Na stronie używamy cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich wykorzystywanie. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.
unikalne i sprawdzone wypracowania

Motyw winy - Odpowiedzialność moralna w „Granicy” Nałkowskiej, „Zbrodni i karze” Dostojewskiego i „Jądrze ciemności” Conrada

JUŻ 9902 WYPRACOWANIA W BAZIE!

Najdobitniej związek między winą i karą został ukazany w powieści Dostojewskiego. Już sam tytuł wskazuje na tematykę moralną, odnoszącą się do odpowiedzialności za popełnione czyny. Z historii Rodiona Raskolnikowa wynika przesłanie, iż człowiek musi ponieść karę za swoje grzechy. Ta potrzeba wynika nie tylko z prawa pozytywnego, ale też z naturalnego, z wewnętrznej potrzeby samego winowajcy. To znaczy, że nie tylko porządek społeczny wymaga, by zbrodniarz został ukazany, ale także sam winny potrzebuje kary, by móc odzyskać spokój i rozpocząć nowe życie. Prawo naturalne, o którym pisze Dostojewski, to prawo boskie, wyrażone niemal w każdej religii, prawo mówiące między innymi o poszanowaniu ludzkiego życia. Morderstwo zawsze jest zbrodnią, nawet jeśli wydaje się, że przyniesie wszystkim pożytek. Prawo pozytywne to reguły współżycia społecznego wyznaczane przez ludzi. Reprezentuje je Porfiry Pietrowicz – sędzia śledczy, prowadzący śledztwo w sprawie zamordowania lichwiarki. Jego obowiązkiem jest uchwycenie sprawcy i postawienie go przed sądem. Jego dochodzenie kończy się sukcesem, sprawca przyznaje się do winy.

Przyznanie się Raskolnikowa to wynik nie tylko nacisku śledczego. To także pragnienie wyrwania się z męki ukrywania prawdy...

Podobne wypracowania