. Architektura rozwijała się głownie za sprawą wznoszonych świątyń, ale też zamków i warowni. Podobnie było w przypadku malarstwa czy rzeźby. Dzieła powstawały gównie jako wystrój miejsc świętych i przedstawiały sceny biblijne, epizody z żywotów świętych czy wizje sądu ostatecznego. Także literatura miała charakter przede wszystkim religijny. Zrodził się cały nurt pisarstwa hagiograficznego, uwieczniający historie o życiu świętych, pisano pieśni i modlitwy, powstawały całe scenariusze paschalnych misteriów.
Wśród polskich zabytków literatury średniowiecznej można wymienić pieśń, będącą modlitwą do Matki Boskiej – „Bogurodzicę”, nieco późniejszy „Lament Świętokrzyski” czy „Rozmowę Mistrza Polikarpa ze śmiercią”. Natomiast w nurt hagiograficzny wpisują się m.in. „Legenda o św. Aleksym” i „Kwiatki św. Franciszka”. Nawet gatunki z założenia świeckie, jak np. chanson de geste, były silnie powiązane z chrześcijaństwem. Powstała we Francji „Pieśń o Rolandzie” opiewa głównego bohatera podkreślając, że był oddany Bogu i poniósł śmierć w walce z niewiernymi. Jak widać, cała literatura średniowieczna była mocno osadzona w kulturze chrześcijańskiej.
O uniwersalności średniowiecznej kultury decydowała też powszechność łaciny, języka sztuki i dyplomacji. Znajomość łaciny była podstawą wykształcenia, zapewniała dostęp do większości utworów, gwarantowała możliwość porozumienia się na każdym europejskim dworze. Początkowo całe piśmiennictwo było łacińskojęzyczne; zarówno dokumenty, jak i literatura. Języki narodowe były uważane za pospolite, mogły w nich powstawać ludowe pieśni, powtarzane przez gmin, ale nie dzieła o doniosłym znaczeniu. Warstwy wykształcone posługiwały się mową starożytnych Rzymian. Co więcej, języki narodowe nie miały ustalonej ortografii, więc zapisywanie w nich nawet pojedynczych wyrazów sprawiało trudności i było niejednoznaczne. Dopiero w późniejszych wiekach średnich zaczęto tworzyć i spisywać utwory w języku polskim. Wiele z nich było przekładami z łacińskich oryginałów. Przykładem takiego poetyckiego przekładu jest np. pochodząca z ok. XV wieku „Legenda o św. Aleksym”.
Charakterystyczną cechą średniowiecznej sztuki był także dydaktyzm. Sztuka miała uczyć. W przypadku malarstwa czy rzeźby było to przede wszystkim przybliżanie historii świętej. O ile warstwy wykształcone miały możliwość czytania Pisma Świętego, to lud ani czytać nie potrafił, ani nie miał dostępu do drogich ksiąg. Toteż artyści przedstawiając postaci biblijne czy sceny z życia świętych w pewien sposób kształcili wiernych, modlących się w kościołach. Jeszcze wyraźniej ten dydaktyczny charakter widać na przykładzie literatury. Powstał cały nurt określany jako literatura parenetyczna, służący propagowaniu właściwych wzorców. Oczywiście literatura była skierowana do wyższych i zamożniejszych warstw społecznych, toteż sławiła ideały rycerskie, ale też drogę ascezy i świętości. I choć świętym mógł zostać każdy, znamienne, że bohaterowie średniowiecznych żywotów wywodzą się na ogół z wyższych warstw. Św. Aleksy jest synem potężnego i zamożnego obywatela Rzymu. Tym większe jest jego poświecenie, odrzucenie wszelkich wygód i bogactwa na rzecz żebraczego życia.
Podobne wypracowania do Sztuka i literatura średniowiecza ukazana w „Legendzie o św. Aleksym” oraz innych utworach tej epoki
- Guillaume Apollinaire „Młody żołnierz” - interpretacja i analiza wiersza
- „Ceremoniał rycerskiej śmierci” - rozwiń temat na podstawie fragmentów „Pieśni o Rolandzie”
- „Pieśń o Rolandzie” - Kodeks średniowiecznego rycerza w „Pieśni o Rolandzie”
- „Pieśń o Rolandzie” - charakterystyka Karola Wielkiego
- „Bogurodzica”, „Lament świętokrzyski” - interpretacja i analiza porównawcza utworów
- „Lament Świętokrzyski” i „Bogurodzica” - opis, porównanie Matki Boskiej w obu utworach
- Porównaj Marię z „Bogurodzicy” i utworu „Posłuchajcie, bracia miła...”
- „Bogurodzica” - Motyw deesis ukazany w „Bogurodzicy” - opracowanie
- „Bogurodzica” jako pieśń rycerstwa polskiego - opracowanie zagadnienia
- „Legenda o świętym Aleksym” - literatura hagiograficzna na przykładzie utworu
- Modele średniowiecznego świętego ukazane w „Kwiatkach św. Franciszka” oraz „Legendzie o św. Aleksym”
- Motywy franciszkańskie w literaturze różnych epok - opracowanie
- Franciszkanizm - Ponadczasowość filozofii św. Franciszka
- Analiza porównawcza filozofii św. Franciszka i św. Aleksego
- Droga do świętości św. Franciszka i św. Aleksego ukazana w utworach „Kwiatki św. Franciszka” oraz „Legenda o św. Aleksym”
- Porównanie postaw św. Franciszka i św. Aleksego ukazanych w utworach „Kwiatki św. Franciszka” oraz „Legenda o św. Aleksym”
- Dante „Boska komedia” - Wizja piekła przedstawiona w „Boskiej komedii” Dantego. Opis, opracowanie
- Dante „Boska komedia” - Wizja raju przedstawiona w „Boskiej komedii” Dantego. Opis, opracowanie
- Dante „Boska komedia” - Wizja czyśćca przedstawiona w „Boskiej komedii” Dantego. Opis, opracowanie
- Dante „Boska komedia” - światopogląd średniowieczny przedstawiony w „Boskiej komedii”