Józef Czechowicz - wiersze - charakterystyka twórczości
JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!
- 4914 wypracowanie - Język polski
- 1594 wypracowanie - WOS
- 2021 wypracowanie - Historia
- 787 wypracowanie - Religia
- 528 wypracowanie - Język angielski
- 58 wypracowanie - Język niemiecki
Józef Czechowicz (1903-1939) - polski poeta okresu dwudziestolecia międzywojennego, reprezentujący nurt awangardowy. Związany przede wszystkim ze środowiskiem lubelskim, zawsze pozostawał w pewnym sensie obok głównych prądów artystycznych (choć poniekąd związany z grupą Kwadryga).
Urodzony w Lublinie. Jego debiut poetycki miał miejsce w roku 1923 („Opowieść o papierowej koronie”) na łamach współredagowanego przezeń czasopisma literackiego „Reflektor”. Jego pierwszy tomik poezji nosił tytuł „Kamień”.
Poeta bardzo silnie zaangażowany był w działalność redakcyjną: pracował m.in. przy wydawaniu „Ziemi Lubelskiej”, później założył własne czasopismo „Kurier Lubelski” (przekształcone później w „Dziennik Lubelski”). Po przeprowadzce do stolicy współpracował m. in. z dwutygodnikiem „Zet”. Kiedy wybuchła II wojna światowa wrócił do rodzinnego Lublina i zginął w czasie bombardowania miasta.
Twórczość poetycka Czechowicza podlega zwyczajowo podziałowi na dwa okresy. Okres pierwszy to jego wczesne utwory lubelskie (tom „Kamień”), utrzymane w stylistyce dość bliskiej Skamandrowi. Wiersze te skoncentrowane są na tematyce bliskiej każdemu, uniwersalnej (dzieciństwo, miłość, nieuchronność śmierci) i budowane w kunsztowny sposób („Śmierć”, „Więzień miłości”, „Na wsi”). Poeta wspomina w tych utworach czasy dzieciństwa, medytuje nad człowieczą kondycją. Równie skamandrycka była jego widoczna w tym okresie postawa afirmacji życia („Knajpa”) i aktywizmu, później sukcesywnie zanikająca i zmieniająca się w coraz mocniej akcentowany katastrofizm.
Późniejsza i bardziej dojrzała twórczość poety oscyluje bardzo wyraźnie w kierunku problemu nadchodzącej apokalipsy. Można uznać Czechowicza za swego rodzaju proroka czy wieszcza, który przewidział nadchodzące wypadki wojenne. Zwłaszcza ostatnie jego tomy „Nic więcej” (1936) i „Nuta Człowiecza” (1939) wyrażają przeświadczenie autora o bliskości katastrofy. Wiersz „Żal” to wręcz prorocza wizja rzeczywistości wojennej i powojennej, w której niektórzy dopatrują się zapowiedzi faktycznej śmierci poety.
Niezwykle typowym dla twórczości poetyckiej Czechowicza elementem jest tzw. asyndeton - figura retoryczna, cechująca się łączeniem zdań lub ich części bez użycia spójnika („przybyłem, zobaczyłem, zwyciężyłem”).
Podobne wypracowania do Józef Czechowicz - wiersze - charakterystyka twórczości
- Maria Konopnicka - charakterystyka twórczości i jej wpływu na kulturę
- Zbigniew Herbert „W pracowni” - interpretacja i analiza wiersza
- Literatura średniowiecza - Motyw śmierci w literaturze średniowiecza - opracowanie
- Ignacy Krasicki „Wstęp do bajek” - interpretacja i analiza utworu
- Witkacy - funkcja i rola groteski w utworach Witkacego
- Ferenc Molnar „Chłopcy z Placu Broni” - opracowanie, problematyka powieści
- Czesław Miłosz jako moralista. Rozwiń temat w kontekście wiersza „Walc”
- Mikołaj Gogol - biografia, życiorys
- Napisz list do jednego z dzieci z Bullerbyn - Astrid Lindgren „Dzieci z Bullerbyn”
- Adam Mickiewicz „Dziady” - uniwersalizm przesłania III części „Dziadów”
- Marian Kuncewiczowa „Cudzoziemka” - motyw porażki w „Cudzoziemce”. Opracowanie
- C.S. Lewis „Opowieści z Narnii” - charakterystyka Edmunda
- Astrid Lindgren „Bracia Lwie Serce” - charakterystyka bohaterów
- Dwa różne spojrzenia na świat obozów koncentracyjnych - „Inny świat” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego oraz „Opowiadania” Tadeusza Borowskiego
- Ironia w „Balladynie” Juliusza Słowackiego
- Jan Andrzej Morsztyn „Niestatek” - motyw kobiety w baroku na podstawie wiersza Morsztyna
- Historia Szarych Szeregów – „Kamienie na szaniec” Aleksandra Kamińskiego
- Topos Ojczyzny-okrętu - opracowanie, geneza, przykłady z literatury
- Zygmunt Krasiński „Nie-Boska Komedia” - charakterystyka hrabiego Henryka
- Albert Camus „Dżuma” - nawiązania do innych dzieł literackich - Intertekstualność w „Dżumie” Alberta Camusa